נפקמ לחוש ולברך שהכל על שוקולד או משקה לפני הסעודה כמו שהבאתי קודםאני מאז ומתמיד (לא שאני מעשה רב, אלא שכבר שאלת) לא מברך, משום שכך דעת מרן שליט"א. אנו הולכים בכל מכל כל אחרי פסקיו והליכותיו בקודש...
עכ"פ אין נפקא מינה...
עיין בספר הליכות חיים למו"ר הרה"ג אברהם אבידר שליט"א.כעת ראיתי שבהליכות ברכות כתב שלכו"ע (גם למי שסובר שיש לברך על הגלידה בסעודה) מי שבירך על היין כבר פטר את הגלידה ולא יברך עליה.
וכן בהלכה ברורה הביא שמרן זצ"ל בירך עךל הגלידה בסעודה, אך בשבת שמר לאחרי הסעודה מפני היין. (ואולי עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה...)
וב"שערי הברכה" כתב שלכו"ע (גם למי שסובר שאין לברך על הגלידה בסעודה) מי שבירך על היין צריך לברך גם על הגלידה.
את האמת, מסברא, כרגע אני מבין את הדין האחרון, שכן מה שיין פוטר את שאר המשקים זה מכיון שהוא ראש לכל המשקים וחשוב מכל המשקים וששאר המשקים נלווין ליין ומגיעים ביחד איתו וכו', אבל בוודאי שזה רק בדבר שהוא בתורת משקה ושותים אותו בדרך שתיה, שאז היין חשוב לו, אבל גלישה, אף אם נאמר או נחשוש שהוא בתורת שתיה ולכן לא נברך עליה בסעודה, מ"מ לעניין שהיין יפטור אותה כדין שאר משקים וכו', לא נראה שנאמר כן.
אינני מכיר ספר זה וק"ו שאינו תחת ידי. מה נכתב שם? תוכל להעלות?עיין בספר הליכות חיים למו"ר הרה"ג אברהם אבידר שליט"א.
נראה שדבריו לא כמו הרב ללוש שליט''א שאפשר לברך גם על הגלידה בהיותה עם השוקולד וא''צ להפרידמצורף מדברי הרה"ג הרב יצחק לוי על גלידה בסעודה.
מענין מה עונה על מש"כ ביבי"א ח"ה בגליון?
לכאו' מה שעונה ע"כ הרב דוד יוסף.מענין מה עונה על מש"כ ביבי"א ח"ה בגליון?
מן הסתם הוא עצמו חזר בו מלפני י"ד שנה בהגלות נגלות גיליון היביע אומר, ובתוספת חיזוק פסק זה ע"י דודו מרן פוסק הדור שליט"א.אולי שמרן אח"כ חזר בו בע"פ ממה שכתב שם.
אולי כדאי לשלוח לו את הדברים, בכדי שיתקן במה שנכתב באתר, כדי שלא יברכו ברכות לבטלה.מן הסתם הוא עצמו חזר בו מלפני י"ד שנה בהגלות נגלות גיליון היביע אומר, ובתוספת חיזוק פסק זה ע"י דודו מרן פוסק הדור שליט"א.
שאלו את מרן בשנתו האחרונה אם להכניס גיליון זה ליבי"א או שחזר בו, והורה להכניס.
אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...אגב הראשל כתב לי שגם על מוס אין לברך בסעודה
הוא אכן לא שומר במגירה, אלא מעלה פעם אחת לפורום (במכתב או בספרו) ואח"כ רק מציין מה שכתב באותו מכתב.אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...
לכן נשמח מאוד שכבודו יעלה התייחסות של מרן שליט"א בכדי שיהיה סדר בדברים (בכלל, אין סיבה לשמור התייחסות של מרן אצלנו במגירה, אדרבה אם אפשר להפיץ ולזכות את הרבים עדיף, כדי להעמיד את הדברים על דיוקם )
בילקו"י ברכות החדש מעיר על ההלכ"ב הזה (שבלא"ה תמוה מאוד מש"כ שם משם מרן, שמש"כ לכאו היינו שפשיט"ל דלא כן. דא"כ היה צריך להביא את הצד השני, ולא לכתוב רק מה שנראה לכאו').אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...
לכן נשמח מאוד שכבודו יעלה התייחסות של מרן שליט"א בכדי שיהיה סדר בדברים (בכלל, אין סיבה לשמור התייחסות של מרן אצלנו במגירה, אדרבה אם אפשר להפיץ ולזכות את הרבים עדיף, כדי להעמיד את הדברים על דיוקם )
ייש"כ.אכן הדברים קשים. כבודו זוכר באיזה עמוד או סימן (יחסוך לנו)?בילקו"י ברכות החדש מעיר על ההלכ"ב הזה (שבלא"ה תמוה מאוד מש"כ שם משם מרן, שמש"כ לכאו היינו שפשיט"ל דלא כן. דא"כ היה צריך להביא את הצד השני, ולא לכתוב רק מה שנראה לכאו').