• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חייב את עזרת הציבור. מעשר פעם נוספת.

לאחרונה נתקלתי בחוברת של ת"ח גדול הטוען בכל תוקף שחייב לעשר כל אוכל שמכניס לפיו, פירות ירקות ושאר מיני האוכלים החייבים במעשר ובהפרשת חלה. כולל לחם ומיני מאפה מיני מתיקה ממתקים ועוד. עישור פעם שניה אף כשאוכל אוכל בהכשר הכי חזק ומהודר. כמנהג שנוהגים תלמידי החזון איש וכהוראת הרב אלישיב ועוד וכן רבני הבד"ץ העדה החרדית.
ואם היו דברי השקפה גרידא לא הייתי מעלה כלל
אך היות והביא טענות הלכתיות קשות, אשמח לעלותם, ולקבל נימוקים הידועים לציבור למה מנהג רוב העולם וכן מנהג מרן זצ"ל, וכן מנהג בנו מרן שליט"א. לא לעשר לחומרא. (יש לציין שראיתי באתר דורש ציון להגרב"צ מוצפי שליט"א שיש לעשר פעם נוספת).
ואני יפרוס בפני הת"ח החשובים דפה את הטענות ההלכתיות, אשמח לתשובות הלכתיות מנומקות. בברכת להגדיל תורה.
א. מצוי שיש טעות בעישור מהפטור על החיוב. כגון שמגיע ממקומות שמוגדרים חוצה לארץ על מקומות שמוגדרים ארץ ישראל וכן ממקומות המסופקים מה הם נחשבים. מצוי מאוד בקטניות כגון בטנים וכיו"ב שאוספים את היבול מכל גבולות הדרום למפעל אחד.
ב. טעות בכמות הנצרכת לעישור. ומרוב לחץ וכמות הסחורה וכן שינוי במשקל או הנפח לקח פחות מאחד ממאה וקצת.
ג. הבעיה הרצינית והמרכזית היא- כאשר המפעל או החנות שייכים לנכרי. הרי שאין אפשרות למשגיח לעשר בשליחותו, שעל פי ההלכה אין שליחות לגוי. והדבר מצוי היום בחברות גדולות שכל הבעלות שייכת למשקיעים נכרים בעיקר מחו"ל. וכן בקיבוצים יש שותפות נכרים. וכן מצוי בעלי מניות נכרים ועל פי החוק הבעל המניה הוא הבעלים בפועל והמנהל הוא רק כממונה מטעמם כך החוק היום, והם יכולים להחליפו כרצונם. והיות והפירות ושאר הדברים החייבים במעשר היות וגדלו בארץ אצל יהודי והמפעל קונה מהיהודי והמפעל בבעלות גוי או שותפות או מניות כמבואר, אין שליחות לנכרי ואין המשגיח יכל לעשר כלל.
ויש שהביאו דעות השנויות במח' ונסמכים על כל מיני דוחק כגון אפוטרופוס ושותפין והמעיין בתשובות הגרשז"א ועוד מגדולי הפוסקים יראה שנתחבטו בזה ורובם סיימו שראוי לעשר שוב בבית פעם שניה.

(מעותק) מבירור שעשיתי לאחרונה עולה שאלו המפעלים שיש בהם את החשש המדובר (רשימה חלקית)
חברת 'אסם' כולה בבעלות עכו"ם ובבעלותה הגמורה גם חברות 'טבעול', 'סלטי צבר', 'מטרנה' ו'עסיס'. חברת 'תנובה' רובה (כ 55 אחוז) בבעלות עכו"ם ובבעלותם לערך שליש מהבוטנים בא"י. בבעלותה גם חברות: 'סנפרוסט' (ירקות קפואים), 'קליית יוסי', 'תנובות שדה ומטע' (מיון קטניות וקילוף בוטנים ושקדים) ו'סוי מג'יק' (חלב צמחי, מעדנים וטופו) ועוד חברות שלא כתבתים כי אין מוצריהם תחת השגחה מהודרת. חברות 'תלמה', 'גלידות שטראוס', 'הלמנ'ס' ו'קנור' הן בבעלותה הגמורה של חברת 'יוניליוור' (חברה בינלאומית). מפעלי רסק עגבניות הגדולות בארץ הם בבעלות קיבוצים שיש בהם שותפים גוים.
(רמי לוי טמפו אנגל נסחרים בבורסה. רוב המוחלט של הפפריקה המצויה במוצרים רבים הייתה עד לאחרונה בבעלות של עכו"ם).


ד.ובתוספת. דעת החזו"א בשביעית סימן י' אות ח'. שגם בזמנינו יש תקנת דמאי ואדם צריך לקבל על עצמו חברות. ואין לנו מסורת מה הם התנאים. והוא בגדר לגדור מילתא וכו' עיי"ש הגדר שהסיק בסוגיא זו. אך בזה יש לתרץ שסומכים על הגאון רשז"א בשו"ת מנחת שלמה סימן ס"ב שלא ס"ל כחזו"א בזה. ונדמה לי שגם מרן זצ"ל פליג אך לא מצאתי היכן דיבר על זה. אדרבה אשמח לניווט בספריו הגדולים.
ה. ויש עוד טעויות והרבה חוסר ידיעה של ההלכות שמספיק דין אחד או פשלה שקרתה ולא שאלו מו"צ. ודוגמא לחוסר ידיעה יעיין בתוספתא מעשר שני פ"ג הט"ו. אך מנינו בפירוש הטעויות והבעיות המצויות. וכן ככלל- השגחה על הפרשת תרומות ומעשרות היא מלאכה קשה ביותר משום שכל שעה ושעה מגיעה סחורה חדשה וכל סחורה ושאלותיה וספיקותיה והנידונים המתעוררים במקרים השונים ומתוך כמויות עצומות צריך שימת לב שלא נעלם מעיני המשגיח איזה משטח או ארגז.

כל הנכתב הוא כדי לדעת באמת על מה מסתמכים הרבה מיראי השם. וכן מהגדולים שחיים איתנו ואלה שז"ל. וכמובן את דעת מרן הראשון לציון פוסק הדור רבי יצחק יוסף שליט"א. ודעת אביו מרן זצ"ל בספריהם הגדולים ובתורה שבע"פ, וכן מעוד מהגדולים הפוסקים שדיברו בבעיה זו ויישבו מנהג העולם, ואולי אפשר לפנות לגופי הכשרות לשאול אותם. העד"ח אומרים בפירוש שיש טעויות ובעיות מכח המציאות והם שכיחות או לכל הפחות קורות.
ייש"כ. אשמח שהרוצה להגיב ולנמק יעבור על הבעיות שמנה בחוברת כפי שכתבתי בקצרה.

ועיין במסכת שמחות דרבי חייא פרק ג', דברי ר' מנחם בן רבי יוסי שם, ואשרי מי שזוכה לכך.
מאוד חשוב להבין מבחינה הלכתית הדבר יש ציבורים שמאוד מקפידים אך מנהג העולם הבני תורה ברובו וכן הרבה מהגדולים לא מקפידים. והשאלה למה? על מה נסמכים?
 
נערך לאחרונה:
מה נפשך
אם קונים משדה של יהודי הרי שהיהודי מעשר ע"פ הרבנות המקומית
ואם קונים מגוי
הרי שפטור ממעשר
ואם נעשה מירוח אצל יהודי
מה נפשך
אם המפעל של גוי [מניות] הרי שאין צורך במעשר
ואם המפעל נחשב של היהודי הרי שמעשר
ועוד אמר לי חכם אחד
דאפשר לפני שמגיע למפעל להקנות ליהודי את כל הסחורה והוא יעשר
 
אפשר תעלה
של הגראי"ש גריינימן בנו של מרן הגאון ר' חיים שאול גריינימן אחיין החזו"א בעל החידושים וביאורים. על הש"ס.
 

קבצים מצורפים

  • ובחנוני נא הגראי''ש גריינמן.pdf
    807.3 KB · צפיות: 11
נערך לאחרונה:
האם מישהו יכל להפנות בתורת מרן. הס"ס שמרן מביא בחזון עובדיה תרומות ומעשרות לא עונה על בעיית השותפות של גוי או בעלות גוי.
התשובה שהבאתי לא טובה
מה נפשך
אם קונים משדה של יהודי הרי שהיהודי מעשר ע"פ הרבנות המקומית
ואם קונים מגוי
הרי שפטור ממעשר
ואם נעשה מירוח אצל יהודי
מה נפשך
אם המפעל של גוי [מניות] הרי שאין צורך במעשר
ואם המפעל נחשב של היהודי הרי שמעשר
ועוד אמר לי חכם אחד
דאפשר לפני שמגיע למפעל להקנות ליהודי את כל הסחורה והוא יעשר
 
כונתי היתה מה מרן זצ"ל כתב על זה אם כתב או בתורה שבע"פ או בנו שליט"א. אבל לכאורה תשובה יפה. אך יש לי הערה אם מירוח אצל יהודי או נקנה מיהודי כגון החומרי גלם והפריטים להכנת המאכלים החייבים במעשר, והמפעל של גוי והמפעל קנה מהיהודי, ואני לוקח מהגוי ברור שחייב לעשר והמשגיח לא יכל לעשות לי את זה, כי לא יכל להיות שליח של הגוי, מה מאכל שלא עושר של יהודי וקנאו גוי ואני קונה מהגוי לא חייב במעשר? יסביר כבודו.
אז יוצא שלכל החששות יש ס"ס ולעניין השליחות מה שכבודו ענה? וזה סימוך להנהגת לכתחילה? לכאורה לכל הפחות היה דיבור ועניין להחמיר בזה כי יש המון חששות כפי שהבאתי, וכן גדולי הדור שלנו חוץ מהרב מוצפי שכתב שיש עניין גדול לעשר שוב לא ראית שכן מובא בשם שאר הגדולים הספרדים וכן לא שמענו בשם מרן זצ"ל ושליט"א. ואשמח להחכים בדין זה ולשמוע שיטת רבינו הגדול. המדובר הוא על כל המאכלים היוצאים מהמפעלים שיש בהם מהצומח או החייב בהפרשת חלה, וכן פירות וירקות המשווקים.
 
נערך לאחרונה:
התשובה שהבאתי לא טובה
אך יש לי הערה אם מירוח אצל יהודי או נקנה מיהודי כגון החומרי גלם והפריטים להכנת המאכלים החייבים במעשר, והמפעל של גוי והמפעל קנה מהיהודי, ואני לוקח מהגוי ברור שחייב לעשר והמשגיח לא יכל לעשות לי את זה, כי לא יכל להיות שליח של הגוי, מה מאכל שלא עושר של יהודי וקנאו גוי ואני קונה מהגוי לא חייב במעשר? יסביר כבודו.
 
בעמ' קסט-קע, בחזון עובדיה תרומות ומעשרות. תשובה לכל החששות המובאות שם מדיני שליחות, עיין שם, ודו"ק.
העתקתי מהקישור שהובא למעלה. אשמח למי שיש לפניו את הספר שיכתוב בקצרה את הדברים.
 
אם מירוח אצל יהודי או נקנה מיהודי כגון החומרי גלם והפריטים להכנת המאכלים החייבים במעשר, והמפעל של גוי והמפעל קנה מהיהודי, ואני לוקח מהגוי ברור שחייב לעשר
נראה לי שהשבתי על זה
אם המירוח היה אצל היהודי והיהודי רק עובד במפעל של הגוי א"כ זה לא נקרא מירוח ישראל כי אם מירוח גוי כי הולכים אחר הבעלים ולא אחר העבוד
ואם הגוי קונה חומרי גלם מיהודי הרי ודאי שהרבנות המקומית עישרה כבר את החומרי גלם כנודע לכל שהרבנות המקומית מעשרת ישר מהחקלאי
 
נראה לי שהשבתי על זה
אם המירוח היה אצל היהודי והיהודי רק עובד במפעל של הגוי א"כ זה לא נקרא מירוח ישראל כי אם מירוח גוי כי הולכים אחר הבעלים ולא אחר העבוד
ואם הגוי קונה חומרי גלם מיהודי הרי ודאי שהרבנות המקומית עישרה כבר את החומרי גלם כנודע לכל שהרבנות המקומית מעשרת ישר מהחקלאי
הבנתי את כונת כבודו. ייש"כ. מה שכבודו אומר בודאי הרבנות המקומית עישרה, זה נעשה בפועל? שאלת תם אין לי מושג.
 
נערך לאחרונה:
יש שם שאלה אחת

מעשרות בחברת תלמה​

שמעתי שכל חברת תלמה ואסם שייכות לחברת יוניליוור שהיא בבעלות גוים.
וא”כ יש בעיה במעשרות הפירות וירקות משום שאין שליחות לגוי
יש הטוענים שיש להם אפוטרופוס ועפ”ז יש אפשרות לעשר
האם אפשר לסמוך על כך לכתחילה או יש לעשר בבית הכל?

תשובה​

גם בתוצרת של גוי, יש כמה פתרונות חוץ משליחות. וכיודע לועדי הכשרות שעסוקים בתחום זה, שפועלים מידי יום ביומו ממול נכרים כיצד לעשות נכון על פי ההלכה, וברור שאם יש בעיה כזו בחברות הנ”ל שזה נעשה כדת וכדין.
ועוד שלענ”ד ‘מאמין על ידו’ הוא פתרון גדול לנכרי, וכך מעידים חכמי ירושלים שכך נהגו בזמנם וכעדות הגרצ”פ פראנק, ומעדני ארץ ועוד [תרומות פ”ד ה”א אות א ד”ה ומיהו].
ועוד כתבנו בזה בתבואת השדה הלכות חלה, ובקצירת השדה כרך שני פרק יד.
 
לא קראתי כל מה שנכתב לעיל
רק בכללות לעצם השאלה שיש לחוש לעשר שוב
אם מדין דמאי, וכדעת החזו"א, יש ע"ז תשו' נפלאה של הגריש"א, ששליח יכול לעשר אף ללא שקיבל חברות (הביא ע"ז ראיה מפורשת, אינני זוכר)

אם מדין חשש שלא עושר כהלכה, ביררתי בעצמי כמה פעמים, והתברר לי כך, כי בירושלים לפחות, יש שוק בגב"ש, ממנו יוצאים כל הפירות וירקות [לפנות בוקר, או מאוחר בלילה, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה], ובדרך כלל הרוב מעושר עוד מהרבנות, אבל כל הכשרויות מעשרות שוב, כך שזה חשש מציאותי די רחוק שתמצא בירושלים ללא מעשר, אדרבא זה מעושר בד"כ כמה וכמה פעמים
ואם נלך בדרך הספיקות וס"ס, תמצא כאן כמה צדדים בשופי, ובפרט שהוא מדרבנן
ואם אתה חושש ממעשר מן הפטור על החייב וכו', הנה חשש זה יהיה גם במה שכבר קנית

יש חששות אחרים של מעשר עני שלא כהלכה, כהאי שתא
או הדין שצריך לעשר מהחלק הטוב יותר לפחות במעשר עני
ועוד כיו"ב
אבל עכ"ז אין כאן חששות של טבל

ועוד שאפשר גם לעשות תנאי על כל ה"שאריות" שיש בבית שנזרקים בלא"ה, שהם יהיו כתרו"מ
 
לא קראתי כל מה שנכתב לעיל
רק בכללות לעצם השאלה שיש לחוש לעשר שוב
אם מדין דמאי, וכדעת החזו"א, יש ע"ז תשו' נפלאה של הגריש"א, ששליח יכול לעשר אף ללא שקיבל חברות (הביא ע"ז ראיה מפורשת, אינני זוכר)

אם מדין חשש שלא עושר כהלכה, ביררתי בעצמי כמה פעמים, והתברר לי כך, כי בירושלים לפחות, יש שוק בגב"ש, ממנו יוצאים כל הפירות וירקות [לפנות בוקר, או מאוחר בלילה, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה], ובדרך כלל הרוב מעושר עוד מהרבנות, אבל כל הכשרויות מעשרות שוב, כך שזה חשש מציאותי די רחוק שתמצא בירושלים ללא מעשר, אדרבא זה מעושר בד"כ כמה וכמה פעמים
ואם נלך בדרך הספיקות וס"ס, תמצא כאן כמה צדדים בשופי, ובפרט שהוא מדרבנן
ואם אתה חושש ממעשר מן הפטור על החייב וכו', הנה חשש זה יהיה גם במה שכבר קנית

יש חששות אחרים של מעשר עני שלא כהלכה, כהאי שתא
או הדין שצריך לעשר מהחלק הטוב יותר לפחות במעשר עני
ועוד כיו"ב
אבל עכ"ז אין כאן חששות של טבל

ועוד שאפשר גם לעשות תנאי על כל ה"שאריות" שיש בבית שנזרקים בלא"ה, שהם יהיו כתרו"מ
כבודו לא הבחין שהבעיה העיקרית זה מפעלים של תוצרת מאכלים מיני מתיקה עוגות ועוד בדברים המחוייבים מעשר, כל הבא מהצומח בתעשית האוכל וכן הפרשת חלה. שהמפעל של גוי או שותפות, כאוסם ועוד, עיין ברשימה שהבאתי לעיל, ולכאורה איך הוא נעשה שליח, אין שליח לגוי. ועיין שתירצו כמה תירוצים בשירשור. וכן בחוברת שהעלתי מביא שתי תירוצים רק כותב שזה דחוק היות וזה שיטות יחידות. בברכת יגדיל תורה.
וכמובן הפתיחה של הנושא הייתה להעמיד את הדין על דיוקו. וכידוע יש המעשרים גם ממפעלים וגם פירות וירקות כתלמידי החזון איש, ועוד מהציבור הליטאי, כהוראת הגריש"א שיש עניין גדול במעשר עקב חששות אלו. ויש הנוהגים רק בפירות וירקות ממקומות עם הכשר מהרבנות. ויש המקלים בהכל, כנתבאר, ע"פ מה שהובא מפסק מרן זצ"ל בחזון עובדיה תרומות ומעשרות.
למי שיש להוסיף על הנכתב והמובא בחוברת ובקישורים ובתשובות נשמח.
יישר כח.
לגבי מה שכבודו כתב בשורה האחרונה. קצת תמוה לי. א. לא נראה לי שחלק לעשות תנאי זה. ב. כל פעם צריך לומר הנוסח ולפחות המקוצר. ג. צריך שיהיה אחד חלקי מאה וקצת יותר, אם לא אין זה כלל מעשר. ד. אם זה מעשר צריך לשמור שלא יתבזו, ולפחות לא לזרוק לפח אשפה נוזלי או מטונף, וכן יש במאכלים מסוימים שצריך אף לעטוף עם שקית, שלא יתבזו, כגון דברים סמיכים. לכן לא נראה לי הפיתרון הזה, ואדרבה אם כבודו חושב שכן, יסביר דעתו.
 
נערך לאחרונה:
יש כמה וכמה חששות מרכזיים והרוצה למצוא את המידע בנקל יכול למצוא קונטרס או שיעור בנושא כולל שיעורים וקונטרסים של הרב אפרתי שאומר שהוא ממליץ לעשר גם את הפירות וירקות שבהשגחתו הוא מכמה וכמה טעמים
אכתוב לך דוגמא לחשש שמסתמא לא עלה בדעתך אפילו כיוון כזה:
כשהמשגיח מעשר בשוק הסיטונאי יש את הסוחר הסיטונאי שעומד מול ההכשר אבל באמת הפירות אינם שלו אלא של החקלאי ורק אחרי שהוא מוכר הוא משלם לחקלאי ואם לא יצליח למכור לא ישלם לחקלאי כלום ומתחילה להתעורר שאלה מבחינה הלכתית של מי נקראים הפירות כי אם הם של החקלאי צריך לבקש ממנו לעשר ולא מספיק שהסוחר בשוק הסיטונאי רוצה שיעשרו. עכשיו אני לא אומר שאין פתרון לחשש הזה ומי שסומך על המעשר יש לו על מי שיסמוך בכל אופן במנגואים של מר אביך לא מתחיל להיות שייך חשש כזה
כמובן שיש עוד כמה טעמים וסיבות לעשר בבית שוב ויש גם טעמים לסמוך על המעשר של ההשגחות רק רציתי להביא דוגמא עד כמה אנחנו לא מכירים את המציאות שלפעמים כל מיני פרטים קטנים באיך שהדברים מתנהלים יכולים לעורר שאלות ובעיות גדולות שרק הבקיאים בפרקטיקה ידעו להניח עליהם את האצבע​
 
אם נגמר מלאכתו ע"י גוי אין שום בעיה, וכבר כתבו בזה כאן לעיל
ולגבי התנאי, כל מה שהערת אינו מעכב מעיקר הדין, ואחרי שאתה לא עושה זאת אלא לרווחא דמילתא, מדוע שלא תצרף זאת לריבוי הספיקות שיש כאן
 
חזור
חלק עליון