• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

בעניין העלייה להר הבית

אם יש לך צד שההיכל היה ממש סמוך לכותל או אפי' שער המוגרבים כלשונך
א"כ יוצא שהכותל הוא "הקודש", כי ההיכל הוא חצץ בין הקודש לקודש הקדשים
אז החזרת את הסתירה על כנה
אם ברור לך שרחבת הכותל היא מחוץ לעזרה, ממילא אין שום צד שההיכל היה ממש מעל הכותל
כי א"כ הכותל עצמו הוא "הקודש" וההיכל שמעל הכותל חצץ בין הקודש לקודש הקודשים

ב. צ"ל "קילורין לעיניים"
ידידי החביב, ממליץ בחום שתעיין במפות של השיטות בנידון של מיקום המקדש כך תוכל להבין יותר בבהירות, יש הסברים יפים של "לשכנו תדרושו" ועוד, זכור שבהמ"ק פניו היו לכיוון מזרח (הר הזיתים) ואחוריו למערב (הכותל), לגבי הערתך:
א. ההיכל זהו או שמו של "הקודש" בעצמו או של כלל הבית, כלומר של האולם,הקודש,וקה"ק יחדיו, וכמפורש בנביא "ובהיכלו כולו אומר כבוד..." ,"לחזות בנעם ה' ולבקר בהיכלו" ועוד רבות. (לפעמים גם קה"ק נקרא כך ע' ס' שמואל בתחילתו במפרשים שם) , כוונתי באמרי "היכל" לכלל הבית על כל שלושת חלקיו, והבאתי שמר"ב מטולדה במסעותיו משמע כמעט להדיא שהכותל הוא הקיר המערבי (האחורי) של ההיכל היינו הקיר האחורי של קה"ק עצמו, אמנם הוא יחידאה ואינו להלכה.
ב. ההיכל כמובן לא חצץ בין הקודש לקה"ק, בין הקודש לקה"ק היתה מחיצה שנקראת "דביר" בלבד, והיא מתוארת במלכים ו'-ז' ע"ש, והיו בה שינויים מעטים בין בית ראשון לשני ואכמ"ל. (ההיכל הוא שם נרדף לקודש עצמו, או לכלל הבנין, וכלעיל).
ג. שוב להלכה, היות ועל הכותל יש לנו מסורת חזקה וברורה שהוא הקיר המערבי של הר הבית, אנו סומכים על זה ונכנסים לרחבת הכותל ללא חשש, שידוע שהמקדש היה רחוק מהכותל המערבי לערך 100 אמה (לחלק מהשיטות) לכיוון מזרח. אמנם כפי שכתבתי לעיל אנחנו לא יודעים בדיוק איפה היה ממוקם המשכן מצפון לדרום ויש בזה כמה כמה דעות שאת חלקם פרטתי לעיל,ולכן השמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו.
ד. היו שכן חששו לשיטות שההיכל היה קצת יותר מערבה, כהגרי"ז שלא נכנס לרחבת הכותל.
ה. אשריך לגבי ההערה של "קילורין לעיניים" בזה אתה צודק בהחלט, פשוט התפספסה לי הל' בהקלדה. (לגבי הק' והכ' אל תקפיד עלי, הרי הם מתחלפות כמ"ש הראשונים, הרמב"ן בפירושו על התורה ועוד).
 
אבל אנחנו לא יודעים איפה היה ההיכל בדיוק בת"ק אמה שבין צפון לדרום של הר הבית המצוי בידינו,
א. בין לשיטות שק"ק הוא כיפת הסלע ולבין השיטות שק"ק הוא יותר ימינה לכיון אל אקצא, עדיין יש לך 135 אמה על 135 אמה שהם עזרת הנשים.

וא"כ- גם אם נניח לשיטה הכי חמורה דק"ק הוא היה באל אקצא, שזה ממש מעל הכותל, עדיין- יש לך עד הכיפה של אל אקצא המון מטרים דזה כולל גם את עזרת נשים וגם עזרת כהנים עד הכיפה של אל אקצא שהיא ק"ק.

ולכן- אין שום צד ושום ספק גם לשיטה הכי מחמירה לומר דשמא ההיכל ועזרת כהנים הוא היה מעל שער המוגרבים.

כי קודש הקדשים- הוא בצד המזרחי לכיון הר הזיתים, וא"כ אף לשיטה הכי קרובה של ק"ק לכותל, עדיין יש מרחק רב של אמות מהכותל עד אל אקצא, ויש ודאי את ה- 135 אמות על 135 אמות של עזרת נשים.

ואין צד לחשוש- שמא ההיכל ממוקם ממש מעל הכותל, כי כיוון של המקדש היה ממערב למזרח, ואם יש צד שההיכל היה בשער המוגרבים א"כ יוצא שהכותל שלנו הוא כותל העזרה, כי הכותל הוא הצד הכי מערבי

על כרחך לומר- שלשיטה הכי מחמירה יוצא, שמהכותל מתחיל לכיון מזרח רק עזרת הנשים ויש 135 אמה על 135 אמה שהם ודאי לא ההיכל.

ב. ואם דברת על ספר "לשכנו תדרשו".

לפי דבריו יוצא שהכותל שלנו הוא כותל המקדש ואסור לגוע בו.

וזאת משום- דלשיטתו המקדש היה בנוי ממערב למזרח, והיינו- בצד הכי מערבי הצמוד לכותל זה היה קודש הקודשים, והקצה הכי מזרחי זה העזרת נשים ובאמצע זה ההיכל ועזרת כהנים והמזבח.

עיין בספרו עמודים- 12' 55' 76' 89' – בכל העמודים האלה ששירטט את המקדש, הוא שירטט שקודש הקודשים הוא במערב ומשם לכיון מזרח יש את המזבח וההיכל ועוד יותר מזרחה העזרת הנשים.

וא"כ- לפי שיטתו סתם לנו הגולל גבי לגוע בכותל.

ואלא מאי- אם ניזיל לשיטות האחרות על זה הוספתי שאפי' לשיטה הכי מחמירה יש 135 אמה על 135 של העזרת נשים דלית לן בה למיחש.

משום- דהכותל עצמו הוא מחוץ למקדש, וא"כ מקיר הכותל למעלה דהוא "שער המוגרבים" שזה הצד הכי מערבי לכיון מזרח עד אל אקצא יש לכו"ע [כוונתי לשיטה הכי מחמירה] את ה- 135 אמה אורך ורוחב של עזרת נשים
 
כי קודש הקדשים- הוא בצד המזרחי לכיון הר הזיתים, וא"כ אף לשיטה הכי קרובה של ק"ק לכותל, עדיין יש מרחק רב של אמות מהכותל עד אל אקצא, ויש ודאי את ה- 135 אמות על 135 אמות של עזרת נשים.
לצערי אתה לא מסתכל על המפה נכון צדיק
א.ח"ו לומר שקה"ק היה במזרח, ממשה רבינו ועד מרן הרב יצחק שליט"א לא תמצא דעה כזאת, ולא יכולה להיות דעה כזאת, קה"ק נמצא במערב וכמ"ש מפורש בחז"ל "שכינה במערב", מה שאומר שאנחנו ברחבת הכותל- אנו מאחורי המקדש, לכשיבנה במהרה בימינו אמן נראה מרחבת הכותל את גב קודש הקדשים. זו הטעות העיקרית.
ב.כיום כל השטח של הר הבית הרבה יותר גדול מת"ק אמה על ת"ק אמה, ועל כן אנו לא יודעים כ"כ היכן בדיוק היו הת"ק אמה על הת"ק אמה של הר הבית המקורי (מלבד מ"ש שהורדוס הרחיב את הר הבית ואכמ"ל), אנו יודעים בוודאות שהכותל היה הקיר האחורי של חומת הר הבית, ומעבר לזה ג' הרוחות שנשארו לא ברורות לנו כלל, וע"כ המקדש יכול להיות לאורך כל ההר הטרפזי הידוע לנו כיום ,ששועלים ילכו בו, ה' יקח אותם עם שני המסגדים שלהם בעז"ה.

מחילה ידידי עד כאן ידי מגעת בהסבר ובהבהרת נושא זה בפרט במגבלות בפורמט זה, אשריך שזיכית אותנו לקיים מצוות עשה של "לשכנו תדרשו" מצוות עשה של בירור מקום המקדש.

אני מצרף לך קישור למצגת יפה מאוד בכל הלשון, היא קצת מגמתית מבחינת הגישה לסוגיה, אך היא יכולה לשפוך לך אור על כל הנושא ולעזור לך מאוד בהבנת המפה:
https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/seriesSearch/03156783

בהצלחה בס"ד
 
קה"ק נמצא במערב
ולכן הבן שואל ומקשה פעם אחר פעם
דלשיטה הכי מחמירה קודש הקודשים הוא מאל אקצא [כפי שאתה הבאת את השיטות לעיל], וממילא משם והילך לכיון מזרח זה העזרת כהנים ולאחמ"כ זה עזרת נשים.
וא"כ מהכותל עד המקום הכי מחמיר יש לנו הרבה אמות שהם מחוץ למקום המקדש
וא"א לומר- דשמא המקום מעל הכותל הוא "העזרה" של הכהנים, כי העזרה של הכהנים היה מזרחה מקודש הקדשים, וא"כ גם לשיטה הכי מחמירה עד אל אקצא יש הרבה אמות שלא קשורות כלל. ורק מאל אקצא מתחיל הבעיה של קודש הקדשים ומשם מזרחה עזרת הכהנים וכו'
 
זאת שאלה נכונה
אתה צודק, יש בערך כ50 מטר מרחק בין הכותל המערבי לבין כותל העזרה ע"פ המסורת הפשוטה של הכותל. ובאמת הגר"מ אליהו זצ"ל רצה להקים בית כנסת בקצה הר הבית, שע"פ רוב המסורות הוא לא מקום המקדש עצמו (יותר לכיוון צפון), עם שמירת טהרה של כל מי שנכנס וכו', וזה ב"ה לא יצא לפועל גם לשמחת הגרמ"א עצמו בסוף חייו כידוע. ואכמ"ל.
הכותרת של התשובה בתמציתיות וראשי פרקים:
א. היות וכן יש דעות שהכותל המערבי הוא אחד מכותלי העזרה ממש, יש לחשוש לשיטות אלו עכ"פ בנפק"מ החמורות של הנושא, ואז אע"פ שיוצא שרחבת הכותל היא בתוך הר הבית לפי"ז, אך עכ"פ לפחות אנחנו לא נכנסים לתוך העזרה ממש לפי שיטות אלו, שלשיטות אלו רחבת הכותל היא "רק" עזרת ישראל כמו כל הר הבית, משא"כ מעבר לזה הוא כבר מחנה שכינה לשיטות אלו, שזה כבר גובל באיסור כרת וכדו', וכמו שציינו לעיל, שהרבה מגדולי ישראל לא נכנסו באמת לרחבת הכותל מחשש זה, שהוא חלק מהר הבית. (השיטה שהכותל הוא קיר ההיכל אין חוששין לה).
אז עכ"פ לשיטה זו בעניין כניסה ל"מחנה ישראל" הקלנו, וסמכנו על המסורת שלנו שרחבת הכותל היא חוץ להר הבית, אך להכנס מעבר לכותל ולהסתכן בכרת זה לא נעיז אפילו על סמך המסורת הפשוטה שלנו, ונחשוש לדעות המחמירות יותר. (אני מדבר רק על ה50 מטר שהם בין חומת הבית לחומת החיל כמובן)
ב. וכמו שהדגשנו לעיל, הסיבה שאסור להכנס לכל הר הבית המוסלמי (לכל הטרפז) הוא לא בגלל הכרת בלבד ,אלא יש כמה וכמה סיבות, ויש על זה חרם (שאינו קשור כלל רק לכרת),והוא "חרם קדמון" כלשון הפוסקים, עוד לפני תקופת הר"ש סלנט רבה של ירושלים, ובין הסיבות "מורא מקדש", פריצות, עלייה של נידות זבות וכו'....

בבקשה יש כאן שיחה של הגאון הרה"ג הרב שרמן אחד הדיינים המיוחדים שבדור על העניין בהרחבה, הוא מתייחס גם לשאלה שלך בכמה פנים, ועוד לכל השאלות שיש למאן דהו על הנושא.
אני מבטיח שאחרי השיחה לא יהיו לך שום קושיות ובעיות, ואם בכ"ז יהיו, אני לצערי כמובן לא אוכל לפתור לך אותן, כנראה תצטרך להמתין לתשבי.
האמת שזה שיעור די ארוך, מקסימום המשיח כבר יגיע עד שתגמור את השיעור ויסמן לנו את הגבולות בדיוק. אמן.
בבקשה:
https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/playShiur/964863/-1/0/false
 
חזור
חלק עליון