• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ממונו המזיק

למה אדם חיב בנזקי שורו,
הרי הוא ס"ה לא שמר וממילא הבהמה יצאה והזיקה,
ולכאו' הוי גרמא בנזקין, וגרמא בנזקין פטור??
כבר דנו בזה רבותינו במס' ב"ק, ותלוי בחקירה מדוע אדם חייב על ממונו המזיק, האם בגלל שממונו הזיק או שפשע בשמירה.
 
תלוי בחקירה מדוע אדם חייב על ממונו המזיק, האם בגלל שממונו הזיק או שפשע בשמירה.
אני למדתי את הענין היטיב,
ועל שני הצדדים שהובאו שם קשה,
דאי נימא דמצד פשיעה בשמירה לכאו' צ"ע דהא לא זה שלא שמר הזיק אלא פעולת השור, היא המזקת, וא"כ לא גרע מגרמא בעלמא,
ועל ממונו המזיק גם קשה דהרי מה שממונו הזיק אינו קשור אלי באופן ישיר,
 
אני למדתי את הענין היטיב,
ועל שני הצדדים שהובאו שם קשה,
דאי נימא דמצד פשיעה בשמירה לכאו' צ"ע דהא לא זה שלא שמר הזיק אלא פעולת השור, היא המזקת, וא"כ לא גרע מגרמא בעלמא,
ועל ממונו המזיק גם קשה דהרי מה שממונו הזיק אינו קשור אלי באופן ישיר,
אם ממונו הזיק, מדוע שיחשב גרמא? זה ממונו ולכן חייב כשהזיקו. דו"ק.
 
כל ספר כמעט מדבר על זה
אני רוצה משהו מחודש,
כי שמעתי בערך 17 הסברים לענין וא"א לא מניחה את דעתי,
אבל זה כל הדין של ממונו המזיק. פשוט.
איני מבין את דבריך,
בכל מקום שמחייבים יש סיבת חיוב,
ואין שום סיבה לחייבו על דברים שהם כלל לא בשליטתו,
 
אני למדתי את הענין היטיב,
ועל שני הצדדים שהובאו שם קשה,
דאי נימא דמצד פשיעה בשמירה לכאו' צ"ע דהא לא זה שלא שמר הזיק אלא פעולת השור, היא המזקת, וא"כ לא גרע מגרמא בעלמא,
ועל ממונו המזיק גם קשה דהרי מה שממונו הזיק אינו קשור אלי באופן ישיר,
על שני הצדדים לק"מ (הקו' שכתבת, אם כי ישנן קושיות רבות על שני הצדדים ומוכרחת דרך אמצעים, ועוד חזון למועד להרחיב בכך.)
זה ודאי שחיוב שורו המזיק מפורש בתורה וכל הדיון הוא רק איך להגדיר אותו, השאלה על הצד שחייב בגלל אי השמירה צריכה להיאמר כתשובה, הוא חייב אע"פ שזה גרמא כי התורה חייבתו, אגב בשומרים זה ודאי החיוב אע"פ שאינו אלא גרמא (אם כי יש לחלק שבשומרים קיבל על עצמו להתחייב באופן זה, אך גם בנזקין יתכן שבעצם זה שמחזיק בשור מתחייב לשלם על נזקיו, ודו"ק.
וכמו כן להצד שחייב משום ממונו המזיק, התורה חייבתו למרות שכהגדרתך "אינו קשור אלי", מבחינת התורה אם ברצונך להחזיק שור עליך לקחת אחריות על נזקיו ואכן התשלום אינו בגדר עונש וקנס, וכדמצינו שגם כשמזיר ברשות לפעמים חייב לשלם כההיא דפותקין ביבותיהן, ופשוט.
יש בעניין ראיות למדניות יותר, אם רוצים אשתדל להביא את חלקן.
 
הטעם שאינו גרמא הוא משום שמחויב לשמור על ממונו, שכיון שהממון תפוס תחת ידו הוא נתבע לשומרו, וכיון שלא שמר - הוי כעושה מעשה בידיים, שכיון שלא עשה ככל שביכולתו למנוע את היזק השור חשיב כמזיק בידיים.
ואין זה דומה לפורץ דיר של חברו, שהוי כפרצוה ליסטים שפטור, ששם מחויב לשמור שהוא לא יזיק, והוא אכן לא הזיק אלא גרם, אך כאן מחויב לשמור שהשור לא יזיק, וכיון שהשור הזיק - הוא נתבע בעשיית שורו.
וכ"ז לפי הצד שממון המזיק חייב מצד שלא שמר, והיינו שהעדר השמירה שמחויב בה מייחסת מעשה השור אליו, אך לפי הצד שחייב מעצם העניין שממונו הזיק אינו כן, אלא עצם העובדה ששורו הנתון בתפיסת ידו הזיק - ז"ג מעמיד את הנזק כקיים ברשות ממונו, שהנזק נופל אצלו ומיוחס אליו באופן דממילא.
 
וכ"ז לפי הצד שממון המזיק חייב מצד שלא שמר, והיינו שהעדר השמירה שמחויב בה מייחסת מעשה השור אליו, אך לפי הצד שחייב מעצם העניין שממונו הזיק אינו כן, אלא עצם העובדה ששורו הנתון בתפיסת ידו הזיק - ז"ג מעמיד את הנזק כקיים ברשות ממונו, שהנזק נופל אצלו ומיוחס אליו באופן דממילא.
אם אתה יכול למעט מלכתוב בכתב כה קטן, זה די קשה לקריאה, תשתדל לכתוב בכתב הרגיל בסוגריים וכדו'.
 
למה זה נחשב שהוא רק גרם הרי לא שמר​
משום שאינו מחויב לשמור על הבהמה, אלא על עצמו בלבד, ומעשה כעין זה - הפותח דלת בפני שור שיצא ויזיק - אינו אלא גרמא,
אך בשור שלו - הוא מחויב לשמור על השור, וכיון שלא שמר על השור - נתבע על מעשה השור.
ודוגמא לדבר, מאדם שהופקד לשמור על חפץ מסוים שחייב כאשר לא שמר עליו, אף שאין במעשהו מעשה מזיק בעצם, שהרי אם לא הי מתחייב לשמור - היה פטור, והיינו משום שהעובדה שלא עמד במחויבות שלו - היא גופא מעשה בידיים.
 
אגב, אשמח לקבלת חבורות או מהלכים ומערכות מסודרות על ענין "ממונו המזיק",
אני ממש זקוק לזה,
ואם יש לאי מי חבורה, מהלך מסודר, מערכה יפה אשמח מאוד לקבלה,
ייש"כ מראש,
ע' במצ"ב

במהלך הזמן נתווספו על המצ"ב הרבה הוספות, ועכ"פ הועלו כפי שכעת...

איני יודע האם לזה כוונתך בדיוק, אך לכאורה עכ"פ אם לא יועיל לא יזיק
 

קבצים מצורפים

  • א. המחייב בנזקי ממון.pdf
    180.2 KB · צפיות: 7
  • ט. בדברי הגר_ח בשורש כל הנזיקין.pdf
    98.3 KB · צפיות: 3
חזור
חלק עליון