• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

אחיזת הס"ת בשעת הברכה

מצורף מספרי דרך קצרה
סעיף יא

כיצד צריך לאחוז הספר בשעת ברכה וקריאה

כתב הש"ע הקורא בתורה צריך לאחוז בס"ת בעת ברכה. ומלשונו משמע דדווקא בברכה ולא בקריאה. והט"ז הקשה דמהגמרא בסוכה דקאמרה קורא בתורה מניח לולבו, משמע דהענין בקריאה. ופירש דכוונת מרן אפילו בברכה ע"ש. ולענ"ד פשט הש"ע לא משמע כן. והסברא בזה כיון דמהירושלמי [שהביאו האו"ח] שכתב האי מאן דבריך ונקיט משמע דבעינן להחזיק רק בברכה. ומ"ש בגמרא קורא בתורה יש לומר דכיון שמברך בתחילה ובסוף [העולה הראשון או מקום שכולם מברכים], עזב הלולב כל הקריאה.

ומ"מ ע"פ האר"י יש לתפוס גם בקריאה כמ"ש כה"ח ( כד). [וכן דעת הטור וספר המנהיג עמוד קנ"ה]. ומ"מ המיקלים בזה אין לגעור בהם. וע"ע מאיר עוז (עמוד רצה).

ובאופן האחיזה כתב מהרח"ו דבברכה אוחז ביריעה בשתי ידיו [ע"י מפה]. ובקריאה יאחז ביד ימין ביריעה [ע"י מפה] [1].[2]

ובספר חסידים (רנה) כתב לנשק הס"ת אחר הקריאה, והביאו דבריו הפוסקים. ולא כולם מקפידים בזה. ושו"ר דהכנסת הגדולה כתב דאין מנהגינו כן ויש מועטים דנוהגים כן. [ועיין עוד מ"ש בסימן קמט' לענין נישוק ס"ת].



[1] ונראה דאין צריך אחיזה ממש אלא בנגיעה סגי. וכן הוא במחזור ויטרי (סימן שעד) שכתב נותנין ידיהן על הספר וכ"מ ממאיר עוז (עמוד רצו) ע"ש.
[2] ואם הוצרך להפיח כתב בתורה לשמה (א נג) שיסיר ידו.
 
ובאופן האחיזה כתב מהרח"ו דבברכה אוחז ביריעה בשתי ידיו [ע"י מפה]. ובקריאה יאחז ביד ימין ביריעה [ע"י מפה]
משמע שאם אוחז רק בבית של הס"ת זה לא מספיק?
יש מקורות נוספים שיש בדווקא לאחוז ביריעה עצמה?
איזה ס"ת היה למהרח"ו? אשכנזי או ספרדי?
 
ומה בכך שהאריז"ל היה ממוצא אשכנזי, רוב הנהגותיו היו כמנהג הספרדיים.
זו בדיוק היתה השאלה. לא קבעתי עובדה...
וגם אם הרב היה ממוצא אשכנזי, מה זה נוגע לתלמיד?
מן הסתם מה שנכתב לעיל שהמרח"ו כתב, הכוונה לאריז"ל.
 
ובינותי בספרים מצאתי שע"פ הפשט יש לאחוז בבית של הספר.

יישר כח גדול [וגם בספרי הוספתי כן].
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_אור ההלכה - ג - אבא שאול, בן ציון בן אליהו_154.pdf
    1.6 MB · צפיות: 4
חזור
חלק עליון