ראה למה התייחסתיעיינתי ולא מצאתי הסבר מפורט. כתבת שיטה, על איזה שיטה אתה מדבר?
בהערת אגב, לא הייתי אומר על האיש הזה "חכמה בגויים" (מעבר לעובדה שהוא יהודי) ולא הייתי מצטט את דבריו כלל וכלל.
ראה למה התייחסתיעיינתי ולא מצאתי הסבר מפורט. כתבת שיטה, על איזה שיטה אתה מדבר?
בהערת אגב, לא הייתי אומר על האיש הזה "חכמה בגויים" (מעבר לעובדה שהוא יהודי) ולא הייתי מצטט את דבריו כלל וכלל.
עדיין לא הבנתי על מה אתה מדבר.ראה למה התייחסתי
כל הכבוד על הכנות..אשמח מאוד לשמוע הערות, הארות, ובעיקר התנגדויות וביקורות כי ככה יהיה לי עם מי לריב והאשכול יהיה מעניין.
אין גישה אחת שמתאימה לכולם
הגישה של מלחמה ללא תכלית אינה מתאימה לאף אחד (אף דיש לסייג שיש יחידים כרשב''י שהם במדרגה שיכולים להעמיד חיים שלמים על מסירות נפש בלבד, אך לכלל הנפשות בדור אינו רלוונטי). אפשר לומר לאדם להילחם עבור משהו שכדאי לו להילחם עבורו, אולם מכיוון שהעוה''ב אינו חושי עבור רוב בנ''א- לומר לו להיאבק ולעמוד בניסיונות מרים בכל יום עבור שכר בעוה''ב היא גישה שנידונה מראש לכישלון נחרץ.יש כאלה שהדיבור על נסיונות ומאבקים וכו' יגביר אצלם את הגבורה לעמוד בעוז ויעמדו בזה כמו מלחמה ממש.
על מה מדברים איתו? ומדוע מה שאפשר לומר ליחיד א''א לומר לרבים? במה אני צודק ובמה לא? בקיצור לא הבנתי כוונת כת''ר.אבל כן מדברים על הבעיה עם הבחור הבעייתי לבדו
אם המטרה זה סיפוק עצמי יכול להיווצר לך מישמש שבו בנאדם פוסח על שני הסעיפים.ברצוני לחדד יותר את הדברים ולבאר מה נקודת הדברים שאליהם כיוונתי:
אמנם נכון שיש מציאות לחיות חיי מאבק והתמודדות יום יומיים (אם כי גם מציאות זאת אינה מובנת כצורתה הנכונה אצל הרבה בנ''א), אבל הצורה הזאת של חיים אינה שייכת כלל בדורינו ואין מתאימה לנפשות האנשים.
מאידך, הגישה של 'ירידת הדורות', ולהגיד רק מילים טובות וכדו' אינה הפתרון (למעשה היא אותה גברת בשינוי אדרת ואכמ''ל). ''אדם לעמל יולד'', אדם אינו מוצא סיפוק בחיים ללא אתגרים ומאבקים!!
המקום שבו בכ''ז יש הבדל בין הדורות הקודמים לדור דידן הוא בנקודת היציאה של הנפש. כיום הצורה הנכונה היא לדבר על המטרה, לא על הקשיים בדרך. לא למחוק אותם!! לא להגיד שהם לא קיימים!! רק זה לא הנושא, הנושא איננו כמה קשה וכמה צריך להתגבר, בדורות קודמים זה היה שייך כי הם פשוט נהנו מזה, היום נהנים יותר מגלידה, מה לעשות...
ולכן היום הדרך היא לדבר על המטרה של החיים, מהיכן אני מוצא סיפוק, מדוע קרבת ה' היא הדבר היחיד שיכול לתת לי את אותו סיפוק, וכדי להגיע לסיפוק הזה צריך הרבה להילחם ולהיאבק ולעמוד בניסיונות!! אבל לא זה הנושא!! הנושא הוא איך לחיות טוב!! ליהנות מהחיים!! וכמ''ש הנקודה זה לא מילים, אפשר להגיד את אותם מילים, השאלה איך מסדרים אותם, מה הטון, מה הכוונה ולהיכן מכוונים את צורת הבניין של הנפשות.
אם המטרה זה סיפוק עצמי יכול להיווצר לך מישמש שבו בנאדם פוסח על שני הסעיפים.
עושה קידוש ונוסע אחר כך, הולך לים בשבת אחרי בית כנסת וכו' כביכול נהנה משני העולמות מרגיש קרוב לה' בעיניו שמקיים כמה מצוות בסיסיות "בדרכו שלו" וגם "נהנה" מהעולם הזה.
איך תסביר למישהו שקיום החוקים (כוונתי מצוות שכביכול לא נראה להם טעם) יעשה לו טוב בעולם הזה?
כל עוד המטרה זה אני ושלי יהיה טוב, האני ינצח משום שלכולנו יש נפש בהמית שרוצה לעשות לפעמים את הפך רצון ה'.
בלי קשר לכל מה שאמרתי למעלה, מה יקרה שקיום מצוות ה' לא יעשה לו טוב? הוא יזנח את זה? אולי יחפש שיטה אחרת שתעשה לו טוב?
קודם כל אקדים ואומר שלי אין פתרון בהכרח...אני אסביר לו שאין דרך להגיע לאושר וסיפוק פנימי אלא ע''י חיי תורה וקיום מצוותיה.
כל עוד שהוא לא מבין את זה זו אכן בעיה. מה הפתרון שלך? שימשיך להיות בדיכאון כל החיים ולוותר מדי יום על הנאות כי עוד 70 שנה יש גיהנם? כמה זמן נראה לך שזה יכול להחזיק מעמד?
לא הבנתי.ולכן היום הדרך היא לדבר על המטרה של החיים, מהיכן אני מוצא סיפוק, מדוע קרבת ה' היא הדבר היחיד שיכול לתת לי את אותו סיפוק, וכדי להגיע לסיפוק הזה צריך הרבה להילחם ולהיאבק ולעמוד בניסיונות!! אבל לא זה הנושא!! הנושא הוא איך לחיות טוב!! ליהנות מהחיים!! וכמ''ש הנקודה זה לא מילים, אפשר להגיד את אותם מילים, השאלה איך מסדרים אותם, מה הטון, מה הכוונה ולהיכן מכוונים את צורת הבניין של הנפשות.
אתה אומר שלא זה הנושא,אתה מביא ציטוט שאני אומר שצריך לעמוד בניסיונות, ולא רק שאמרתי את זה אלא אף הדגשתי והוספתי שתי סימני קריאה! ואז אתה שואל איך אני אומר שלא צריך לעמוד בנסיונות?
לא לכולם שיטה זו מתאימה מה יעשה מי שרואה שעזרו לא מגיע באופן זה האמנם אבד סברו ובטל סיכויולענ"ד השיטה של ר' נחמן פותרת את כל הבעיות האלה
דווקא מהתבוננות במילים תמצא שגישתך היא הצודקת, ידועים דברי המדרש בבראשית רבה על הפסוק נתת ליראך נס להתנוסס שמפרש אותו לעניין נסיונות.הצגת הדברים בצורה שלילית- 'נסיונות' במקום 'אתגרים', 'ירידת הדורות' במקום... לא יודע, תחפשו משהו במקום. או אל תגידו את זה בכלל, יותר טוב...
אני לא מתכוון לדון על נכונות המושגים או המילים הללו
נהוג לדבר הרבה על 'נסיונות הדור' והצורך להתמודד איתם.
הבעיתיות שיש בגישה המקובלת להצגת הסוגיא היא לדעתי בכמה נקודות:
א. הצגת הדברים בצורה שלילית- 'נסיונות' במקום 'אתגרים', 'ירידת הדורות' במקום... לא יודע, תחפשו משהו במקום. או אל תגידו את זה בכלל, יותר טוב...
ויהודה ועוד לקראדווקא מהתבוננות במילים תמצא שגישתך היא הצודקת, ידועים דברי המדרש בבראשית רבה על הפסוק נתת ליראך נס להתנוסס שמפרש אותו לעניין נסיונות.
אם לא שמת לב לא באתי להצדיק את דבריו גרידא אלא לחזקם ולבנותם על לשון הכתוב לפי ביאור המדרש, כך שדברי הם יותר בבחינת קרא ועוד ליהודה...ויהודה ועוד לקרא