• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

החזקת הנר בשעת ההבדלה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
האם צריך להחזיק את הנר בידו בשעת ההבדלה כשמברך ברכת "בורא מאורי האש"?

בילקו"י שבת כרך א' ח"ד סי' רצ"ו סעיף י"ט (עמ' תשצ"ו) כתב:
1712433436988.png
מישהו רצה לדייק לי ממה שכתב "ויטול את הבשמים ביד ימינו ומברך על הבשמים, ואחר כך יברך על האש, ואחר כך מחזיר את הכוס לימינו", שמשמע שיש לו להחזיק את הנר, שכן כתב שרק לאחר ברכת מאורי האש יחזיר את הכוס לימינו.
אמנם אני טענתי שמה שמחזיר את הכוס רק אחרי ברכת מאורי האש הוא בשביל שיוכל להראות בידו כנגד האש ביד ימין.

(הוא רצה לדייק עוד ממש"כ למטה לגבי שמן ויין כיון שחשב שמש"כ שמן הכוונה לנר, אך הראיתי לו שהכוונה היא לברכת הריח)

עוד רצה לדייק ממה שכתב שם בהערה שכל דבר שמברך עליו יש להחזיקו בימין, וא"כ גם את הנר יש להחזיק בימין.
אך אני השבתי שכל מה שכתב שצריך להחזיק בימין הוא לגבי ברכת הריח, אבל לגבי הנר לא מסתבר שצריך להחזיק ביד, מכיון שכל ההנאה היא מהאור היוצא מן הנר, והברכה היא על האור ולא על הנר, ואת האור א"א להחזיק.
(והוא כמו ברכת השבח שלא מחזיק את הדבר בידו, וכמש"כ בילקו"י שם עמ' תתנ"א בהערה).
ועוד, שאולי יש עניין שיחזיק בידו כדי שיהיה מוכן לו מיד לאכול וכד', ואם מחזיק את הנר דווקא אינו מוכן לו לכך, אלא צריך להניחו מידו ואח"כ רק יכול ליהנות מאורו, ולכן אולי עדיף בדווקא לא להחזיק.

א"כ נ"ל שבעת שמברך על הנר יחזיק רק את הכוס ביד שמאל ולא יחזיק את הנר.
מה דעתכם?
 
האם צריך להחזיק את הנר בידו בשעת ההבדלה כשמברך ברכת "בורא מאורי האש"?

בילקו"י שבת כרך א' ח"ד סי' רצ"ו סעיף י"ט (עמ' תשצ"ו) כתב:
הצג קובץ מצורף 19136
מישהו רצה לדייק לי ממה שכתב "ויטול את הבשמים ביד ימינו ומברך על הבשמים, ואחר כך יברך על האש, ואחר כך מחזיר את הכוס לימינו", שמשמע שיש לו להחזיק את הנר, שכן כתב שרק לאחר ברכת מאורי האש יחזיר את הכוס לימינו.
אמנם אני טענתי שמה שמחזיר את הכוס רק אחרי ברכת מאורי האש הוא בשביל שיוכל להראות בידו כנגד האש ביד ימין.

(הוא רצה לדייק עוד ממש"כ למטה לגבי שמן ויין כיון שחשב שמש"כ שמן הכוונה לנר, אך הראיתי לו שהכוונה היא לברכת הריח)

עוד רצה לדייק ממה שכתב שם בהערה שכל דבר שמברך עליו יש להחזיקו בימין, וא"כ גם את הנר יש להחזיק בימין.
אך אני השבתי שכל מה שכתב שצריך להחזיק בימין הוא לגבי ברכת הריח, אבל לגבי הנר לא מסתבר שצריך להחזיק ביד, מכיון שכל ההנאה היא מהאור היוצא מן הנר, והברכה היא על האור ולא על הנר, ואת האור א"א להחזיק.
(והוא כמו ברכת השבח שלא מחזיק את הדבר בידו, וכמש"כ בילקו"י שם עמ' תתנ"א בהערה).
ועוד, שאולי יש עניין שיחזיק בידו כדי שיהיה מוכן לו מיד לאכול וכד', ואם מחזיק את הנר דווקא אינו מוכן לו לכך, אלא צריך להניחו מידו ואח"כ רק יכול ליהנות מאורו, ולכן אולי עדיף בדווקא לא להחזיק.

א"כ נ"ל שבעת שמברך על הנר יחזיק רק את הכוס ביד שמאל ולא יחזיק את הנר.
מה דעתכם?
ידי תיכון עמך.
 
זה הסדר שכתוב בשו"ע (סי' רצו סע' ו), אז אם לדייק יש לדייק בלשון השו"ע.
אבל המשנה ברורה (ס"ק לא) מבאר שהוא מניח את ההדס ומסתכל בציפורניו ומברך על האש ורק אז מחזיר הכוס לימינו .
 
שכן צריך להחזיק את הנר או לא?
ודאי שלא.
אבל המשנה ברורה (ס"ק לא) מבאר שהוא מניח את ההדס ומסתכל בציפורניו ומברך על האש ורק אז מחזיר הכוס לימינו .
זו הסיבה שהוא מחזיר את הכוס רק לאחר ברכת מאורי האש, כיון שצריך בברכה להסתכל בציפורניו, וסייעתו לדבריך, שמברכים על האש ולא על הנר.
ואין לדחות שכשמברך מחזיק את הנר ורק אז מסתכל בציפורניו, כי מפורש בלשון המשנ״ב שמניח ההדס ומסתכל בציפורניו ורק אז מברך על האש, והסיבה שלא מחזיר את הכוס מיד היא משום שמסתכל בציפורניו .
 
האם צריך להחזיק את הנר בידו בשעת ההבדלה כשמברך ברכת "בורא מאורי האש"?

בילקו"י שבת כרך א' ח"ד סי' רצ"ו סעיף י"ט (עמ' תשצ"ו) כתב:
הצג קובץ מצורף 19136

מה דעתכם?
אולי ראית את זה כבר אבל אעתיק בכל מקרה הגיע לידי כעת בדיוק התשובה:
הפרישה בסי' רח"צ סע' ב: "ומ"ש בשם מהר"ם שהיה נוטל אבוקה בידו, לא בעי למימר שהקפיד ליטול נר הבדלה בידו בשעת הברכה אלא כוונתו לומר שהיה נוטל אבוקה אע"פ שיש לו נר אחר והטעם: מאי שנא מהדס שצריך ליטול בידו בשעת הברכה דשאני ברכת אור שאינה ברכת הנהנין כמ"ש הרא"ש שאינו מברך משום הנאת האור".
וכן במג"א משב"ז סי' רצ"ו סק"ו שבברכת השבח אין צריך לאחוז מה שמברך .
וכן ביפה ללב סי' רח"צ ס"ק י.
 
חזור
חלק עליון