• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אמן על לישב בסוכה

מדוע מרן פסק בחזון עובדיה שאשה לא תענה אמן על לישב בסוכה בקידוש שהרי אם תענה אזי עשתה הפסק ואינה יכולה לשתות מהיין
הרי שתיית היין ע"י שאר האנשים הוא למצוה מן המובחר, ועניית אמן היא חובה
א"כ תענה אמן ולא תשתה
 
נראה מהרב שעדיף שאשה תענה ולא תשתה
אבל בחזו"ע כתב שעדיף לא לענות ואם ענתה 'טוב' שלא תשתה
משמע שמעיקר הדין מותר לה לשתות גם אם ענתה
צ"ע מדוע לא הזכיר זאת בילקו"י
ומדוע מרן בחזו"ע העדיף שלא תענה אמן על שתית היין, וכן מדוע רק טוב שלא תשתה אם ענתה?
 
נראה מהרב שעדיף שאשה תענה ולא תשתה
אבל בחזו"ע כתב שעדיף לא לענות ואם ענתה 'טוב' שלא תשתה
משמע שמעיקר הדין מותר לה לשתות גם אם ענתה
צ"ע מדוע לא הזכיר זאת בילקו"י
ומדוע מרן בחזו"ע העדיף שלא תענה אמן על שתית היין, וכן מדוע רק טוב שלא תשתה אם ענתה?
ע"כ דלאו דווקא בחזו"ע, ואין לדייק כ"כ.
 
פשוטו כמשמעו, שאין לדייק מהרב מה עדיף לעשות. אלא שהוא מדבר שאם רוצה לשתות לא תענה אמן.
1665568884200.png

מתוך שבת ח''א המורחב כרך שלישי
וממילא ה''ה כאן שאם ענו אמן על שהחיינו או לישב בסוכה אם רוצות לטעום אינן צריכות לברך
 
הצג קובץ מצורף 5407

מתוך שבת ח''א המורחב כרך שלישי
וממילא ה''ה כאן שאם ענו אמן על שהחיינו או לישב בסוכה אם רוצות לטעום אינן צריכות לברך
פה הם ענו על לישב בסוכה לפני הטעימה. שהרי עונים תכף וסמוך לברכה. ול"ד לדיברו.
 
כבר כתבתי:
ובכמה דוכתי מצינו דאמרינן סב"ל נגד מרן בגלל פסק הרמא וממילא יש לומר גם כאן סב"ל ולא יברכו הגפן הנשים אם רוצות לטעום
ואם לפי מרן חזו"ע מפורש שלא צריכות לברך
מדוע לדייק מילקוי שכן . האם כתב זאת להדיא ויחלוק על אביו?
 
הצג קובץ מצורף 5412
מפורש שעל דיבור לא חוזר לברך הגפן
מה הסברא לחלק בין קודם טעימת המקדש ללא?
אחרי שהוא טעם המברך א"כ הברכה חלה כבר, וייתכן שגם עליהם אי נימא ששומע כעונה תורת דיבור עליו ע"ש בילקו"י. משא"כ שהיה הפסק לפני טעימה בזה הוא ברור הפסק, תדע שכ"כ להדיא הילקו"י בהל' סוכות.
 
אחרי שהוא טעם המברך א"כ הברכה חלה כבר, וייתכן שגם עליהם אי נימא ששומע כעונה תורת דיבור עליו ע"ש בילקו"י. משא"כ שהיה הפסק לפני טעימה בזה הוא ברור הפסק, תדע שכ"כ להדיא הילקו"י בהל' סוכות.
ילקוי פסק ע''פ מאירי קסז יד שאמן לא הפסק עכפ מחמת ספק וכ'כ יבי'א וממילא אם תרצה לטעום לא תברך
 
דברי הרב בחזו"ע ברור מללו, שאין לה לענות אמן שאם תענה הוי הפסק
רק הקושיא, שאם זה הפסק מדוע כתב שאם ענתה טוב שלא תשתה
אמנם עבר הרבה זמן, אבל דברי רבינו חיים וקיימים לעד,
יעויין מה שכתבתי בזה בס"ד באורך ליישב בטו"ט הערה זו בתשובה שפורסמה השבוע בפורום זה תחת הכותרת "הלכות ישיבה בסוכה ועוד ב' תשובות בעניין"
ומקווה אני שתרווה נחת,
בין כך ובין כך, אשמח שתחווה דעתך אם כנים דברי, ואם לאו, נחכים בס"ד
תודה
 
חזור
חלק עליון