שיש אותם במאגרים הממוחשבים אנו מגיעים אליהם
איזה מאגרים אפשר לראותם?
בכמה מקומות בדברי רבינו עובדיה זיע"א רואים שהרב התייחס לדקדוק לשון הקודש להלכה.
מלבד התשובה הנ"ל שיש לומר לישב בחיריק בגלל דקדוק לשון הקודש. כן הוא גם בחזו"ע ברכות (עמ' קפב) שיש לומר פרי העץ וכד' בדגש תחת הפ'. וכל תשובתו הוא לתרץ מנהגינו ע"פ הדקדוק.
ועוד לו בחזו"ע פסח ח"ב (עמ' כב) בא לתרץ מנהג כל הספרדים לומר פרי הגפן בסגול תחת הג' ולא בקמץ. בתחילה הביא דברי הרב פעלים שכתב שתי תירוצים, חדא שמצינו יוצאים מן הכלל. וכנראה נהגו לומר בסגול כמו שכתוב גפן בתורה בסגול. ועוד, שלא הולכים במטבע התפילה והברכות אחר הדקדוק כמו שנוהגים לומר נקדישך ונעריצך בלשון נקבה.
אך מרן הוסיף לזה עוד טעם ע"ש. ולבסוף מרן סיים, שכל הטעמים לא כל כך מספיקים, משום שאנו אומרים בברכות השחר מצעדי גבר, ולא עשני עבד, בקמץ. הרי שכן מקפידים בדקדוק בברכות. ובכל זאת מרן סיים, שאין לשנות המנהג. ע"ש.
ובחזו"ע חנוכה (עמ' קכה) פסק לומר בשהחיינו, לַזְמַן הזה.
חזו"ע שבת (ח"ב עמ' יג) לומר מלך מלכי המלכים, ולא ממלך.
עוד שם (עמ' ר בד"ה הן) שע"פ הדקדוק אין לומר וישוררו בנשמת כל חי.
עוד שם לגבי ניקוד תיבת תצפה.
ובעמ' רא במוסף יש לומר וגם האהובים, שכן ראוי להיות ע"פ הדקדוק.
חזו"ע ימים נוראים (עמ' טז) – הדרך שוי עלן ע"ש.
עמ' חי – כיצד לומר ישרו בערבה מסילה.
שם בסוף העמוד – יש לומר כפרה ובצרה במלרע ויש להקפיד על כך.
עמ' יט – בעניין רוה לען.
שם – בעניין וצדק מדיך.
עמ' ע'- יש לומר וגבורה 'בימינך', הנו"ן בסגול.
עמ' עה – יש לומר יצור, בשוא תחת ה', ולא בקמץ.
עמ' קעו – כיצד יש לנקד, על המדינות בו יאמר וכו'.
יבי"א ח"ח (ס' יא תשובה ארוכה על נוסחאות התפילה.
ע"ש באות ו' על הרב מאזוז) באות א' דן אם לומר אי אפשר להתקים, בחיריק או בצירי.
בסוף אות יג', לומר בתשבחות הת' בחיריק ולא בשורוק. וכ"כ הרד"ק שהוא במשקל תפארת
אות טז, כיצד יש לנקד תיבת 'לאל' ברוך נעימות יתנו. ע"ש.
סוף אות יט, בברכת מודים – לדוד ודור נודה לך, יש להדגיש אות הלמ"ד של לך, ככתוב בתהלים.
אות כב, ברכנו בברכה המשולשת בתורה וכו', ואות ב' הראשונה של בברכה נקודתה בפתח, והשניה דגושה.
אות מו, כיצד יש לומר בברכת המילה ע"ש.
אות מח, בחתימת ברכת האירוסין יש לומר בא"י מקדש עמו ישראל ע"י חופה בקידושין, (בי"ת רפויה, וכמ"ש בעל העיטור).
הרי שלך לפניך, שאין זה כלל ברור, יציב וקיים, שאין ללכת בתפלה ובברכות אחר הדקדוק. ועוד להפוך זאת ל'איסור', בל יראה ובל ימצא.
ועל אף שהרב עובדיה זצ"ל לא כתב כדרך שכותב הגר"מ מאזוז שליט"א, פילפולים על דקדוקי המילים, בניין ומשקל, נחי פ"י, ונחי ע"ה וכד' כל מיני כללים בלשון הקודש.
אך בכל זאת הרב לא שלל זאת מכל וכל כאילו לא היו. שהרי רבותינו הראשונים כתבו על כך ספרים שלמים (כדוגמת הערוך, השרשים לרד"ק, מאזנים לר' אברהם אבן עזרא). ורש"י והרמב"ן על התורה מלאים בכל התורה הנפלאה הזו. וללא ספק שהרב ידע מהכללים הללו על אף שלא השמיע במרום קולו את בקיאותו בנושא.
צא ולמד מה שכתב בספר המלך שהשלום שלו (עמ 495) כמה מרן היה מקפיד לדבר ולקרוא נכון. ע"ש.