• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם אפשר להזמין לברית מילה? מכתב בכתב יד קודשו של מרן רבינו עובדיה יוסף עם הזמנה לברית מילה!!!

יצחק משען

Well-known member
קיבלתי את המכתב המצו"ב שמקורו מארכיון רבי יצחק ניסים והופתעתי לראות שרבינו כותב לו שהוא מזמינו לברית מילה ולא חשש לדברי האומרים שאין להזמין לברית מילה, ומאוד מעניין אם אכן הרב ניסים השתתף בברית המדוברת
בס''ד (2).jpg
 

קבצים מצורפים

  • בס''ד (1).png
    בס''ד (1).png
    567.4 KB · צפיות: 25
לא ראיה כ"כ,
אין נידון האם מותר להזמין או לא, אלא עיקר הנידון הוא אחר שהזמין האם המוזמן חייב לבוא.
אך זה דוחק קצת, דתמוה הוא שמרן זיע"א כביכול חייב את הראש"ל ר' יצחק נסים ע"ה לבא.
אני מצרף כאן מה שכתב בזה הגאון הגדול ר' עמרם פריד שליט"א.
 

קבצים מצורפים

  • אזמרה לשמך - ענייני ברית מילה לרגל שמחת הברית של מורינו הרב שליט''א (3).pdf
    1.2 MB · צפיות: 20
לא ראיה כ"כ,
אין נידון האם מותר להזמין או לא, אלא עיקר הנידון הוא אחר שהזמין האם המוזמן חייב לבוא.
אך זה דוחק קצת, דתמוה הוא שמרן זיע"א כביכול חייב את הראש"ל ר' יצחק נסים ע"ה לבא.
אני מצרף כאן מה שכתב בזה הגאון הגדול ר' עמרם פריד שליט"א.
אחר המחילה בפת"ש המצורף (יו"ד רסה) כותב לבטל מה שמזמינים וכך פסקו פוסקים רבים
1727821084280.png
 
אחר המחילה בפת"ש המצורף (יו"ד רסה) כותב לבטל מה שמזמינים וכך פסקו פוסקים רבים
הצג קובץ מצורף 25932
מדבריו נראה שכל החשש שמזמינים את כלל הציבור ולא כשיחיד מזמין ליחיד ומניח שהוא בודאי יבוא.
ועדיין יש לדון שמרן גר בפתח תקוה והגר''י ניסים מן הסתם גר בירושלים ובכ''ז הזמינו.
 
אחר המחילה בפת"ש המצורף (יו"ד רסה) כותב לבטל מה שמזמינים וכך פסקו פוסקים רבים
הצג קובץ מצורף 25932
אם יורשה לומר חילוק שהפת''ש מדבר שיש כעת סעודת מצווה של מילה והשמש קורא לאנשים וכיון שלא מגיעים הויא ביזיון מצווה
אבל אם אדם מזמין את חבירו לברית שתהיה בעוד זמן ואין המצווה לפניו אין בזה ביזיון שלא מגיע כיון שלא היתה המצווה לפניו ודו''ק
ולפי''ז מיושב הרב זצ''ל
עוד אפש''ל שהרב ידע שבוודאי יבוא אא''כ הוא אנוס
 
אם יורשה לומר חילוק שהפת''ש מדבר שיש כעת סעודת מצווה של מילה והשמש קורא לאנשים וכיון שלא מגיעים הויא ביזיון מצווה
אבל אם אדם מזמין את חבירו לברית שתהיה בעוד זמן ואין המצווה לפניו אין בזה ביזיון שלא מגיע כיון שלא היתה המצווה לפניו ודו''ק
ולפי''ז מיושב הרב זצ''ל
יישר כח
כך אמר לנו גם מרן שליט"א, שכל הבעיה להזמין לסעודה. אבל לברית עצמה אין בעיה.
 
יישר כח
כך אמר לנו גם מרן שליט"א, שכל הבעיה להזמין לסעודה. אבל לברית עצמה אין בעיה.
ראיתי חילוק זה בכמה אחרונים וכב' תנא דמסייע להו, אבל כאן שמזמינו במיוחד מירושלים לפ''ת זה פסיק רישיה שישב לאכול...
 
יישר כח
כך אמר לנו גם מרן שליט"א, שכל הבעיה להזמין לסעודה. אבל לברית עצמה אין בעיה.
אני לא התכוונתי לחלק בין סעודה לברית
ומסברא נראה שברית חמור מסעודה כיון שכל המצווה בסעודה כיון שהיא סעודה של המצווה המצווה בעצמה על אחת כמה וכמה כך שאינני מבין את החילוק הנ''ל
אלא התכוונתי לחלק האפ עכשיו יש ברית וסעודה והשמש מזמין אותם שבזה יש בעיה כיון שהמצווה לפניך.
 
קיבלתי את המכתב המצו"ב שמקורו מארכיון רבי יצחק ניסים והופתעתי לראות שרבינו כותב לו שהוא מזמינו לברית מילה ולא חשש לדברי האומרים שאין להזמין לברית מילה, ומאוד מעניין אם אכן הרב ניסים השתתף בברית המדוברת
הצג קובץ מצורף 25928
ייש"כ גדול,
ודבריו מסייעים יפה למה שהעלנו בתשובה, לפני זמן זמני"ם זמניה"ם, שמותר להזמין לברית מילה. הבאנו בזה כמה וכמה צירופים, להקל. בהזמנה ובאי הגעת המוזמן.
ואבוה דכולהון, כי עיקר הקפידא היא על הזמנת הסעודה, ולא על עצם שמחת הברית מילה. (כמבואר בלשונות הפוסקים)
ואכן כן מדוקדק מלשון מרן זיע"א שמזמינו לברית.
יישר כח, שמחתני בזה מאוד.
 
ולפי''ז מיושב הרב זצ''ל
מחילה, מי שיעיין בפוסקים יראה, שכן הוא האמת.
ולפ"ז לא נכון לכתוב ולפ"ז מיושב הרב. כי מה שהרב עשה כן האמת בשופי לפי הפוסקים.
וגם אם לא היינו יודעים עדיין את הפוסקים, יש לנו לסמוך על מרן זיע"א ולא לחושדו חלילה שעשה נגד ההלכה, עד כדי שצריך ליישבו, בשמועה שכל בר בי רב יודע.
 
מחילה, מי שיעיין בפוסקים יראה, שכן הוא האמת.
ולפ"ז לא נכון לכתוב ולפ"ז מיושב הרב. כי מה שהרב עשה כן האמת בשופי לפי הפוסקים.
וגם אם לא היינו יודעים עדיין את הפוסקים, יש לנו לסמוך על מרן זיע"א ולא לחושדו חלילה שעשה נגד ההלכה, עד כדי שצריך ליישבו, בשמועה שכל בר בי רב יודע.
לא הבנתי כלום.
א. מה כתוב בפוסקים? הלא הביאו שכתוב להיפך בפת''ש ואם יש לך מקורות נגד תביא.
ב. לא התכוונתי שבלי התירוץ כאילו הרב עשה שלא כדין ח''ו אלא שהרב עשה דבר וצריך לדעת לבאר דבריו ואמרתי דרך אחת ביישוב הדבר ותו לא מידי.
 
לא הבנתי כלום.
א. מה כתוב בפוסקים? הלא הביאו שכתוב להיפך בפת''ש ואם יש לך מקורות נגד תביא.
ב. לא התכוונתי שבלי התירוץ כאילו הרב עשה שלא כדין ח''ו אלא שהרב עשה דבר וצריך לדעת לבאר דבריו ואמרתי דרך אחת ביישוב הדבר ותו לא מידי.
אדרבה בפת"ש מבואר כדברינו. דוק היטב.
 
חזור
חלק עליון