• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

בעניין העלייה להר הבית

בעניין נושא העלייה הר הבית, יש לי קושייא עצומה, והאם מישהו יכול לפתור לי אותה.
בספרו של מרן שליט"א ילקוט יוסף דיני הכותל המערבי שנת תשע"ט, יש כמה מקומות שכותב שלא יודעים את מקומות הר הבית והעזרה ואביא בקצרה את הלשונות.

עמ' קכ'- "ומ"ש המאירי והמנהג פשוט ליכנס שם לפי מה ששמעתי, י"ל שנכנסו לאיזה שטח בהר הבית ולא לשטח העזרה, [אחר שטבלו לקריין] והיו יודעים אז במדוייק שטח המקומות, משא"כ עתה אחר שהערבים חרשו ובנו במקום המקדש את מסגדם ולא נודע לנו מה הוא שטח הר הבית ומה הוא שטח העזרה, אין להקל".

ובעמ' קכא'- "ומ"ש בספר חרדים [שער התשובה פ"ג] [וכן בסוף חידושי הרמב"ם לר"ה] שביום ד' חשון שנת ד' אלפים תשע מאות עשרים ושש, יצא מעכו לירושלים ונכנס למקום הגדול והקדוש והתפלל שם ביום ו' חשון, אין הכוונה שנכנס למקדש ממש, אלא שגבולות הר הבית היו ידועים לו, והבית ההוא היה בהר הבית, במקום שמותר להכנס בתוכו להתפלל [אחר טבילה] אבל בזמנינו שגבולות מקום המקדש והעזרות נעלמו מאתנו אסור להכנס בהר הבית מפני הספק על מקום המקדש".

ובעכמ' קכב'- וברור שבהמשך בגלויות שגלה ישראל מארצו לא נתברר לחכמי הדורות הגבולות המותרים בכניסה להר הבית, ועיין בשו"ת הרדב"ז ח"ב [סי' תרצא] שכתב שאין ספק שהאבן הנקראת אלצכדא [כיפת הסלע] היא אבן השתיה שעליה היה הארון בבית קודש הקדשים ע"כ, אבל הרבה עירערו על כך, ואף שידוע לנו שהכותל המערבי היא חומת הר הבית המערבית, [ודלא כמ"ש הרדב"ז שם שהוא כותל העזרה], ומשם לחומה המזרחית ת"ק אמה, מ"מ הרי אין ידוע לנו המרחק שבין הכותל המערבי לכותל בית קודש הקדשים".

כל אלו הלשונות שלהדיא אין אנו יודעים המרחק והשטח וכו'.

ואילו במקום אחר בספר נראה שכן יודעים את המרחק והמקומות, והוא, גבי הנושא האם מותר ליגוע בכותל שהרי ספק שמא היא חומת העזרה, שם להדיא כותב דמותר כי מכיפת הסלע עד הכותל יש כך וכך וכו', ומחשבן להדיא ונראה מדבריו שכן יודעים את המרחקים והשטח.

ואביא כעת הלשונות הללו.

בעמ' כז'- אחר שהביא דברי הרדב"ז שלשי' הכותל המערבי הוא כותל העזרה ולפ"ד יוצא שאסור ליכנס לכותל עם נעלים, הביא את הרידב"ז על הרדב"ז שהקשה עליו ויישב וכו', ואז כותב "אולם האמת יורה דרכו כי הכותל המערבי שלנו אינו כותל העזרה כלל אלא חומת הר הבית וכמ"ש כן להדיא בעל אבנ"ז [חיו"ד סי' תנ'] וממקומו הוא מוכרע לפ"ד הרדב"ז עצמו [בסי' תרצא] שכותב שבלי ספק אבן השתייה היא כנגד כיפת המסגד שנקראת אל צכרא שהיתה במערבו של בית קדשי הקדשים ע"ש, ולפי קנה מדה, המרחק מעובי כותל המערבי עד האבן הנ"ל הוא יותר ממאה מטר, [יותר ממאתיים אמה, לפ"ד הגרא"ח נאה בשיעורי תורה שהאמה של תורה ארבעים ושמנה ס"מ] [וי"א שבעים ושמונה מטר] ואילו המרחק שבין כותל העזרה לבין אבן השתיה אינו יותר משלשים ושמונה אמות שאחורי בית הכפורת י"א אמה, ועובי הכותל של קודש הקדשים עם התא שבפנים י"ז אמה, בסך הכל כ"ח אמה, ואבן השתיה היתה במערבו של בית קודש הקדשים לדברי הרמב"ם, ואף את"ל שהאבן היתה באמצע בית קדש הקדשים, וכמ"ש התויו"ט [פ"ה דיומא מ"ב] ובספר דרך הקודש בשם מהרימ"ט, מ"מ כיון שבית קודש הקדשים היה עשרים על עשרים הוסף מחצית העשרים על כ"ח, הו"ל ל"ח אמה, נמצא שאין בין כותל המערבי של עזרה לאבן השתיה יותר מל"ח אמה, והמציאות רחוקה מאוד משיעור זה, ועל כרחך לומר שאין הכותל המערבי הזה שלנו אלא כותל הר הבית, ודלא כהרדב"ז בזה.

ובהמשך עמ' כח'- "ולפ"ז נחה שקטה כל הארץ, כי הואיל ומקום עמידה שע"י הכותל המערבי היא מחוץ להר הבית [כי שטח הר הבית שהיה ת"ק אמות על ת"ק אמות, אינו כולל את עובי הכותל וכמ"ש המאירי והתפארת ישראל רפ"ב דמדות] מותר לכל הטמאים להתקרב אל הכותל המערבי והנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם.

אשמח למי שיאיר את עיני בזה
 
בעניין נושא העלייה הר הבית, יש לי קושייא עצומה, והאם מישהו יכול לפתור לי אותה.
בספרו של מרן שליט"א ילקוט יוסף דיני הכותל המערבי שנת תשע"ט, יש כמה מקומות שכותב שלא יודעים את מקומות הר הבית והעזרה ואביא בקצרה את הלשונות.

עמ' קכ'- "ומ"ש המאירי והמנהג פשוט ליכנס שם לפי מה ששמעתי, י"ל שנכנסו לאיזה שטח בהר הבית ולא לשטח העזרה, [אחר שטבלו לקריין] והיו יודעים אז במדוייק שטח המקומות, משא"כ עתה אחר שהערבים חרשו ובנו במקום המקדש את מסגדם ולא נודע לנו מה הוא שטח הר הבית ומה הוא שטח העזרה, אין להקל".

ובעמ' קכא'- "ומ"ש בספר חרדים [שער התשובה פ"ג] [וכן בסוף חידושי הרמב"ם לר"ה] שביום ד' חשון שנת ד' אלפים תשע מאות עשרים ושש, יצא מעכו לירושלים ונכנס למקום הגדול והקדוש והתפלל שם ביום ו' חשון, אין הכוונה שנכנס למקדש ממש, אלא שגבולות הר הבית היו ידועים לו, והבית ההוא היה בהר הבית, במקום שמותר להכנס בתוכו להתפלל [אחר טבילה] אבל בזמנינו שגבולות מקום המקדש והעזרות נעלמו מאתנו אסור להכנס בהר הבית מפני הספק על מקום המקדש".

ובעכמ' קכב'- וברור שבהמשך בגלויות שגלה ישראל מארצו לא נתברר לחכמי הדורות הגבולות המותרים בכניסה להר הבית, ועיין בשו"ת הרדב"ז ח"ב [סי' תרצא] שכתב שאין ספק שהאבן הנקראת אלצכדא [כיפת הסלע] היא אבן השתיה שעליה היה הארון בבית קודש הקדשים ע"כ, אבל הרבה עירערו על כך, ואף שידוע לנו שהכותל המערבי היא חומת הר הבית המערבית, [ודלא כמ"ש הרדב"ז שם שהוא כותל העזרה], ומשם לחומה המזרחית ת"ק אמה, מ"מ הרי אין ידוע לנו המרחק שבין הכותל המערבי לכותל בית קודש הקדשים".

כל אלו הלשונות שלהדיא אין אנו יודעים המרחק והשטח וכו'.

ואילו במקום אחר בספר נראה שכן יודעים את המרחק והמקומות, והוא, גבי הנושא האם מותר ליגוע בכותל שהרי ספק שמא היא חומת העזרה, שם להדיא כותב דמותר כי מכיפת הסלע עד הכותל יש כך וכך וכו', ומחשבן להדיא ונראה מדבריו שכן יודעים את המרחקים והשטח.

ואביא כעת הלשונות הללו.

בעמ' כז'- אחר שהביא דברי הרדב"ז שלשי' הכותל המערבי הוא כותל העזרה ולפ"ד יוצא שאסור ליכנס לכותל עם נעלים, הביא את הרידב"ז על הרדב"ז שהקשה עליו ויישב וכו', ואז כותב "אולם האמת יורה דרכו כי הכותל המערבי שלנו אינו כותל העזרה כלל אלא חומת הר הבית וכמ"ש כן להדיא בעל אבנ"ז [חיו"ד סי' תנ'] וממקומו הוא מוכרע לפ"ד הרדב"ז עצמו [בסי' תרצא] שכותב שבלי ספק אבן השתייה היא כנגד כיפת המסגד שנקראת אל צכרא שהיתה במערבו של בית קדשי הקדשים ע"ש, ולפי קנה מדה, המרחק מעובי כותל המערבי עד האבן הנ"ל הוא יותר ממאה מטר, [יותר ממאתיים אמה, לפ"ד הגרא"ח נאה בשיעורי תורה שהאמה של תורה ארבעים ושמנה ס"מ] [וי"א שבעים ושמונה מטר] ואילו המרחק שבין כותל העזרה לבין אבן השתיה אינו יותר משלשים ושמונה אמות שאחורי בית הכפורת י"א אמה, ועובי הכותל של קודש הקדשים עם התא שבפנים י"ז אמה, בסך הכל כ"ח אמה, ואבן השתיה היתה במערבו של בית קודש הקדשים לדברי הרמב"ם, ואף את"ל שהאבן היתה באמצע בית קדש הקדשים, וכמ"ש התויו"ט [פ"ה דיומא מ"ב] ובספר דרך הקודש בשם מהרימ"ט, מ"מ כיון שבית קודש הקדשים היה עשרים על עשרים הוסף מחצית העשרים על כ"ח, הו"ל ל"ח אמה, נמצא שאין בין כותל המערבי של עזרה לאבן השתיה יותר מל"ח אמה, והמציאות רחוקה מאוד משיעור זה, ועל כרחך לומר שאין הכותל המערבי הזה שלנו אלא כותל הר הבית, ודלא כהרדב"ז בזה.

ובהמשך עמ' כח'- "ולפ"ז נחה שקטה כל הארץ, כי הואיל ומקום עמידה שע"י הכותל המערבי היא מחוץ להר הבית [כי שטח הר הבית שהיה ת"ק אמות על ת"ק אמות, אינו כולל את עובי הכותל וכמ"ש המאירי והתפארת ישראל רפ"ב דמדות] מותר לכל הטמאים להתקרב אל הכותל המערבי והנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם.

אשמח למי שיאיר את עיני בזה
אולי אני אחדד יותר את כוונתי.
דממ"נ, אם לא יודעים את הגבולות והמקומות של העזרה והר הבית וכו' כמו שכתב בכמה מקומות א"כ אף הכותל הוא בעייתי ליגוע בו דשמא הוא כותל העזרה.
אך אם כן יודעים את הגבולות וכמו שכתב במקום אחר, א"כ אז אפשר לדעת איפה בדיוק המקומות האסורים ולחשבן לפי כיפת הסלע והכותל כמו שכתב שם יעויי"ש
 
כל זמן שאינו עולה על הרמה (המפלס המוגבה שבמרכז הר הבית שיש לו מדרגות מכל צד) אינו בחשש עזרה אלא פעמים שהוא בחשש חיל ועזרת נשים.
וגדר גדרו בדבר
 

קבצים מצורפים

  • הר הבית.jpg
    הר הבית.jpg
    685.9 KB · צפיות: 21
לאחרונה הייתי בסיור במנהרות הכותל במסלול שנקרא האבן הגדולה והתעוררו לי כמה תמיהות ששאלתי את המדריך ולא ענה לי תשובה ברורה
א. לדבריו הכותל זה חלק מהבנין שבנה הורדוס
ב. הוא טוען שהר הבית היה יותר גבוה והורדוס גילח חלק מגובה ההר ובנה על זה את המבנה הענק שהכותל חלק ממנו
ג. למטה במנהרות הוא הראה לנו סימנים של שבירה באבן הגדולה ולדבריו הרומאים ניסו לנתוץ אותה ועצרו שם
שאלתי אותו הרי לנו ידוע שהכותל לא חרב מעולם, והוא אמר זה לא נכון כי הנה כאן שברו את הכותל "למטה" ואחר כך בנו הכל שוב עד למעלה
משום מה היה מונח לי בראש שדוד המלך בנה את הכותל המערבי ולדבריו כמובן שזה לא נכון כי מהמבנה של דוד המלך לא נשאר כלום שהרי הורדוס הנמיך את כל ההר ובנה מחדש הכל
ובכלל לא מובן מי הרשה להורדוס לשנות הכל בצורה כזו הרי צריך נביא כדי לשנות אפי' דבר קטן כמ"ש הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל,
וגם לגבי אבן השתיה מה איתה לא ברור בכלל
כל מי שקורא את דברי מתעורר לו לבד השאלות שיש על זה ומכיון שלא הספקתי לחזור ולבדוק מה האמת אשמח אם למישהו יש מידע מדויק
 
לאחרונה הייתי בסיור במנהרות הכותל במסלול שנקרא האבן הגדולה והתעוררו לי כמה תמיהות ששאלתי את המדריך ולא ענה לי תשובה ברורה
א. לדבריו הכותל זה חלק מהבנין שבנה הורדוס
ב. הוא טוען שהר הבית היה יותר גבוה והורדוס גילח חלק מגובה ההר ובנה על זה את המבנה הענק שהכותל חלק ממנו
ג. למטה במנהרות הוא הראה לנו סימנים של שבירה באבן הגדולה ולדבריו הרומאים ניסו לנתוץ אותה ועצרו שם
שאלתי אותו הרי לנו ידוע שהכותל לא חרב מעולם, והוא אמר זה לא נכון כי הנה כאן שברו את הכותל "למטה" ואחר כך בנו הכל שוב עד למעלה
משום מה היה מונח לי בראש שדוד המלך בנה את הכותל המערבי ולדבריו כמובן שזה לא נכון כי מהמבנה של דוד המלך לא נשאר כלום שהרי הורדוס הנמיך את כל ההר ובנה מחדש הכל
ובכלל לא מובן מי הרשה להורדוס לשנות הכל בצורה כזו הרי צריך נביא כדי לשנות אפי' דבר קטן כמ"ש הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל,
וגם לגבי אבן השתיה מה איתה לא ברור בכלל
כל מי שקורא את דברי מתעורר לו לבד השאלות שיש על זה ומכיון שלא הספקתי לחזור ולבדוק מה האמת אשמח אם למישהו יש מידע מדויק
מקדש דוד חרב
הכותל המערבי שלא נחרב מה שאומרים היום שמדובר על כותל העזרה [אומרים שזה הכותל של הרמה] אבל וודאי לא קשור לכותל שלנו שהרי הכותל הקיים נשאר כולו ולא רק הצד המערבי
 
ובכלל לא מובן מי הרשה להורדוס לשנות הכל בצורה כזו הרי צריך נביא כדי לשנות
הורודוס היה רשע ועבד נרצע שהרג ורצח את כל בית חשמונאי [ועיין עוד בגמ' גבי אשה אחת מבית חשמונאי שעשה בה מעשה שפלות וטמן אותה בדבש כדי למלאות רשעתו ותאוותו]
א"כ לעשות שינויים וכו' בלי נביא זה קטן עליו
 
הורודוס היה רשע ועבד נרצע שהרג ורצח את כל בית חשמונאי [ועיין עוד בגמ' גבי אשה אחת מבית חשמונאי שעשה בה מעשה שפלות וטמן אותה בדבש כדי למלאות רשעתו ותאוותו]
כ"ז נכון וברור
אבל אחרי שרצח את כל החכמים, לבד מבבא בן בוטא ניחם על מעשיו ושאל ממנו דרך חזרה והוא אמר לו שישפץ את ביהמי"ק.
ככה שזו לא גחמה של הורדוס אלא מיזם עם גדול הדור.

ולעניין אם הרחיב/שינה: הורדוס הכפיל את גודל בית המקדש אך השאירו בתבניתו וצורתו הכתובה, וזה מותר
 
כי אנשי המזרחי עשו צחוק גדול.
חלק מן העולים הם לא מהדתיים לאומיים אלא חרדים לדבר ה' עם זנב משובח של שועל משולש על ראשם ובכ"ז הרב שלהם פסק לעולם. מי שמכיר יודע.

אגב המכתב של הגר"ד קוק לא קשור לדתל אלא למעשה נורא עם מספר אברכים בעיה"ק טבריה מכולל מסויים ועוד אברך מכולל אחר שהגר"ד התבטא על העומד בראשו "תגידו לו שאני מסתפק אם ישלים את שנתו"!! בעקבות עניין מסויים הקשור בהר
 
יש כמה וכמה שיטות בראשונים ובאחרונים (לפחות 4) ולהבדיל גם אצל החוקרים איפה היה מיקומו של המקדש בדיוק על הר הבית,וביניהם:
1. שכיפת הסלע (הזהב) שם היה קודש הקדשים (רדב"ז ועוד)
2.שכיפת הסלע (הזהב) הוא מקום המזבח (ר שלמה גורן ועוד)
3.השטח הריק בין כיפת הזהב לבין אל אקצא שם היה קודש הקדשים (האריז"ל, וכן הכפתור ופרח והרמב"ן וכו' שעלו לירושלים לא היזכירו מילה וחצי מילה מכיפת הסלע אף שודאי היתה בימיהם, זה מבנה רומאי ששופץ בתקופת מוחמד לפני 1400 שנה בערך והפך למסגד)
4.יותר ימינה לכיון אל אקצא (כמה מהחוקרים, וכמה רבנים שחשבו את הזוית שהכה"ג יכול להזות מדם הפרה לעבר קה"ק ולראות את רצפת העזרה שכל הדלתות פתוחות, וכן חישובים ע"פ גבהים מסוימים וכו')

ולכן כמעט בכל מקום שאתה עולה אתה בספק כרת לאיזה שיטה (יש על זה שיעור יפה מהרב שרמן בקול הלשון, וגם מין מצגת נחמדה למי שחפץ להחכים)

ובכ"מ האיסור הוא לא רק משום ספק כרת, אלא משום עוד הרבה סיבות אחרות שנתבארו בפוסקים, כגון "מורא מקדש" שהוא מצוות עשה, אם זה יפרץ יעלו לשם גם נידות וזבות ועוד שלא טבלו וכו' ונמצא מקום הכינה מחולל, ועוד כהנה כהנה

והראנו בבנינו בעז"ה
 
ובכל מקרה רחבת הכותל עצמה כמעט לכו"ע היא כבר מחוץ להר הבית, והיות ויש מסורת מאוד חזקה לאורך כל השנים על הכותל המערבי שהוא מכותלי הר הבית ולא מהעזרה, לא חיישינן לדעה שהוא היה קיר העזרה, ששיטה זו היא בעצם רק יש מפרשים בדעת הרדב"ז, אך גם בדעת הרדב"ז זה לא מוסכם כמו שהרחיב הרב ביבי"א הרבה בזה. (ויש אומרים אפילו שהוא הקיר האחורי של ההיכל היינו קה"ק בעצמו!!! מסעות ר"ב מטולדה עמ' י"א)
 
ובכל מקרה רחבת הכותל עצמה כמעט לכו"ע היא כבר מחוץ להר הבית, והיות ויש מסורת מאוד חזקה לאורך כל השנים על הכותל המערבי שהוא מכותלי הר הבית ולא מהעזרה, לא חיישינן לדעה שהוא היה קיר העזרה, ששיטה זו היא בעצם רק יש מפרשים בדעת הרדב"ז, אך גם בדעת הרדב"ז זה לא מוסכם כמו שהרחיב הרב ביבי"א הרבה בזה. (ויש אומרים אפילו שהוא הקיר האחורי של ההיכל היינו קה"ק בעצמו!!! מסעות ר"ב מטולדה עמ' י"א)
תוך כדי דיבור סתרת את עצמך
אם אמרת שהכותל הוא הכותל של הר הבית ולא של העזרה
והרי יודעים שהר הבית הוא ת"ק אמה על ת"ק אמה.
וא"כ על כרחך שמהכותל יש ת"ק אמה על ת"ק אמה שוודאי שרי ללכת בהם [אחרי שטבל] כי זה השטח של הר הבית, ולא העזרה כפי שעצמך כתבת
אז איך א"כ כתבת שכל מקום שהולך הוא ספק כרת
לפי דבריך- אין שום ספק, אם קיי"ל שהכותל הוא כותל הר הבית ולא של העזרה, אז יש ת"ק אמה על ת"ק בוודאי שהם לא ספק
 
נערך לאחרונה:
תוך כדי דיבור סתרת את עצמך
אם אמרת שהכותל הוא הכותל של הר הבית ולא של העזרה
והרי יודעים שהר הבית הוא ת"ק אמה על ת"ק אמה.
וא"כ על כרחך שמהכותל יש ת"ק אמה על ת"ק אמה שוודאי שרי ללכת בהם [אחרי שטבל] כי זה השטח של הר הבית, ולא העזרה כפי שעצמך כתבת
אז איך א"כ כתבת שכל מקום שהולך הוא ספק כרת
לפי דבריך- אין שום ספק, אם קיי"ל שהכותל הוא כותל הר הבית ולא של העזרה, אז יש ת"ק אמה על ת"ק בוודאי שהם לא ספק
למה סתירה צדיק
אנחנו יודעים שמהכותל יש ת"ק אמה לכיוון מזרח, נכון. אבל אנחנו לא יודעים איפה היה ההיכל בדיוק בת"ק אמה שבין צפון לדרום של הר הבית המצוי בידינו, (אע"פ שיש גם קצת מסורת על הכותל הדרומי לא סמכינן ע"ז כ"כ, ושאר הגבולות והכתלים לא ברורים וכידוע שהורדוס הרחיב וכו' ואכמ"ל),הרי יכול להיות שההיכל מול שער הכותנה, או מול מנהרות הכותל, יכול להיות שהוא מול רחבת הכותל ממש, או מול שער המוגרבים רח"ל ,זה לא ברור ושנוי במחלוקת, וכמ"ש לעיל, מקווה שהבהרתי יותר טוב.
ובמקום של ההיכל עצמו ועזרת כהנים גם מי שטבל אסור לו להכנס רח"ל כידוע, כל ההיתר, למקילים ביותר אני מדבר, הוא להכנס רק למחנה לויה שהוא עזרת הנשים שבמקדש וכו', אמהם היום זה לא מתאפשר כאמור שאנו לא יודעים בדיוק איפה היה ממוקם קה"ק. וכלעיל.
מציע לך לשמוע את השיחה של הרב שרמן בקול הלשון, כיורין לעיניים.
 
למה סתירה צדיק
אנחנו יודעים שמהכותל יש ת"ק אמה לכיוון מזרח, נכון. אבל אנחנו לא יודעים איפה היה ההיכל בדיוק בת"ק אמה שבין צפון לדרום של הר הבית המצוי בידינו, (אע"פ שיש גם קצת מסורת על הכותל הדרומי לא סמכינן ע"ז כ"כ, ושאר הגבולות והכתלים לא ברורים וכידוע שהורדוס הרחיב וכו' ואכמ"ל),הרי יכול להיות שההיכל מול שער הכותנה, או מול מנהרות הכותל, יכול להיות שהוא מול רחבת הכותל ממש, או מול שער המוגרבים רח"ל ,זה לא ברור ושנוי במחלוקת, וכמ"ש לעיל, מקווה שהבהרתי יותר טוב.
ובמקום של ההיכל עצמו ועזרת כהנים גם מי שטבל אסור לו להכנס רח"ל כידוע, כל ההיתר, למקילים ביותר אני מדבר, הוא להכנס רק למחנה לויה שהוא עזרת הנשים שבמקדש וכו', אמהם היום זה לא מתאפשר כאמור שאנו לא יודעים בדיוק איפה היה ממוקם קה"ק. וכלעיל.
מציע לך לשמוע את השיחה של הרב שרמן בקול הלשון, כיורין לעיניים.
אם יש לך צד שההיכל היה ממש סמוך לכותל או אפי' שער המוגרבים כלשונך
א"כ יוצא שהכותל הוא "הקודש", כי ההיכל הוא חצץ בין הקודש לקודש הקדשים
אז החזרת את הסתירה על כנה
אם ברור לך שרחבת הכותל היא מחוץ לעזרה, ממילא אין שום צד שההיכל היה ממש מעל הכותל
כי א"כ הכותל עצמו הוא "הקודש" וההיכל שמעל הכותל חצץ בין הקודש לקודש הקודשים

ב. צ"ל "קילורין לעיניים"
 
רק שאני יבין דבר אחד איך בנאדם שקורא לעצמו דתי ומה שחסר לו בחיים זה להקים בית כנסת בהר הבית הולך עם הכיפה הלבנה שלו לחוף מעורב?
על אנשים כמוהו בדיוק מהמפד''ל אמר רבינו עובדיה תיקח את הדת שלהם תזרוק בזבל.
 
חזור
חלק עליון