ואזכה לחדש
Active member
למה אדם חיב בנזקי שורו,
הרי הוא ס"ה לא שמר וממילא הבהמה יצאה והזיקה,
ולכאו' הוי גרמא בנזקין, וגרמא בנזקין פטור??
הרי הוא ס"ה לא שמר וממילא הבהמה יצאה והזיקה,
ולכאו' הוי גרמא בנזקין, וגרמא בנזקין פטור??
בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר. כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים. הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות). אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל. חזקו ואמצו!
כבר דנו בזה רבותינו במס' ב"ק, ותלוי בחקירה מדוע אדם חייב על ממונו המזיק, האם בגלל שממונו הזיק או שפשע בשמירה.למה אדם חיב בנזקי שורו,
הרי הוא ס"ה לא שמר וממילא הבהמה יצאה והזיקה,
ולכאו' הוי גרמא בנזקין, וגרמא בנזקין פטור??
אני למדתי את הענין היטיב,תלוי בחקירה מדוע אדם חייב על ממונו המזיק, האם בגלל שממונו הזיק או שפשע בשמירה.
אם ממונו הזיק, מדוע שיחשב גרמא? זה ממונו ולכן חייב כשהזיקו. דו"ק.אני למדתי את הענין היטיב,
ועל שני הצדדים שהובאו שם קשה,
דאי נימא דמצד פשיעה בשמירה לכאו' צ"ע דהא לא זה שלא שמר הזיק אלא פעולת השור, היא המזקת, וא"כ לא גרע מגרמא בעלמא,
ועל ממונו המזיק גם קשה דהרי מה שממונו הזיק אינו קשור אלי באופן ישיר,
כי מה שממונו מזיק, זה פעולה שלא בשליטתו וא"כ אין סיבת חיוב,אם ממונו הזיק, מדוע שיחשב גרמא? זה ממונו ולכן חייב כשהזיקו. דו"ק.
כל ספר כמעט מדבר על זהאגב, אשמח לקבלת חבורות או מהלכים ומערכות מסודרות על ענין "ממונו המזיק",
אני ממש זקוק לזה,
ואם יש לאי מי חבורה, מהלך מסודר, מערכה יפה אשמח מאוד לקבלה,
ייש"כ מראש,
אבל זה כל הדין של ממונו המזיק. פשוט.כי מה שממונו מזיק, זה פעולה שלא בשליטתו וא"כ אין סיבת חיוב,
אני רוצה משהו מחודש,כל ספר כמעט מדבר על זה
איני מבין את דבריך,אבל זה כל הדין של ממונו המזיק. פשוט.
על שני הצדדים לק"מ (הקו' שכתבת, אם כי ישנן קושיות רבות על שני הצדדים ומוכרחת דרך אמצעים, ועוד חזון למועד להרחיב בכך.)אני למדתי את הענין היטיב,
ועל שני הצדדים שהובאו שם קשה,
דאי נימא דמצד פשיעה בשמירה לכאו' צ"ע דהא לא זה שלא שמר הזיק אלא פעולת השור, היא המזקת, וא"כ לא גרע מגרמא בעלמא,
ועל ממונו המזיק גם קשה דהרי מה שממונו הזיק אינו קשור אלי באופן ישיר,
רוצהיש בעניין ראיות למדניות יותר, אם רוצים אשתדל להביא את חלקן.
למה זה נחשב שהוא רק גרם הרי.....והוא אכן לא הזיק אלא גרם,
וביותר, דלא רק שלא שמר אלא עשה מעשה הבאת היזק וכ"ש שיתחייב בזה,וכיון שלא שמר - הוי כעושה מעשה בידיים,
אם אתה יכול למעט מלכתוב בכתב כה קטן, זה די קשה לקריאה, תשתדל לכתוב בכתב הרגיל בסוגריים וכדו'.וכ"ז לפי הצד שממון המזיק חייב מצד שלא שמר, והיינו שהעדר השמירה שמחויב בה מייחסת מעשה השור אליו, אך לפי הצד שחייב מעצם העניין שממונו הזיק אינו כן, אלא עצם העובדה ששורו הנתון בתפיסת ידו הזיק - ז"ג מעמיד את הנזק כקיים ברשות ממונו, שהנזק נופל אצלו ומיוחס אליו באופן דממילא.
למה זה נחשב שהוא רק גרם הרי לא שמר
ע' במצ"באגב, אשמח לקבלת חבורות או מהלכים ומערכות מסודרות על ענין "ממונו המזיק",
אני ממש זקוק לזה,
ואם יש לאי מי חבורה, מהלך מסודר, מערכה יפה אשמח מאוד לקבלה,
ייש"כ מראש,
קיבלתי מהרב ואזכה לחדש מערכה יפה וערוכה בעניין, אני יכול לנסות לכתוב וללקט בעצמי, אבל חבל על המאמץ... שלו מרשים יותר, אז אני מפנה את הבקשה אליו.רוצה
וזה בעצם מה שחדשה התורההרי הוא ס"ה לא שמר וממילא הבהמה יצאה והזיקה,
ולכאו' הוי גרמא בנזקין, וגרמא בנזקין פטור??