• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

תוכן לאחרונה על ידי עומק המושג

  1. ע

    אדם צריך להכניס עצמו לחולי בשביל קיום מצווה דרבנן?

    בשעה"צ שם מבאר שהוא מטעם שאי"ז דרך חירות ולא מעיקר הדין.
  2. ע

    האמנם גמ' מפורשת נעלמה מעיני הגאון "אדני פז" [הקשר]?.

    לא נכנסתי לדיון הספציפי האם שכח הרב הנ"ל גמרא, רק ציינתי כי ביחס לדיון העקרוני האם שייך לומר שגדולי האחרונים שכחו גמרא, וע"ז כתבתי שכבר אשכחן כעי"ז.
  3. ע

    האמנם גמ' מפורשת נעלמה מעיני הגאון "אדני פז" [הקשר]?.

    הגרי"ע ציין* כמה מקומות בהם הקשו האחרונים קושיות הגמרא. הש"ך יור"ד סי' שז ס"ק יא הק' על השו"ע את קו' הגמ' בכורות כא, ב ונמשך אחר הדרישה והט"ז, וכן הט"ז באור"ח קכח מק' קו' הגמ' בתענית כט א, והחת"ס בתשובה אור"ח סי' קעג שואל את שאלת הגמ' זבחים קא ע"א, והרדב"ז תשובות ללשונות הרמב"ם לז שואל שאלת הגמ'...
  4. ע

    מהם המקומות שרבנן מודים לסומכוס שממון המוטל בספק חולקין.....

    מפורש בתוספות ב"ב לה, א כי רבנן מודים בכה"ג שאין מוחזק, כיון שאז שני הצדדים קיימים בממון בשווה ויש לעשות יחלוקו. וכמו שכתבו התוס' בב"מ צז, ב שסומכוס סובר שבדררא דממונא חשיב כאילו שניהם מוחזקין בו, ובד' קטז, א מבואר שגם רבנן מודים בזה, רק שכאשר יש מוחזק סוברים שהתפוס בפועל עדיף.
  5. ע

    רוצח בשוגג חייב גלות?

    נכון, אבל זה גופא הטענה, שהוא לא אשם. כלומר, העניין של אדם מועד לעולם אינו שאדם תמיד אשם, שזה ברור שבאונס אין אשמה, אלא שאפי' שאינו אשם מתחייב, כי הנידון אינו על סיבה להטיל עליו אחריות הנזק, אלא הנידון הוא עד כמה הנזק מוטל עליו ממילא, שעצם מצבו כמזיק מפיל את הנזק אצלו ומחייב אותו, וזה שייך רק...
  6. ע

    רוצח בשוגג חייב גלות?

    אכן, יסוד החיוב של רוצח הוא נפש תחת נפש, אך זה אינו בגדר תשלום על מעשיו, אלא שיש זכות לנרצח לנקום את נקמתו ברוצח, אך מ"מ זהו עונש. כלומר, התורה מכירה ברצונו של הנרצח להעניש את הרוצח במיתה, תחת אשר הרג אותו. ולכן זהו בכלל עונש, ולא שייך לומר בזה אדם מועד לעולם.
  7. ע

    ממונו המזיק

    מצו"ב קובץ שכתבתי בישיב"ק.
  8. ע

    רוצח בשוגג חייב גלות?

    חיוב המיתה הוא אכן זה דין פשוט מסברא, אך אינו תשלום על מעשיו, כ"א סנקציה שמוטלת עליו בשל מעשיו, ולכן - אי"ז שייך בשוגג.
  9. ע

    רבה שחטיה לרבי זירא - ביאורים

    להעיר, כי רס"ג בס' התחייה והפדות השאלה השישית הסתפק בזה ולא הכריע.
  10. ע

    מה שונה כוח המשיכה מרוח מצויה?

    ההבדל הוא - כמו שכבר נכתב - כי הרוח קיימת רק לעיתים, ואילו כוח המשיכה הוא חלק בלתי נפרד מהטבע. ושורש החילוק אינו בכמות הזמן בה הדבר קיים בעולם, אלא היא סברא מושכלת, שדבר שיכול להיות לא קיים - נתפס כהתחדשות, אך דבר שאין מציאות כלל בלעדיו - נתפס כטפל ומיוחס לעשיית האדם. וסברא זו אינה מסורה אלא...
  11. ע

    ממונו המזיק

    משום שאינו מחויב לשמור על הבהמה, אלא על עצמו בלבד, ומעשה כעין זה - הפותח דלת בפני שור שיצא ויזיק - אינו אלא גרמא, אך בשור שלו - הוא מחויב לשמור על השור, וכיון שלא שמר על השור - נתבע על מעשה השור. ודוגמא לדבר, מאדם שהופקד לשמור על חפץ מסוים שחייב כאשר לא שמר עליו, אף שאין במעשהו מעשה מזיק בעצם...
  12. ע

    כל התורה כולה

    הכוונה את כל עיקרי ההלכות שבתורה. וכבר נודע להק' כיצד סיים את כל התורה כולה, הרי את הלכה זו גופא - האם מי שסיים כל התורה יכול ללמוד חכמת יוונית - לא למד, וע"כ שאי"ז אלא עיקרי ההלכות שבתורה.
  13. ע

    משיח

    ישנם הרבה תנאים שמובאים בעניין המשיח, וברור שלא שייך אדם שיהיו בו כל אותם התנאים, וע"כ נקטינן מי שיש בו רובם. זה כמובן חוץ מהעובדה שהרבי מלובביץ' אינו משיח, ופשוט.
  14. ע

    עבד וגר - גזענות ע"פ התורה

    ברור. וראיה לזה, שהרי הק' רנ"ג בהק' לתלמוד שיש איסורים רבים שגויים מחויבים בהם, ותי' שז' מצוות היינו רק אלו שיש בהם ציווי, ומבואר שאותם ז' מצוות הגוי מחויב בהם כישראל, והיינו שיש לו בהם גם אספקט של עבודת ה'. ולשיטת הרמב"ם כי עולם הבא עם התמזגות השכל הנקנה עם השכל הפועל - ודאי ששייך גם בגוי, ועי'...
  15. ע

    עבד וגר - גזענות ע"פ התורה

    חס וחלילה. גוי הוא בן אדם שמחויב בז' מצוות בן נוח, ויש בכוחו להתקרב לקב"ה ולזכות לחיי נצח.
חזור
חלק עליון