• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם ידועה דעת מרן הראשל"צ שליט"א על אי תשלום בתחבורה ציבורית?

(כמדומני שפעם שמעתי על זה שיעור של הגר"ב חותה)

Kol Halashon

www2.kolhalashon.com
www2.kolhalashon.com
ושם (דקה 27:40) מורה להלכה שאם המכשיר תיקוף לא עבד, או שלא היה מכשיר, וזה מצוי עכשיו בבין הזמנים שישנם הרבה אוטובוסים פרטיים בגלל העומס הגדול כגון שנוסעים לצפון או לדרום... שאם לא היה מכשיר בנסיעה ובסופה לא באו לתקף פטור מלשלם!!! ע"ש כל הפרטים בזה
רק שספציפית השנה לא נראה לי כ"כ מצוי בגלל המלחמה...
 
מחמת זה שאני גר בעיר אלעד החברת אוטובוסים אצלנו היא חברת מטרופולין (שזה אומר שחצי חברה בבעלות של גויים (כך אמר לי נהג של החברה) וא"כ לעלות לנסיעה ולא לשלם זה לא בגדר של גזילה אלא אבידה שע"י שלא משלם מאבד לו הממון וכו'
ומה עם החצי שאינו גויים מותר לגזול?
 
ושם (דקה 27:40) מורה להלכה שאם המכשיר תיקוף לא עבד, או שלא היה מכשיר, וזה מצוי עכשיו בבין הזמנים שישנם הרבה אוטובוסים פרטיים בגלל העומס הגדול כגון שנוסעים לצפון או לדרום... שאם לא היה מכשיר בנסיעה ובסופה לא באו לתקף פטור מלשלם!!! ע"ש כל הפרטים בזה
כתוב על המשכשיר המשכרי לא עוב דלפנות לנהג ופניתי לנהג ואמר לי שלא לתקף אח"ח פתאום חזר לעבודתו ושאלתי שוב הנהג וטען שלא צריך לנקב מה צריך לעשות במקרא כזה?
 
השאלה מה הדין עם באמת מלכתחילה הייתה תקלה והנהג עשה שלא כדין שהיה צריך להחליף אוטובוס כמפורט בפנים האם על הנוסעים כן לשלם?
 
(שזה אומר שחצי חברה בבעלות של גויים (כך אמר לי נהג של החברה)
לעניננו אנו הנה שאלתי כמה וכמה נהגים (כמדומה 4/5)
תגיד, אתה רציני?!!!
אתה חושב ש"נהגים" הם "בעלי סמכות" לדברים שכאלו!!!
ראשית ישנם חילוקי דעות בין הנהגים
שנית, גם אם כל הנהגים בדעה אחת, הם בודאי לא בעלי סמכות שעליהם ניתן לסמוך!!!!
יש דובר מהשורה הראשונה של התחבורה הציבורית והם יכולים להסביר כיצד זה מתנהל בין החברות למדינה!
וא"כ לעלות לנסיעה ולא לשלם זה לא בגדר של גזילה אלא אבידה
מה זה ההמצאה המוזרה הזאת שאתה ממציא???????
זה גזל גמור, וגזל הגוי אסור כמבואר בגמ' שם
והנה אין לומר דינא דמלכותא דינא גבי המדינה מפני שאין אמרינן דינא דמלכותא דינא בימינו
מרן זצ"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סי' סד כמדומני) כותב במפורש שגם בא"י יש דינא דמלכותא דינא ע"ש באריכות, והדברים ידועים ועתיקים.
וגם אין זה כספם אלא כסף של הציבור והם כעין גזברים, וודאי שהרבה מן הציבור רוצה שכספם ילך לבני תורה ואברכים א"כ יכוין לקחת את כספו וכספם של הציבור שרוצה בכך, ובמיוחד השתא שהמדינה וראשיה החליטו שלא יקבלו הישיבות תקציבים וכו', יקח על חשבון זה שהרי הרבה מן הציבור רוצה שיהיה תקציבים לישיבות.
זו דעתי ואינה מוכרחת אשמח לקבלת הערות, תודה.
דברים נפלאים, ויש עוד הרבה יותר מה לומר בזה, ואעצור במילים...
רק שצריך לזה הכרעה של גדולי ופוסקי הדור בזה...
 
כתוב על המשכשיר המשכרי לא עוב דלפנות לנהג ופניתי לנהג ואמר לי שלא לתקף אח"ח פתאום חזר לעבודתו ושאלתי שוב הנהג וטען שלא צריך לנקב מה צריך לעשות במקרא כזה?
שוב ושוב אני חוזר ומדגיש, נהגים בשום אופן אינם בעלי סמכות לעניינים שכאלה!!!
כל נהג אומר מה שבא לו, לי רוח ליבו, ולפי האוירה שמרגיש, ורוב הנהגים כיום אין יראתם בצד החזק שלהם בלשון המעטה...
ואסור לסמוך על הנהגים!!!
וכך בכל דבר ודבר, צריך שהסמכות תהיה מפי הגורמים הרלוונטיים!!!

רק אספר מעשה כדי להמחיש את הענין
לפני יומיים, הייתי בחנות ואדם קנה שם כמה בובות לבנותיו, ועל אחת הבובות לא היה רשום מחיר, הוא שאל את המוכר וגם לא ידע, אז אמר לו: נעשה לך את זה ב-10 ש"ח, והלקוח הסכים, כשיצא מהחנות, פניתי אליו, ואמרתי לו: למה אתה חושב שהמוכר יש לו סמכות להחליט ולקבוע מחירים, יתכן ובובה כזאת עולה יותר, וגם לפי ראית עיני, נראה שבובה כזו עולה לפחות 20 ש"ח... ב"ה הדברים נפלו על אוזניים קשובות, והוא חזר לחנות ושאל את המוכר, מי המנהל כאן? המוכר נתן לו את המספר של בעל החנות, הוא שאל אותו כמה עולה בובה כזו, הוא ביקש קוד לזיהוי, ואמר שהבובה עולה 40 ש"ח!!!! זאת אומרת שהמוכר גנב את בעל החנות ב-30 ש"ח, והלקוח הטיפש והתמים עוד מאמין לו... ושותף בגזילתו!!
לכן בעיקרון אין למוכר סמכות להחליט כאלה דברים!

אבל אה"נ יש מקרים מסויימים ובודדים שבהם יש למוכר סמכות, וכגון לדברים קטנים... וכן לנהג ובכל דבר...

שח"ו לא ניתבע על איסור גזל, כי אלו דברים שאדם לא חולם שנכשל בהם, והרי "גזל מקטרג בראש", ועוד מעט ר"ה ויו"כ, והתפילות לא מתקבלות כשהגזל מעכב...
 
בנוסף לזה הרי האנשים לא ישתמשו ברו קו עד הסוף ואחרי שהרב קו נשחק ונשאר בו כמה שקלים יזרקו אותו ולא ילכו עד המרכזית ויעמדו בתור בשביל כמה שקלים מה שמקנה לחברה עוד כסף רב מאוד וניצול האזרח הקטן שמחייבים אותו לשלם הרבה קודם שמקבל שירות -
אתה מהדור הקודם, היום עושים רב קו מהמחשב בבית, מי הולך לעמוד בתור?
 
ראיתי להוסיף בעניין זה דבר חשוב לדעתי :
המציאות הזאת של הרב קו גורמת לאזרחים הקטנים הפסדים של ממש ולעומת זה רווחים גדולים מאוד לחברת התחבורה - וגם לדעתי יש בדבר מכלל הגזל ואבאר דברי :

אדם הרוצה לנסוע צריך הוא לרב קו וכן צריך הוא להטעין אותו בעצם ההטענה של הרב קן האדם משלם לחברה קודם שמקבל שירות נמצא שהוא כנותן להם הלוואה - הכסף הזה שהם מקבלים קודם שהם נותנים שירות שווה מליוני שקלים כפשוטו כשמופקד בבנקים למיניהם

בנוסף לזה תמיד נשאר ברב קו כסף סתם אינני מדבר על הרב קוים שהאנשים מאבדים והוא דבר לא מבוטל כלל שנותן כסף רב לאותה חברה (אני לא חושב שיש משפחה אחת שלא הפסידה כ 100 שקל על הדברים הללו במיוחד משפחות עם ילדים ) דבר שמקנה לחברה עוד מליוני שקלים כפשוטו

בנוסף לזה הרי האנשים לא ישתמשו ברו קו עד הסוף ואחרי שהרב קו נשחק ונשאר בו כמה שקלים יזרקו אותו ולא ילכו עד המרכזית ויעמדו בתור בשביל כמה שקלים מה שמקנה לחברה עוד כסף רב מאוד וניצול האזרח הקטן שמחייבים אותו לשלם הרבה קודם שמקבל שירות - בשביל להמחיש עד כמה הרווחים הללו גדולים אתן לך דוגמא : בשנת 2010 דיווח בנק ישראל בדוחותיו הכספיים כי כתוצאה מהפסקת השימוש במטבע 5 אגורות רשם בנק ישראל רווח של 220 מיליון בגין מטבעות של 5 אגורות שלעולם לא הוחזרו - מכאן תלמד כ''ש וכ''ש בענייננו ברב קו
כפי שכבר כתב אחד המגיבים, הכסף שמשלמים להטענת הרב קו לא הולך לחברות התחבורה אלא למשרד התחבורה, הלא הוא הגוף האמון מטעם המדינה על ניהול מערך התח"ץ, החשבון שלך צודק אבל אינני רואה בזה כל בעיה מאחר וגם כך משרד התחבורה לא מרוויח עלינו אלא רק משלם... לדוגמא התקציב לתחבורה ציבורית בשנת 2024 עומד על כ-10,500,000,000 ש"ח כך שהגיוני שקופה זו שהיא בסך הכל הקופה המשותפת שלנו תרוויח כמה שקלים...
אם כי מה שהערת בהחלט מעורר נקודה אחרת, שנמצא לפי זה שהציבור החרדי משלם יותר על תחבורה ציבורית מאשר הציבור הכללי שרובו מתקף ביישומון, מלבד החוצפה שאין לנו את הפריווילגיה הנפרדת שלו, זה בהחלט מעורר תמיהה ותסכול.
 
כבר הובאה פה לעיל חוברת נפלאה שמקיפה את העניין, אני רואה שלציבור אין סבלנות לעבור עליה אז אעשה קצת סדר בכמה נקודות שאנשים טועים...
א. העליה על אוטובוס ללא תשלום הנדרש בחוק מוגדרת כגזל גמור ולא כל מיני טענות של אבידה... מאחר והחברות מצהירות בפירוש שאינן מאשרות לעלות על האוטובוסים (שהם רכוש אישי של החברות) בלי תשלום (שכאמור הולך למשרד התחבורה) כך שגם לא נכון לקשר את העניין עם גניבת כסף מהמדינה מאחר וזו גניבה מחברת האוטובוסים.
ב. לנהג אין כל סמכות לפטור או לחייב נוסע בתשלום כך שאין זה משנה מה הוא אומר ואם הוא אשם בכך שלא החליף אוטובוס, החוק קובע שאם במשך כל זמן הנסיעה לא היתה לנוסע דרך לשלם (גם אם זה מחמת דוחק עצום שמצוי לפעמים בקווים החרדיים) הנוסע פטור מתשלום. חשוב לציין שישנה סמכות חריגה לנהג לאשר לנוסע לעלות לאוטובוס בלי לשלם על מנת שישלם בהזדמנות אחרת, במקרה זה הנוסע לא יקבל קנס מהמבקר אם ייתפס (או שיקבל ויוכל לערער על כך, אינני זוכר), בלי האישור הנ"ל אין לנוסע זכות גם לזה. (בטח שמתם לב שכשנגמר הערך צבור המכשיר כותב פנה לנהג- הכוונה לסעיף הזה.)
ג. בעניין דמי תמריץ התיקוף שהזכיר ההוא של הרב פורייס... עיין בזה בהרחבה בקונטרס שהובא ותמצא שהדברים לא כל כך פשוטים.
 
והשאלה א"כ נשאלית מאליה: האם מותר לגנוב כסף מהמדינה?
והנה אין לומר דינא דמלכותא דינא גבי המדינה מפני שאין אמרינן דינא דמלכותא דינא בימינו כן כתב הרן בנדרים דף כז: שדווקא במלכי עכו"ם אמרינן דינא דמלכותא דינא מפני שהארץ שלו היא ויכול לומר אם לא תקיימו מצוותי אגרש אותכם, אבל במלך ישראל לא אמרינן מפני שארץ ישראל לא שלו וזכה לכך מפני שישראל כשרים א"כ הארץ של כל כלל ישראל ולכן לא אמרינן דינא דמלכותא דינא.
ושנינו בכתובות(קי:) שהשביע הקב"ה את ישראל שלושה דברים לפני שיוצאים לגלות ואחד מהם זה שלא יעלו כולם בבת אחת והסברא בזה מפני שיגיעו ויתאחדו ואז יקימו גוף חוזק ויבטחו בעצמם ל"ע ואז הפסידו את מטרתה של גלות, שהרי כל המטרה שבני ישראל יורדים לגלות היא מפני שירגישו בארץ לא להם, ויבכו ויחזרו בתשובה לפני הריבונו של עולם שיחזיר אותם לארץ ישראל ולבית המקדש, אבל השתא שחוזרים לארץ ישראל בטוחים בעצמם כ"כ ואין הם מרגישים שצריכים לחזור בתשובה מפני שחזקים הם ויש להם צבא וכו' וזהו "כוחי ועוצם ידי" רח"ל. וא"כ צריך לעקור הדבר הזה ולקחת מהם התקציבים כמה שיותר מפני שלא יקררו עוד ועוד אנשים ללכת איתם ולכן מצווה לקחת מהם כספים, אך הם לא אפיקורסים וכמבואר בחזון איש יורה דעה סימן ב' ס"ק כח' דכתב שהרי הם תינוקות שנשבו, אבל דין של אפיקורוס הוא שמצווה להורגו אם יד ישראל שולטת ואם לאו לא יביא לו סולם אם נפל לתוך בור וכדומה, אבל לקחת מהם כסף שבמקום שילך למקומות של טומאה שילך ויעזור לאברכים ובני תורה שלא יצטרכו לשלם ברב קו באוטובוס ודאי וודאי שעדיף כן אף ללא דעתם, מפני שאין יודעים ערכה של תורה, וגם אין זה כספם אלא כסף של הציבור והם כעין גזברים, וודאי שהרבה מן הציבור רוצה שכספם ילך לבני תורה ואברכים א"כ יכוין לקחת את כספו וכספם של הציבור שרוצה בכך, ובמיוחד השתא שהמדינה וראשיה החליטו שלא יקבלו הישיבות תקציבים וכו', יקח על חשבון זה שהרי הרבה מן הציבור רוצה שיהיה תקציבים לישיבות.
זו דעתי ואינה מוכרחת אשמח לקבלת הערות, תודה.
דיון מגוחך לדעתי, להזכירכם קופת המדינה היא קופה משותפת של כלל אזרחי מדינת ישראל, לא מצאנו שום היתר לגנוב מקופה משותפת כי לדעתנו הכסף שנגנוב ילך למטרות קדושות יותר, לשם דוגמא, אם הוחלט בועד הבית בבניין שלך להשקיע תשלום מסויים בגינה שסביב הבניין ולדעתך עדיך לעשות עם הכסף אבות ובנים לילדי הבניין, מאחר ודעת הרוב שעדיף להשקיע בפרחים הם לא מתחשבים בך, וכי תעלה על דעתך לגנוב את הכסף שבמקום גינה ילך להבל פיהם של תינוקות של בית רבן?! איסור גזל נאמר בכל אופן ואין בזה אפי' נדנוד קל של היתר, צר לי שצריך להסביר דברים כה פשוטים בפורום כה מכובד.
 
מר אויבער חוכם, דבריך הם שיבוש ששונה הדין שועד הבית מפני שלשם כך נועד הוא, אבל כאן שזה נועד בשביל לעשות עבירות חמורות ביותר וד"ל ודאי שמצווה היא לגנוב ולעצור בעדם, וזה כמו בועד בית אם יקחו את הכסף שלך לעבוד בגינה המשותפת בשביעית ודאי וודאי שיהיה מותר לגנוב את הכסף שאני שילמתי וזה לא גניבה אלא להיפך מצווה גדולה ביותר,
 
מר אויבער חוכם, דבריך הם שיבוש ששונה הדין שועד הבית מפני שלשם כך נועד הוא, אבל כאן שזה נועד בשביל לעשות עבירות חמורות ביותר וד"ל ודאי שמצווה היא לגנוב ולעצור בעדם, וזה כמו בועד בית אם יקחו את הכסף שלך לעבוד בגינה המשותפת בשביעית ודאי וודאי שיהיה מותר לגנוב את הכסף שאני שילמתי וזה לא גניבה אלא להיפך מצווה גדולה ביותר,
קופת המדינה לא נועדה לשום שימוש מסויים אלא לשימוש מה שיוחלט על ידי הרוב גם אם זה לא מוצא חן בעיניך, אני מבין את הכאב שבדבר על כך שכספך הולך לעבירות חמורות ואכן ביכלתך לעשות שאלת חכם אם לתת לקופה כזאת או לברוח מהארץ, אבל פשיטא לי שאין לך רשות להשתתף בקופה כאשר אתה יודע שלא בטוח שהשימושים שלה ימצאו חן בעיניך על דעת שתגנו ממנה בעת הצורך... ונחזור למשל, אם מודיעים מראש שהולכים לעבוד בשביעית הגיוני שתאמר, אני לא מעוניין להשתתף בקופה, אבל האם מותר לך לתת על מנת לגנוב? אתמהה,
 
תגיד, אתה רציני?!!!
אתה חושב ש"נהגים" הם "בעלי סמכות" לדברים שכאלו!!!
ראשית ישנם חילוקי דעות בין הנהגים
שנית, גם אם כל הנהגים בדעה אחת, הם בודאי לא בעלי סמכות שעליהם ניתן לסמוך!!!!
יש דובר מהשורה הראשונה של התחבורה הציבורית והם יכולים להסביר כיצד זה מתנהל בין החברות למדינה!

מה זה ההמצאה המוזרה הזאת שאתה ממציא???????
זה גזל גמור, וגזל הגוי אסור כמבואר בגמ' שם

מרן זצ"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סי' סד כמדומני) כותב במפורש שגם בא"י יש דינא דמלכותא דינא ע"ש באריכות, והדברים ידועים ועתיקים.

דברים נפלאים, ויש עוד הרבה יותר מה לומר בזה, ואעצור במילים...
רק שצריך לזה הכרעה של גדולי ופו

תגיד, אתה רציני?!!!
אתה חושב ש"נהגים" הם "בעלי סמכות" לדברים שכאלו!!!
ראשית ישנם חילוקי דעות בין הנהגים
שנית, גם אם כל הנהגים בדעה אחת, הם בודאי לא בעלי סמכות שעליהם ניתן לסמוך!!!!
יש דובר מהשורה הראשונה של התחבורה הציבורית והם יכולים להסביר כיצד זה מתנהל בין החברות למדינה!

מה זה ההמצאה המוזרה הזאת שאתה ממציא???????
זה גזל גמור, וגזל הגוי אסור כמבואר בגמ' שם

מרן זצ"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סי' סד כמדומני) כותב במפורש שגם בא"י יש דינא דמלכותא דינא ע"ש באריכות, והדברים ידועים ועתיקים.

דברים נפלאים, ויש עוד הרבה יותר מה לומר בזה, ואעצור במילים...
רק שצריך לזה הכרעה של גדולי ופוסקי הדור בזה...
1) ודאי וודאי שנהגים חרדים נאנמים בשבילי, ואין להם כל ענין לשקר לי או על עצמם.
2) כנראה שאינך יודע מה הגדר של גזילה, אך ברצוני לחדש שגזילה זה בידיים ואבידה זה מניעת רווח.
3) הבאתי בדברי ר"ן בנדרים עיי"ש וכן דעת הרבה מהראשונים שם.
ונראה שישבתי את כל קושיותיך על דברי, והנראה שזה הדעה. ושוב פעם אזכיר אשמח מאוד לקבל הערות בנידון ואשתדל להשיב ואם לא אפשר שטעיתי.
 
חזור
חלק עליון