• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

חידה: הלל פעמיים

ביום העצמאות שחל בחול המועד...
כוונתך לשאלה שנו בה גדולי הפוסקים מה יעשו שחנוכה חל בסוכות האם ידליקו החנוכיה בתוך הסוכה או מחוץ לסוכה, ותירצו שאין זה משנה אך חובה עליו לא לשכוח לבדוק את החמץ קודם לכן, וכן שמיסב לשולחן החג יביא עימו פירות יבשים ומאכלי חלב שיוכל להיות ער כל הלילה.. ויש עוד אריכות דברים בעניין וד"ב, ואכמ"ל, ועחל"מ, וע"ק.
 
כוונתך לשאלה שנו בה גדולי הפוסקים מה יעשו שחנוכה חל בסוכות האם ידליקו החנוכיה בתוך הסוכה או מחוץ לסוכה, ותירצו שאין זה משנה אך חובה עליו לא לשכוח לבדוק את החמץ קודם לכן, וכן שמיסב לשולחן החג יביא עימו פירות יבשים ומאכלי חלב שיוכל להיות ער כל הלילה.. ויש עוד אריכות דברים בעניין וד"ב, ואכמ"ל, ועחל"מ, וע"ק.
מחילה
כנראה כת"ר לא מרבה לעיין בחידושי הגר"ח והגרש"ש
יש חילוק עצום בין חג העצמאות לשאר החגים שזכר כת"ר, שהרי החג אשר בדו מלבם אין לו תאריך קבוע, ומוזז מדי שנה כראות עיניהם (כדי שיצא ביום השלישי בשבוע), וכיון שנדחה ידחה, ומי לידי יתקע שבעוד כמה שנים מפני איזה מאורע (כאולימפיאדה וכדו') לא יזיזו את החג לחול המועד. ותו לא מידי.
 
בר"ח טבת אמר הלל בדילוג, יצא יד"ח הלל דר"ח
ולאחמ"כ חייב לומר שוב הלל שלם דחנוכה בברכה.
אח"כ מצאתי שבעלון דרשו כתבו חידה זאת והתשובה הנ"ל מאת הגר"י זילברשטיין
אמירת הלל שתי פעמים

עתה נביא לדברי הגר"י זילברשטיין שליט"א שדן כיצד יתכן שאדם יצטרך לומר הלל שתי פעמים, ובכן ראש חודש טבת החל בחנוכה ויש בו חיוב לומר הלל השלם מצד חנוכה, אך אדם שאין לו סידור ואינו זוכר את פרק "לא לנו" ו"אהבתי" בעל פה, הרי צריך לומר הלל בברכה מצד ראש חודש [לנוהגים לברך בר"ח], ואם אח"כ נזדמן לו סידור חייב לקרוא הלל פעם נוספת, אך לענין ברכה על הקריאה השנייה הביא שנחלקו פוסקי זמננו שהגר"נ קרליץ שליט"א סובר שיש לברך כיון שבפעם הראשונה לא יצא ידי חובת הלל השלם של חנוכה, לעומת זאת השבט הלוי (ח"ז סי' ס"ב) סובר שכיון שכבר ברך ואמר הלל של תורה אף שלא קיים תקנת חז"ל לגמור את ההלל אין לו לברך פעם נוספת אלא יקרא בלי ברכה.הלל
 
חזור
חלק עליון