• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בדין סירכא תלויה

אד יעלה

Well-known member
ידוע שיטת רש''י באלו טריפות שסירכא נעשית מחמת שיש נקב ויוצאים נוזלים ומשקאות דרך הנקב עד שנקפאים ונעשה סירכא ורק כסדרן שזה בין אונא לאונא שלידה כשרה כיון שהסרכא תסגור את הנקב אבל שלא כסדרן כגון מאונא ראשונה לשלישית טרף שהאונא האמצעית מפרידה בין שתיהם ופוסלת אבל התוס' פליג.
וסירכא תלויה שזה סירכא שלא עוברת מאונא לאונא אלא ע''ג האונא לבד דעת רוב הראשונים שפסול לפי רש''י כיון שזה נקב ואין הסירכא תסגרו כיון שדוקא מאונא לאנא שסוגרת כשר אבל דעת הרא''ש שבכל אופן כשר ונראה מדבריו שהוא עניין מציאותי שכאשר איננו זב לאונא אחרת אי''ז משקים שיצאו דרך נקב אלא לחות בעלמא.
ויש לעיין טובא בדעת רש''י אם נוצר נקב ועדיין לא יצאה הסירכא האם הבהמה טרפה ואם נאמר שכן וכי לאחר שנעשית טריפה לאחר שיוצא סרכא נעשה פתאם כשר וכי הטרפה מתהפכת לכשר
ובפשטות כל נקב כזה הוא מיתלא תלי וקאי האם ייצא סירכא של כסדרן ואז נעשה כשר למפרע ואם לא נעשה טריפה למפרע ועיין בר''ן שכתב כעי''ז
ובאמת יש להוכיח כן שהתוס' מבארים לפי רש''י שגם בסירכא של כסדרן בודקים בניפוח לראות אם זה סתום או לא ולכאורה אם הנקב עתיד להסתם ואין חור זה מטריף מה יש אם נמצא שיש חור ולהאמור הבדיקה האם הסירכא סתמה ואם באמת הסירכא איננה סותמת התברר שהחור הוא טריפה
 
חזור
חלק עליון