• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

האם מותר לנשק מת

שאלה-191672
שלום לכבוד הרב שאלני אחד המתפללים אין נישק יוסף הצדיק את יעקב אבינו לאחר פטירתו, הרי לימדתנו רבנו כי אסור לנשק את בנו שנפטר?

תשובה
הנה כתב בספר חסידים [צוואת רבי יהודה החסיד ז"ל אות ד] "לא ינשק אחד מבניו כשהוא מת". וכתב הרב מעבר יבוק [שפת אמת פרק מ"א], דדוקא לילדיהם אסורים, אבל בן לאביו שפיר דמי שכן מצינו שנשק יוסף ליעקב וכו' וכן הוא באור החיים שם. ובדבש לפי מהחיד"א [מערכת נו"ן אות כ"ד].
וכתב הרב עלי תמר שבת פרק ב, "ובבראשית רבתי לרבי משה הדרשן וישק לו מלמד שצריך אדם לנשק את מתו על פרישתו, ובהערות שם שכן כתב גם בספר צרור המור, ובפרשת חיי שרה בפסוק מעל פני מתו כתב, מכאן שחייב אדם לנשק מתו".
נמצא שיש חילוק גדול בין אב לבנו שאסור, לבין בן לאביו שמצווה, וזכורני ממור אבי ז"ל שבערב ראש השנה נפטרה זקנתי אמו עליה השלום, והוא נישק את מצחה קודם שהוציאוה לקבורה, זיע"א.
תמוה באור החיים כתוב להיפך
 
חזור
חלק עליון