האם צריך להחזיק את הנר בידו בשעת ההבדלה כשמברך ברכת "בורא מאורי האש"?
בילקו"י שבת כרך א' ח"ד סי' רצ"ו סעיף י"ט (עמ' תשצ"ו) כתב:
מישהו רצה לדייק לי ממה שכתב "ויטול את הבשמים ביד ימינו ומברך על הבשמים, ואחר כך יברך על האש, ואחר כך מחזיר את הכוס לימינו", שמשמע שיש לו להחזיק את הנר, שכן כתב שרק לאחר ברכת מאורי האש יחזיר את הכוס לימינו.
אמנם אני טענתי שמה שמחזיר את הכוס רק אחרי ברכת מאורי האש הוא בשביל שיוכל להראות בידו כנגד האש ביד ימין.
(הוא רצה לדייק עוד ממש"כ למטה לגבי שמן ויין כיון שחשב שמש"כ שמן הכוונה לנר, אך הראיתי לו שהכוונה היא לברכת הריח)
עוד רצה לדייק ממה שכתב שם בהערה שכל דבר שמברך עליו יש להחזיקו בימין, וא"כ גם את הנר יש להחזיק בימין.
אך אני השבתי שכל מה שכתב שצריך להחזיק בימין הוא לגבי ברכת הריח, אבל לגבי הנר לא מסתבר שצריך להחזיק ביד, מכיון שכל ההנאה היא מהאור היוצא מן הנר, והברכה היא על האור ולא על הנר, ואת האור א"א להחזיק.
(והוא כמו ברכת השבח שלא מחזיק את הדבר בידו, וכמש"כ בילקו"י שם עמ' תתנ"א בהערה).
ועוד, שאולי יש עניין שיחזיק בידו כדי שיהיה מוכן לו מיד לאכול וכד', ואם מחזיק את הנר דווקא אינו מוכן לו לכך, אלא צריך להניחו מידו ואח"כ רק יכול ליהנות מאורו, ולכן אולי עדיף בדווקא לא להחזיק.
א"כ נ"ל שבעת שמברך על הנר יחזיק רק את הכוס ביד שמאל ולא יחזיק את הנר.
מה דעתכם?
בילקו"י שבת כרך א' ח"ד סי' רצ"ו סעיף י"ט (עמ' תשצ"ו) כתב:
מישהו רצה לדייק לי ממה שכתב "ויטול את הבשמים ביד ימינו ומברך על הבשמים, ואחר כך יברך על האש, ואחר כך מחזיר את הכוס לימינו", שמשמע שיש לו להחזיק את הנר, שכן כתב שרק לאחר ברכת מאורי האש יחזיר את הכוס לימינו.
אמנם אני טענתי שמה שמחזיר את הכוס רק אחרי ברכת מאורי האש הוא בשביל שיוכל להראות בידו כנגד האש ביד ימין.
(הוא רצה לדייק עוד ממש"כ למטה לגבי שמן ויין כיון שחשב שמש"כ שמן הכוונה לנר, אך הראיתי לו שהכוונה היא לברכת הריח)
עוד רצה לדייק ממה שכתב שם בהערה שכל דבר שמברך עליו יש להחזיקו בימין, וא"כ גם את הנר יש להחזיק בימין.
אך אני השבתי שכל מה שכתב שצריך להחזיק בימין הוא לגבי ברכת הריח, אבל לגבי הנר לא מסתבר שצריך להחזיק ביד, מכיון שכל ההנאה היא מהאור היוצא מן הנר, והברכה היא על האור ולא על הנר, ואת האור א"א להחזיק.
(והוא כמו ברכת השבח שלא מחזיק את הדבר בידו, וכמש"כ בילקו"י שם עמ' תתנ"א בהערה).
ועוד, שאולי יש עניין שיחזיק בידו כדי שיהיה מוכן לו מיד לאכול וכד', ואם מחזיק את הנר דווקא אינו מוכן לו לכך, אלא צריך להניחו מידו ואח"כ רק יכול ליהנות מאורו, ולכן אולי עדיף בדווקא לא להחזיק.
א"כ נ"ל שבעת שמברך על הנר יחזיק רק את הכוס ביד שמאל ולא יחזיק את הנר.
מה דעתכם?