• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לחלק את הברכה לשלשה חלקים

האם נכון מה שאומרים שהרב לא מסכים לרב צדקה שאמר לחלק את הברכה לשלשה חלקים, כדי שתיאמר בכוונה?
אם אני עושה הפסק קל (פחות מכדי דיבור) בין חלק לחלק, זה כן טוב, או גם אם אני עושה הפסק יותר ארוך? תודה
 
ב"ה
שלום וברכה,
אין בעיה לפסק את הדיבור על מנת להטעים את המשפט שיהיה מובן, אבל הקפידה בזה היא שכאשר מחלק את הברכה לכמה חלקים, כדרך הדיבור המסודר, שמחלקים משפט ארוך לכמה קבוצות מילים, צריך שהתיבות ה' ואלקינו יהיו באותה קבוצת מילים, ולא שתיבת ה' תהיה האחרונה של קבוצה אחת, ותיבת אלקינו תהיה הראשונה של קבוצה שניה, שאז נוצר מצב של הפרדה מהותית ביניהם.
ולכן למעשה אין הבדל אם ההפסק ביניהם יהיה גדול או קטן, ואפילו פחות מתוך כדי דיבור, אם זה מחלק את שני התיבות הנזכרות לשני קבוצות נפרדות, אין לעשות כן.
אולם אם מחלק את התיבות לקבוצות באופן ששתי התיבות ה' אלקינו יהיו באותה קבוצה, כגון שמחלק כך, ברוך אתה ה' אלקינו - מלך העולם - שהכל נהיה בדברו, או כך, ברוך אתה - ה' אלקינו - מלך העולם - שהכל נהיה בדברו, בחלוקות כמו אלו אין חשש אפילו אם בשביל לדבר ברור ומתון יש איזה הפסק בין תיבת ה' לאלקינו, כמו שצריך לעשות רווח קל בין תיבת ברוך לאתה, העיקר שהם באותה קבוצת תיבות, ולא הפרידו אותם לשתי קבוצות נפרדות.

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
אין בעיה לפסק את הדיבור על מנת להטעים את המשפט שיהיה מובן, אבל הקפידה בזה היא שכאשר מחלק את הברכה לכמה חלקים, כדרך הדיבור המסודר, שמחלקים משפט ארוך לכמה קבוצות מילים, צריך שהתיבות ה' ואלקינו יהיו באותה קבוצת מילים, ולא שתיבת ה' תהיה האחרונה של קבוצה אחת, ותיבת אלקינו תהיה הראשונה של קבוצה שניה, שאז נוצר מצב של הפרדה מהותית ביניהם.
ולכן למעשה אין הבדל אם ההפסק ביניהם יהיה גדול או קטן, ואפילו פחות מתוך כדי דיבור, אם זה מחלק את שני התיבות הנזכרות לשני קבוצות נפרדות, אין לעשות כן.
אולם אם מחלק את התיבות לקבוצות באופןששתי התיבות ה' אלקינו יהיו באותה קבוצה, כגון שמחלק כך, ברוך אתה ה' אלקינו - מלך העולם - שהכל נהיה בדברו, או כך, ברוך אתה - ה' אלקינו - מלך העולם - שהכל נהיה בדברו, בחלוקות כמו אלו אין חשש אפילו אם בשביל לדבר ברור ומתון יש איזה הפסק בין תיבת ה' לאלקינו, כמו שצריך לעשות רווח קל בין תיבת ברוך לאתה, העיקר שהם באותה קבוצת תיבות, ולא הפרידו אותם לשתי קבוצות נפרדות.

בברכה רבה

רציתי לשאול לפי זה אם כן גם בשמע ישראל לכאורה צריך שה' אלוקינו ה' יהיו קבוצה אחת ללא הפרדה? וכמדומני ששמענו את מרן זיע"א בקריאת שמע אחרי הסליחות לא מחלק כך.
 
ב"ה
בפסוק שמע ישראל, בודאי כך הוא הפיסוק, ויעידו על כך טעמי המקרא.
אם יש לכבודו הקלטה ממרן זיע"א שנשמע אחרת זה מענין, לי לא זכור כך.
 
מחילה יש הקלטה שנשמע שיש פיסוק בבירור:

סרטון:מרן הראשלצ שליטא בקבלת עול מלכות שמים
סרטון :מרן זיע"א קבלת עול מלכות שמים בפיסוק ברור.
קבלת עול מלכות שמים בכותל המערבי
מחילה, בכל הסירטונים הללו (שני הראשונים הרב יצחק יוסף שליט"א) וזה האחרון (הרב עובדיה יוסף זצוק"ל) נאמרים תיבות "ה' אלוקינו" ביחד ולא בהפסק.
גם מהו שכתבת על הסרטון הראשון הפסק ברור, הסרטון קטוע ומתחיל מסוף תיבת אדנות ושומעים ני אלוקינו וצריך ממש להתאמץ להבין את זה ועכ"פ ניכר שאין הפסק.
ולעניין הגר"ע יוסף זצ"ל הוא פשוט אומר הדברים לאט וברו אך אין הפסק.
 
מחילה, בכל הסירטונים הללו(שני הראשונים הרב יצחק יוסףשליט"א ) וזה האחרון(הרב עובדיה יוסף זצוק"ל) נאמרים תיבות "ה' אלוקינו" ביחד ולא בהפסק.
גם מהו שכתבת על הסרטון הראשון הפסק ברור, הסרטון קטוע ומתחיל מסוף תיבת אדנות ושומעים ני אלוקינו וצריך ממש להתאמץ להבין את זה ועכ"פ ניכר שאין הפסק.
ולעניין הגר"ע יוסף זצ"ל הוא פשוט אומר הדברים לאט וברו אך אין הפסק.

קודם כל דברנו בעיקר על אלוקינו ה' והרב ללוש שליטא אמר שצריך לא להפסיק ביניהם,ומכל הסרטונים מוכח "ברור" שאלוקינו ה' מופרד,ואת המוכח אי אפשר להכחיש.
ודו"ק
 
קודם כל דברנו בעיקר על אלוקינו ה' והרב ללוש שליטא אמר שצריך לא להפסיק ביניהם,ומכל הסרטונים מוכח "ברור" שאלוקינו ה' מופרד,ואת המוכח אי אפשר להכחיש.
ודו"ק
מחילה שוב

בעניין מה שאתה כתבת לרב ללוש שליט"א כך:
לכאורה צריך שה' אלוקינו ה' יהיו קבוצה אחת ללא הפרדה
ראשית זה לא נכון מה שכתבת קודם כל דברנו בעיקר על אלוקינו ה' כי כל הדיון נסוב על ה' אלוקינו ואתה שאלת על שמע ישראל וכללת שני הנידונים אז זה לא עיקר הדברים.

ושנית הרב ללוש מן הסתם הבין שאתה מדבר על ה' אלוקינו כמו הנידון כאן באשכול ולא דקדק בדבריך שחיברת את תיבת ה' האחרונה וזה מוכרח כי הפנה אותך לטעמים של הפסוק ולפי הטעמים ה' אלוקינו מחובר ותיבת ה' השנייה מופרדת מתיבת אלוקינו שלפניה ומחובר לתיבת אחד שאחריה, כך שהפיסוק לפי הטעמים הוא כזה: "שמע ישראל. ה' אלוקינו, ה' אחד." ופשוט.
 
מחילה שוב

בעניין מה שאתה כתבת לרב ללוש שליט"א כך:

ראשית זה לא נכון מה שכתבת קודם כל דברנו בעיקר על אלוקינו ה' כי כל הדיון נסוב על ה' אלוקינו ואתה שאלת על שמע ישראל וכללת שני הנידונים אז זה לא עיקר הדברים.

ושנית הרב ללוש מן הסתם הבין שאתה מדבר על ה' אלוקינו כמו הנידון כאן באשכול ולא דקדק בדבריך שחיברת את תיבת ה' האחרונה וזה מוכרח כי הפנה אותך לטעמים של הפסוק ולפי הטעמים ה' אלוקינו מחובר ותיבת ה' השנייה מופרדת מתיבת אלוקינו שלפניה ומחובר לתיבת אחד שאחריה ופשוט.

אם כדבריך
אז זה לא הבעיה שלי ,אלא אחרי המחי"ר של הרב המשיב שליט"א שלא הבין את שאלתי.
ואדרבה נשמח שיעלה שוב ויבהיר את דבריו למה התכוון.
 
אם כדבריך
אז זה לא הבעיה שלי ,אלא אחרי המחי"ר של הרב המשיב שליט"א שלא הבין את שאלתי .
זה כבר דיון אחר, לזכותו של הרב המשיב שליט"א יש להסביר שכיוון שהנידון כאן באשכול הוא על "ה' אלוקינו" ומזה רצית ללמוד לשמע ישראל ממילא שאלתך יכולה להיות קשורה רק לה' אלוקינו ומה שהוספת תיבת ה' השנייה ניתן להניח שבטעות ציטטת אותה כפי שמצוי בכתיבה בפורומים ואיך שלא יהיה הוא הפנה אותך לטעמים של הפסוק ואם כן אין מה לפלפל בדבריו ופשוט שזו כוונתו
 
ראה הודעתי הקודמת וכיוון שהוא תלוי בטעמי הפסוק אין מה להבהיר לכאורה.(אך כיוון שחשוב לך הדבר מן הסתם אני מאמין שהוא כן יבהיר נחכה ונראה).

עדיף תמיד לשמוע מכלי ראשון מה היתה כוונתו כי אם תשים לב אני בשאלתי אליו הסברתי היטב היטב את דברי וקשה לי להאמין שהוא לא הבין למה היתה כוונתי.
 
רציתי לשאול לפי זה אם כן גם בשמע ישראל לכאורה צריך שה' אלוקינו ה' יהיו קבוצה אחת ללא הפרדה? וכמדומני ששמענו את מרן זיע"א בקריאת שמע אחרי הסליחות לא מחלק כך.
ב"ה
בפסוק שמע ישראל, בודאי כך הוא הפיסוק, ויעידו על כך טעמי המקרא.
אם יש לכבודו הקלטה ממרן זיע"א שנשמע אחרת זה מענין, לי לא זכור כך.
ופלא איך נעלם מעינו הבדולח ילקוט יוסף מפורש
וכן הוא מפורש בבן איש חי פרשת וארא .
20210913_172000.jpg
 
לפני שאתה מקשה עליו עוד קושיות חכה תן לו להבהיר פשוט הוא שכוונתו כדברי וכמו שהפנה הוא לטעמי הפסוק.
האמת אומר שלא פשוט בכלל כי כל היסוד של כבוד הרב בהסברו את דברי מרן הראשלצ שליטא הוא משער הכוונות היינו קבלה,ולידיעתך לפי הקבלה בקריאת שמע ה' אלוקינו ה' היא בחינה אחת ולא מפסיקים בה היום בדקתי את זה עם יודעי חן,אז ממה נפשך קשה עליו - אם הוא הביא ראיה משער הכוונות ופסק שלכן לא יפסיק בברכה בין ה' לאלוקינו אז גם בקריאת שמע ה'אלוקינו ה' צריך להיות ביחד,ואם ירצה לחלק בין ברכה לקריאת שמע וכמו שמשמע מהילקוט יוסף הנ''ל ומהבן איש חי אז קשה עליהם למה לחלק הרי לפי הקבלה אסור להפריד שמות הקודש ואל תשיב לי בגלל הטעמים כי לפי הקבלה אדרבא יש פסק אחרי ה' האחרון.
 
נערך לאחרונה:
האמת אומר שלא פשוט בכלל כי כל היסוד של כבוד הרב בהסברו את דברי מרן הראשלצ שליטא הוא משער הכוונות היינו קבלה,ולידיעתך לפי הקבלה בקריאת שמע ה' אלוקינו ה' היא בחינה אחת ולא מפסיקים בה היום בדקתי את זה עם יודעי חן,אז ממה נפשך קשה עליו - אם הוא הביא ראיה משער הכוונות ופסק שלכן לא יפסיק בברכה בין ה' לאלוקינו אז גם בקריאת שמע ה'אלוקינו ה' צריך להיות ביחד,ואם ירצה לחלק בין ברכה לקריאת שמע וכמו שמשמע מהילקוט יוסף הנ''ל ומהבן איש חי אז קשה עליהם למה לחלק הרי לפי הקבלה אסור להפריד שמות הקודש ואל תשיב לי בגלל הטעמים כי לפי הקבלה אדרבא יש פסק אחרי ה' האחרון.
לא הבנתי מה אתה מקשה עליו, הוא אמר שצריך באופן שה' אלוקינו יהיו ביחד ומה שאתה vושפת ה' אחר כך פשוט דלאו אדעתיה מדתלה כן בטעמים.
וא"כ מה כבודו מקשה עליו מהילקוט יוסף הילקוט יוסף אמר שצריך לחלק כך שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד. וכמו שכתב כן בבן איש חי.
לא הבנתי מה אתה אומר על שער הכוונות מי הביא ראייה משם? לא ראיתי כן בדברי הרב ללוש שליט"א ולא בדברי הילקוט יוסף ולא בדברי הבן איש חי. ואם תוכל לכתוב מראה מקום לשער הכוונות שנראה מה כתוב שם בבקשה.

עכ"פ ראיתי מה שכתב בעוד יוסף חי סוף פרשת וארא(מעצמו ולא משער הכוונות אך הוא כעין מה שכתבת) וז"ל:
מיהו הגם שכתבנו שיגמור הכוונות בשתיקה צריך להזהר שלא ישהה הרבה בין ישראל לבין שם הויה, וכן בין שם הויה לבין אלוקינו ובין אלוקינו לבין שם הוי"ה אחריו וכן בין שם הויה זה לתיבת אחד, יען דאם ישהה הרבה מחזי כמזכיר ש"ש לבטלה שבשהייה לא תתקשר הזכרה עם שלפניה ולא עם הנזכר אחריה.
ואין כוונתו כדבריך שהכל מחובר בלא הפסק כלל רק בא לשלול הפסק הרבה כדכתב וזה גם לפי הטעמים נכון שהגם שעושים הפסקה לא שוהים הרבה כי סוף סוף הכל בפסוק אחד וקשור אחד לשני.
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון