• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תוכן לאחרונה על ידי מקיים דברי חכמים

  1. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    ולדעתך, מרן סבר לברך על פיצוחים וקינוחים אלו בורא נפשות לפני ברכת המזון? [שזה דינו של "אחר הסעודה" שטעון ברכה בין לפניו "בין לאחריו", כמבואר בשולחן ערוך סימן קעז סעיף ב 'ודברים הבאים לאחר סעודה קודם ברכת המזון, שהיה מנהג בימי חכמי הגמרא שבסוף הסעודה היו מושכים ידיהם מן הפת ומסירים אותו וקובעים...
  2. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    במחיכת"ר, היכן כתבתי שאינו נוהג? אכן "יש מציאות" של אחר הסעודה באופנים מסויימים, אבל "אינו מצוי" באופנים רגילים וכמוש"כ השו"ע וכל האחרונים, ואין שום חולק בדבר. ל"ז להבין על איזה אופן רוצה לדון כבו' בזמננו דין של "אחר הסעודה". האם יש אופן שכבו' סבור שיש לברך "ברכה אחרונה" על מאכל שאוכל בזמן...
  3. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    בשו"ע מפורש שאינו מצוי בינינו בסעודה רגילה, ורק בסעודות גדולות דנו אם נחשב סילוק, אבל בוודאי לא עלה על דעת אדם לדון סוף סעודה שלנו כדין אחר הסעודה. ואין לומר שסילוק מפת ניילון נחשב לסילוק שולחן, שא"כ יהיה צריך לברך ברכה אחרונה על כל מה שאוכלים אז [מלבד פה"ב] כמבואר בשו"ע שדברים הבאים לאחר עקירת...
  4. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    בחזו"ע לא מדבר רק על סעודות גדולות אלא על כל סעודה.
  5. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    מצו"ב מאמר בביאור העניין באריכות.
  6. מ

    שליח ציבור ספרדי שברצונו והסכמתו אשתו חובשת פאה נוכרית

    אולי יגלה לנו כת"ר מי הם הרבנים שהתירו?
  7. מ

    שליח ציבור ספרדי שברצונו והסכמתו אשתו חובשת פאה נוכרית

    אין דברים באגרות משה על נידון זה של פאות הנראות כשער ממש. ובמהרי"ל דיסקין מפורש לאיסור ולא מצאנו חולק. וכבר העירו שבזמן כתיבת התשובה באגרו"מ לא היה בכלל פאות כאלו המצויות היום.
  8. מ

    שליח ציבור ספרדי שברצונו והסכמתו אשתו חובשת פאה נוכרית

    כתוספת לדברי הרב בנימין לוריא שכבר הגיב ע"ז בטוט"ד. מעולם לא ראינו מי שחושב שכדי להיות "אברך" כדאי לקנות אייפון או טלויזיה, ואילו כאן לצערנו נוצר מצב שיש אנשים שחושבים שאם הם רוצים להיות "אברכים", מתאים יותר שנשותיהם ילכו עם פאות, רח"ל. כמה חבל שלומדים מהאשכנזים דווקא את הדברים האלו, ולא הרבה...
  9. מ

    שליח ציבור ספרדי שברצונו והסכמתו אשתו חובשת פאה נוכרית

    אינני יודע על מה יצא הקצף. כמדומה שהדברים ברורים לכל מי שעסק מעט בסוגיא זו שגם המתירים לא דיברו כשהוא נראה כשער, וק"ו בפאות סתורות, והדברים ידועים. אלא שאכן "אם לא לומדים לא יודעים".
  10. מ

    שליח ציבור ספרדי שברצונו והסכמתו אשתו חובשת פאה נוכרית

    אף אחד מגדולי הפוסקים לא התיר את הפאות [המצויות] של זמננו [אינני מדבר על האחוזים הבודדים של הסבתות] וכבר התריעו ע"ז כל גדולי ישראל, הגריש"א והגרש"ז והשבט הלוי ועוד ועוד, והדגישו שהפאות שדיברו הפוסקים לא היו כמו של היום. והדברים ידועים ומפורסמים [למי שרוצה לדעת]
  11. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    לכל המעוניין, הנני מצרף את תשובתו של הגאון הגדול הרב אהרן בוטבול שהשיב לי על נידון זה שאין לברך על עוגה אף ביש בה כל ג' התנאים [וכפי שמבואר ביזו"ע שכן חשש לרשב"א וסיעתו], ולהבנת הדברים הנני מצרף גם את לשון השאלה. השאלה: לכבוד הגאון הגדול וכו' חתנא דבי נשיאה הרב רבי אהרן בוטבול שליט"א. אם אפשר...
  12. מ

    ברכה על פצפוצי אורז בסעודה

    על איזה נקודה במשנ"ב הזה שואל כבו' אם הזכיר מרן? לכאו' אין חידוש מיוחד בדברי המשנ"ב הזה, ואם כוונתכם על מה שמבואר במשנ"ב שגם על פת הבאה בכסנין מברכים כשאוכל לקינוח, זה לא חידוש של המשנ"ב אלא זהו דעת המג"א ועוד אחרונים שהלכו בעקבותיו, ובנקודה זו יש סתירה בדברי מרן בכמה מקומות בדבריו [יש מקומות...
  13. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    באמת דברי האבי בעזרי צ"ב שכלל בחדא מחתא את הסוברים שתלוי אם הוא ספק פה"ב או וודאי פה"ב, עם הסוברים שבכל אופן אין לברך [שכך מבואר ברשב"א שהזכיר, וכך מבואר בחזו"ע ברכות שהזכיר, וכן מסקנת ההלכה ברורה שהזכיר, ובשאר המקורות שהזכיר מחלקים בין ספק לוודאי], וצ"ע. בעניין הסתירה ביבי"א, נראה יותר שדבריו...
  14. מ

    כדורי שוקולד בסעודה

    הוא התבסס על השו"ע בסי' קסח, וכנראה לא שם לבו לדברי השו"ע בסי' קעו [וכמדומה שהרבה לא שמים לב שיש בדברי השו"ע הנ"ל בסי' קעו חידוש גדול להלכה, גם אני הקטן לא שמתי לב לזה עד לאחרונה]. לאחר שהתעוררתי לזה שאלתיו מדברי השו"ע הנ"ל, ובתחילה רצה לומר שיש שני מיני חביצא, אבל הוכחתי לו מרבינו יונה שהוא...
חזור
חלק עליון