• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכת הגלידה בסעודה

אני מאז ומתמיד (לא שאני מעשה רב, אלא שכבר שאלת) לא מברך, משום שכך דעת מרן שליט"א. אנו הולכים בכל מכל כל אחרי פסקיו והליכותיו בקודש...
עכ"פ אין נפקא מינה...
נפקמ לחוש ולברך שהכל על שוקולד או משקה לפני הסעודה כמו שהבאתי קודם
 
כעת ראיתי שבהליכות ברכות כתב שלכו"ע (גם למי שסובר שיש לברך על הגלידה בסעודה) מי שבירך על היין כבר פטר את הגלידה ולא יברך עליה.
וכן בהלכה ברורה הביא שמרן זצ"ל בירך על הגלידה בסעודה, אך בשבת שמר לאחרי הסעודה מפני היין. (ואולי עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה...)
וב"שערי הברכה" כתב שלכו"ע (גם למי שסובר שאין לברך על הגלידה בסעודה) מי שבירך על היין צריך לברך גם על הגלידה.

את האמת, מסברא, כרגע אני מבין את הדין האחרון, שכן מה שיין פוטר את שאר המשקים זה מכיון שהוא ראש לכל המשקים וחשוב מכל המשקים וששאר המשקים נלווין ליין ומגיעים ביחד איתו וכו', אבל בוודאי שזה רק בדבר שהוא בתורת משקה ושותים אותו בדרך שתיה, שאז היין חשוב לו, אבל גלישה, אף אם נאמר או נחשוש שהוא בתורת שתיה ולכן לא נברך עליה בסעודה, מ"מ לעניין שהיין יפטור אותה כדין שאר משקים וכו', לא נראה שנאמר כן.
 
כעת ראיתי שבהליכות ברכות כתב שלכו"ע (גם למי שסובר שיש לברך על הגלידה בסעודה) מי שבירך על היין כבר פטר את הגלידה ולא יברך עליה.
וכן בהלכה ברורה הביא שמרן זצ"ל בירך עךל הגלידה בסעודה, אך בשבת שמר לאחרי הסעודה מפני היין. (ואולי עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה...)
וב"שערי הברכה" כתב שלכו"ע (גם למי שסובר שאין לברך על הגלידה בסעודה) מי שבירך על היין צריך לברך גם על הגלידה.

את האמת, מסברא, כרגע אני מבין את הדין האחרון, שכן מה שיין פוטר את שאר המשקים זה מכיון שהוא ראש לכל המשקים וחשוב מכל המשקים וששאר המשקים נלווין ליין ומגיעים ביחד איתו וכו', אבל בוודאי שזה רק בדבר שהוא בתורת משקה ושותים אותו בדרך שתיה, שאז היין חשוב לו, אבל גלישה, אף אם נאמר או נחשוש שהוא בתורת שתיה ולכן לא נברך עליה בסעודה, מ"מ לעניין שהיין יפטור אותה כדין שאר משקים וכו', לא נראה שנאמר כן.
עיין בספר הליכות חיים למו"ר הרה"ג אברהם אבידר שליט"א.
 
מצורף מדברי הרה"ג הרב יצחק לוי על גלידה בסעודה.
נראה שדבריו לא כמו הרב ללוש שליט''א שאפשר לברך גם על הגלידה בהיותה עם השוקולד וא''צ להפריד
וכן מהמכתב של הראשל נראה כמו הרב יצחק לוי בפשטות
אם כי בשיעור השבועי לא חילק
ולכן לענ''ד כיון שאפשר להחמיר בנקל עדיף להפריד
 
אולי שמרן אח"כ חזר בו בע"פ ממה שכתב שם.
מן הסתם הוא עצמו חזר בו מלפני י"ד שנה בהגלות נגלות גיליון היביע אומר, ובתוספת חיזוק פסק זה ע"י דודו מרן פוסק הדור שליט"א.
שאלו את מרן בשנתו האחרונה אם להכניס גיליון זה ליבי"א או שחזר בו, והורה להכניס.
 
מן הסתם הוא עצמו חזר בו מלפני י"ד שנה בהגלות נגלות גיליון היביע אומר, ובתוספת חיזוק פסק זה ע"י דודו מרן פוסק הדור שליט"א.
שאלו את מרן בשנתו האחרונה אם להכניס גיליון זה ליבי"א או שחזר בו, והורה להכניס.
אולי כדאי לשלוח לו את הדברים, בכדי שיתקן במה שנכתב באתר, כדי שלא יברכו ברכות לבטלה.
 
לכאו' מה שעונה ע"כ הרב דוד יוסף.
מן הסתם הוא עצמו חזר בו מלפני י"ד שנה בהגלות נגלות גיליון היביע אומר,
בגליון האחרון של יחו"ד שהעלו כאן באיזהו מקומ'ן, הרב דוד עדיין מעיד בשם מרן זיע"א, כדלהלן:

1733600556890.png

ואילו ביבי"א ח"ה החדש עמ' פא בגליון, העלה אחרת !

1733600308246.png
 
נערך לאחרונה:
אגב הראשל כתב לי שגם על מוס אין לברך בסעודה
אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...
לכן נשמח מאוד שכבודו יעלה התייחסות של מרן שליט"א בכדי שיהיה סדר בדברים (בכלל, אין סיבה לשמור התייחסות של מרן אצלנו במגירה, אדרבה אם אפשר להפיץ ולזכות את הרבים עדיף, כדי להעמיד את הדברים על דיוקם )
 
אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...
לכן נשמח מאוד שכבודו יעלה התייחסות של מרן שליט"א בכדי שיהיה סדר בדברים (בכלל, אין סיבה לשמור התייחסות של מרן אצלנו במגירה, אדרבה אם אפשר להפיץ ולזכות את הרבים עדיף, כדי להעמיד את הדברים על דיוקם )
הוא אכן לא שומר במגירה, אלא מעלה פעם אחת לפורום (במכתב או בספרו) ואח"כ רק מציין מה שכתב באותו מכתב.
אלי באמת כאן המקום לבקש שכשמזכיר מכתב שנשלח לו והעלה במקום אחר או בספרו, שישים קישור לאותו מקום.
 
אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...
לכן נשמח מאוד שכבודו יעלה התייחסות של מרן שליט"א בכדי שיהיה סדר בדברים (בכלל, אין סיבה לשמור התייחסות של מרן אצלנו במגירה, אדרבה אם אפשר להפיץ ולזכות את הרבים עדיף, כדי להעמיד את הדברים על דיוקם )
בילקו"י ברכות החדש מעיר על ההלכ"ב הזה (שבלא"ה תמוה מאוד מש"כ שם משם מרן, שמש"כ לכאו היינו שפשיט"ל דלא כן. דא"כ היה צריך להביא את הצד השני, ולא לכתוב רק מה שנראה לכאו').
 
בילקו"י ברכות החדש מעיר על ההלכ"ב הזה (שבלא"ה תמוה מאוד מש"כ שם משם מרן, שמש"כ לכאו היינו שפשיט"ל דלא כן. דא"כ היה צריך להביא את הצד השני, ולא לכתוב רק מה שנראה לכאו').
ייש"כ.אכן הדברים קשים. כבודו זוכר באיזה עמוד או סימן (יחסוך לנו)?
 
חזור
חלק עליון