• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם מותר לבעל רכב לעשות "דרייבר"?

שהרי החוק קובע: לפי תקנה 84א' של משרד התחבורה, הסעה בשכר היא כל הסעה שהנהג מקבל עליה תמורה, בין שהיא שכר או כל תמורה אחרת. לפי החוק, חל איסור להסיע נוסעים בשכר או בכל תמורה אחרת [מלבד אישור מיוחד כמו מונית וכדו'].
ועתה נפשי בשאלתי הם מותר לעשות דרייברים מאחר והחוק אוסר זאת וכמו שכתוב בביטוח הרכב
 
אין דינא דמלכותא במלכות רשעין
אנו רואים שבדיני ממנונות בבתי הדין מתייחסים לחוק, ולפעמים עפי"ז נפסק הדין
ועוד כמדומה לי שלדעת הגרע"י איכא דינא דמלכותא בדיני המדינה
ועיין כאן וכאן
 
אין דינא דמלכותא במלכות רשעין
כבר דנו אם מותר לעבור באור אדום וכיוצ"ב שעובר על החוק ללא קשר לממונות
אבל כאן השאלה היא יותר קשה, שאם חלילה יש תאונה וכיוצ"ב לפי ההסכם עם הביטוח הוא לא מכוסה, וזה לא נוגע לדד"ד, אלא להסכם ממוני
 
שהרי החוק קובע: לפי תקנה 84א' של משרד התחבורה, הסעה בשכר היא כל הסעה שהנהג מקבל עליה תמורה, בין שהיא שכר או כל תמורה אחרת. לפי החוק, חל איסור להסיע נוסעים בשכר או בכל תמורה אחרת [מלבד אישור מיוחד כמו מונית וכדו'].
ועתה נפשי בשאלתי הם מותר לעשות דרייברים מאחר והחוק אוסר זאת וכמו שכתוב בביטוח הרכב
ולעשות משלוחים? ללא אנשים? מותר? אסור?
 
למה אתה קורא דרייבר?
אם זה נסיעה בשביל לקבל עליה תשלום, אסור. ומי שלוקח, הרי הוא מסכן את הנוסעים איתו.
יש שסמכו על זה שהנוסע משלם בסוף, ועד אז זה טרמפ, אבל שינסה הנוסע לצאת בלי לשלם...

אם אתה מתכוון לאלה שלוקחים אנשים לבתי כנסת או לנדיבים וכדו' לאסוף, התמורה שהם לוקחים היא לא על הנסיעה, אלא על הידע , ולכן אפשר שהנסיעה עצמה יכולה להחשב כטרמפ, ויהיה מותר.
 
זה מה ששאל על דרייברים שזו העבודה שלהם
ויש לזה נפק"מ אם מותר לנסוע איתם כמונית?

הנפ״מ אם הם עושים זאת דרך עסק או לא (מפרסמים את עצמם בעיתונים, שמים שלטים, וכו׳ וכו׳)
צריך בירור האם אכן אמרינן דינא דמלכותא דינא בממונא
לכאורה כיוון שהמדינה דנה דיני ממונות שלא כדרך התורה לא אמרינן כן, וכך זכור לי
 
אם תרצה לדעת בדיוק מה החוק כפי שנכתב -
לא יסיע אדם ולא ירשה לאחר להסיע נוסעים בשכר או בתמורה אחרת אלא אם כן הוא מסוג המצוין בטור א' להלן ובתנאים המצויינים לצידו בטור ב':
והכוונה לאוטובוס, מוניות ודומיהם
ויש עוד סעיף שם -
84ב. יראו הסעה בשכר או בתמורה אחרת ברכב נוסעים פרטי כהסעה שיתופית, אם מתקיימים לגביה כל אלה:
(1) סכום השכר או שווייה של תמורה אחרת בעד ההסעה שיקבל המסיע ישולם או ינתן, לפי העניין על ידי כל אחד מהנוסעים בהסעה בלבד, ולא יעלה על חלקו היחסי של כל אחד מהם בהוצאות הישירות של הנסיעה;
(2) המסיע בהסעה, לא ביצע יותר משתי הסעות לפי תקנה זו באותו יום;
(3) לא בוצעו ברכב הנוסעים הפרטי יותר משתי הסעות ביום של נוסעים כמפורט לפי תקנה זו;
(4) מספר הנוסעים בהסעה אינו עולה על ארבעה, מלבד המסיע;
(5) הנוסעים בהסעה נוסעים בה בעקבות תיאום מראש עם המסיע; לעניין פסקה זו, "תיאום מראש" – לרבות באמצעות יישום מחשב;
לעניין תקנה זו –
"הוצאות ישירות" – סכום מרבי של 2 שקלים חדשים לכל קילומטר של נסיעה;
"חלק יחסי" – ההוצאות הישירות כשהן מחולקות בשווה בין כל הנוסעים ברכב באותה נסיעה, לרבות המסיע.

לפי זה נסיעה של 20 ק"מ אפשר לקחת 40 ש"ח, שזה יתחלק בין כל הנוסעים כולל הנהג (4 נוסעים - 10 ש"ח לכל אחד)
ודאי שאף אחד לא מחשבן כך, ועוד שמותר רק שתי הסעות ביום ואלו שעובדים בכך יכולים לעשות יותר
 
למה אתה קורא דרייבר?
לקחת נוסעים בשכר מעיר לעיר כמו מונית
והיינו שיש חברות גדולות שיש להם קבוצות שרשומים שם הרבה אנשים
וכשמישהו מתקשר לחברה ורוצה נסיעה
החברה משאירה הודעה בכל מיני אמצעים ונהג שתפס ראשון עושה את הנסיעה הזו
ובסוף החודש מביא [בדרך כלל] 10% לחברה
וככה עם ישראל מתפרנס
כמובן הכל בשחור, אבל אין זה הנושא כאן
 
חזור
חלק עליון