מאיפה הצילום?
מתוך "דרך קצרה".מאיפה הצילום?
אחה"מ נראה פשוט דמ"ש מרן ביחו"ד (ח"ב סי' ט) מיירי בבית הכנסת קרוב.
מה שכותב בשם "חכם אחד" בהערה 30 כתוב בציץ אליעזר. (חי"ב סי' יז אות ט)
ככה"נ פשוט לא ראה זאת בציץ אליעזר, אלא רק שמע באיזה שיעור וכד' מאיזה חכם, ואה"נ, אם יראה זאת בציץ אליעזר אכן יכתוב בשמו.מה שכותב בשם "חכם אחד" בהערה 30 כתוב בציץ אליעזר. (חי"ב סי' יז אות ט)
מעניין למה לא הזכירו בשמו
אמתככה"נ פשוט לא ראה זאת בציץ אליעזר, אלא רק שמע באיזה שיעור וכד' מאיזה חכם, ואה"נ, אם יראה זאת בציץ אליעזר אכן יכתוב בשמו
אם יש זקן/חולה שלא יכול להתפלל בביהכנ"ס ורוצה לעשות מנין מתחת לבית, זה נקרא "לצורך" או "שעת הדחק"?אכן הדבר פשוט שאין להתיר להתפלל בכזה מנין, אא"כ מיירי בשעת הדחק ממש, [וכמו שהרחבנו לעיל הטעמים בזה], ודלא כמ"ש בס' דרך קצרה להתיר בפשטות אם זה לצורך.
וכ"ז יותר מצד ההנהגה וההשקפה, כי יתכן ומעיקר הדין אפשר להקל בזה.
לענ"ד ברור שכן, אך גם בכה"ג עדיף בתוך הבנין או משהו כזה ולא ברחוב.אם יש זקן/חולה שלא יכול להתפלל בביהכנ"ס ורוצה לעשות מנין מתחת לבית, זה נקרא "לצורך" או "שעת הדחק"?
כבר הערנו מדברי הרמב"ם.הדבר מצוי בימים נוראים שפותחים עוד מניינים ומתפללים במקומות שאינם בתי כנסת, כמו אולם ספורט, גן ילדים וכד'
וזאת משום שהציבור רוצה סגנון מסוים של תפילה כמו נוסח ירושלמי וכד', או קצב מהיר או לאט, וכן חזן יר"ש וכיוצא בכאלה דרישות
האם משום כך אפשר להתפלל שם לכתחילה, או שעדיף בכל זאת בית הכנסת למרות שהוא אינו מתחבר כ"כ למניין שיש בבתי הכנסת הקרובים לביתו?
וכן מ -כבר הערנו מדברי הרמב"ם.
מה. תפילה בבית הכנסת עדיפה - כל שיש לו בית כנסת בעירו, אפילו יש שם עשרה אנשים להתפלל עימו בסוכה, עדיף שילך ויתפלל בבית הכנסת, שאין תפילתו נשמעת אלא בבית הכנסת כמובא במסכת ברכות (ו.) ומרן השו״ע (סימן צ ס״ט) ובכה״ח (סי׳ צ ס״ק נא וס״ק נד) וכן פסק במשנ״ב (ס״ק סימן תרלט ס״ק ל) וכן פסק בחזו״ע סוכות (עמי קמז).