• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כל התורה כולה

א.א

Well-known member
מה הפשט בדברי הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד ב
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית

וכי יש סוף כל שהוא
הרי פשוט שרק ללמוד את כל הש"ס בעיון וכ"ו זה לא נגמר
 
מה הפשט בדברי הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד ב
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית

וכי יש סוף כל שהוא
הרי פשוט שרק ללמוד את כל הש"ס בעיון וכ"ו זה לא נגמר
שאלה יפה. וצ"ל אולי שכוונתו שבדברי הכתובים הוא למד את הכל, ומה שאמרו אין סוף לתורה הכוונה שאין סוף לחידושים שאפשר לחדש בתורה, והם כמים שאין להם סוף.
ומסתמא במפרשים שם עמדו על כך.
וכעת עברתי כמסאת הפנאי על המפרשים (בבר אילן) ולא מצאתי מי שיעמוד בזה
 
נערך לאחרונה:
מה הפשט בדברי הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד ב
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית

וכי יש סוף כל שהוא
הרי פשוט שרק ללמוד את כל הש"ס בעיון וכ"ו זה לא נגמר
יש את הלחם ובשר כלשון הרמב"ם שזה עיקרי התורה שבכתב ושבעל פה, והיינו כל ההלכות שנמסרו בסיני
ויש את ה"למסבר" שזה כל החיים
 
עיין שולחן ערוך הרב הל' ת"ת א' ה' וז"ל
ואל יאמר האדם איך אפשר ללמוד כל התורה שבעל פה כולה הרי התורה אין לה קץ ותכלית כמ"ש לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאד ונאמר ארוכה מארץ מדה וגו' כי באמת ההלכות הנגלות לנו ולבנינו יש להן קץ ותכלית ומספר וכן המדרשים שנתגלו לנו. רק שהתורה מצד עצמה אין קץ ותכלית אפילו לפשטי דרשותיה הצפונים בה ורבי עקיבא היה דורש על כל קוץ וקוץ תילי תילים של הלכות ולא הגיע לתכלית דרשותיה עדיין וכן אין קץ ותכלית לעומק טעמי ההלכות והפלפול בטעמיהן ובדרשותיהן במדות שהתורה נדרשת ועל ידי זה יתחדשו ג"כ חידושי הלכות לאין קץ ותכלית למי שזוכה לזה אחר שגמר תחלה כל התורה שבעל פה המסורה לנו ונגלות לעין כל כמו שאמרו חכמים ליגמר אינש והדר ליסבר שהוא עיון בעומק הטעמים וכמו שיתבאר:
 
הכוונה את כל עיקרי ההלכות שבתורה.
וכבר נודע להק' כיצד סיים את כל התורה כולה, הרי את הלכה זו גופא - האם מי שסיים כל התורה יכול ללמוד חכמת יוונית - לא למד, וע"כ שאי"ז אלא עיקרי ההלכות שבתורה.
 
חזור
חלק עליון