• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בדין פת שאפאה עם חלב

הדברים מבואר היטב ביו"ד סי' צ"ז
ולהלן המקרה שהסתפקנו בו, ובקצרה:
פת הבאה בכיסנין [עוגת שמרים], שעירבו חלב בשוקולד, ואפו בתנור, האם זה אסור באכילה?
1. האם דוקא פת ולא כיסנין [בשאר דברים, כמובן שמותר, עי' בדי השולחן, ופסקים ותשובות שם], אלא שבעוגה כה"ג, מה הדין להלכה, ראיתי שמביאים שיש מחלוקת בדברים שהם לקינוח סעודה, כי לא נאכל יחד עם בשר, והיד יהודה חוכך להחמיר, ויש עוד מחמירים, מה ההוראה הרווחת בזמנינו?
2. כמה זה שיעור דבר מועט, שבו יועיל היכר [כגון לתלות פתק], בלי שינוי בצורת העוגה [או שלא מועיל בכלל]?
3. בשיעור שלא מועיל היכר [דבר מרובה] האם בתשעת הימים שאסור לאכול בשר, יש מקום להקל, כי לא יכשלו בזה, [ולאו כו"ע שכיחי בסעודת מצוה], וגם אם לא, האם מועיל לצרף לזה היכר.
שכוייח!
 
1. ראה במהרי"ט שהובא בפת"ש שם (צ"ז), דדוקא דבר שדכו להאכל עם בשר.
2. יש בזה כמה שיטות, רש"י רמב"ם ורי"ף מובא בבית יוסף שם "כעין תורא",
3. עיין בפליתי שם בסימן צ"ז. שדן בכיוצ"ב במקום שלא אוכלים בשר כלל, והחמיר בזה.
ויש כמה תשובות ע"ז ביביע אומר כדאי לך ללמוד! תשובות מתוקות מאוד!
 
1. האם דוקא פת ולא כיסנין [בשאר דברים, כמובן שמותר, עי' בדי השולחן, ופסקים ותשובות שם], אלא שבעוגה כה"ג, מה הדין להלכה, ראיתי שמביאים שיש מחלוקת בדברים שהם לקינוח סעודה, כי לא נאכל יחד עם בשר, והיד יהודה חוכך להחמיר, ויש עוד מחמירים, מה ההוראה הרווחת בזמנינו?
2. כמה זה שיעור דבר מועט, שבו יועיל היכר [כגון לתלות פתק], בלי שינוי בצורת העוגה [או שלא מועיל בכלל]?
עיין הליכות עולם ח"ז
3. בשיעור שלא מועיל היכר [דבר מרובה] האם בתשעת הימים שאסור לאכול בשר, יש מקום להקל, כי לא יכשלו בזה, [ולאו כו"ע שכיחי בסעודת מצוה], וגם אם לא, האם מועיל לצרף לזה היכר.
אסור
 
חזור
חלק עליון