• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הגאון הצדיק הרב דב קוק שליט"א

*הקשר הפנימי בין מו"ר הרב דב הכהן קוק שליט"א למקובל הצדיק רבי אפרים זצ"ל אביו של מרן ראש ישיבת פורת יוסף חכם שלום כהן זצ"ל שהשבת כ"ה אב תשפ"ג היה יום השנה הראשון לפטירתו*


השבת פרשת ראה כ"ה אב תשפ"ג, היה היום השנה הראשון של מרן חכם שלום כהן זצ"ל ראש ישיבת "פורת יוסף" ונשיא מועצת חכמי התורה.

רגעים מיוחדים ונדירים היו בסעודה שלישית שהתארכה כמעט עד חצות לילה, כאשר הרב יקותיאל אוהב ציון הזכיר את אביו של חכם שלום כהן זצ"ל, המקובל הצדיק מהר"ר אפרים בן ר' משה זלכה הכהן זצ"ל, שתחילת הסתלקותו היתה ביום ב' של ראש השנה בשנת תשי"ז, ונסתלק לישיבה של מעלה למחרת ביום צום גדליה ג' בתשרי שחל בשבת קדש. [כך העידו תלמידיו ובנו מרן חכם שלום כהן זצ"ל, אעפ"י שיש מקומות שמצויין אחרת].

וידוע כי ביום ב' של ראש השנה בשנת תשי"ז, זכינו וירדה לעולם נשמתו של מו"ר הרב דב הכהן קוק שליט"א.

ואמר הרב יקותיאל אוהב ציון למו"ר הרב דב קוק שליט"א כי רואים כאן במפורש את מאמר חז"ל בקידושין (עב ע"ב) על הפסוק "וזרח השמש ובא השמש"... "עד שלא שקעה שמשו של זה, זרחה שמשו של זה"...

ומיד כאשר שמע מו"ר הרב שליט"א את שמו של רבי אפרים הכהן זצ"ל, מיד התבטא ואמר: 'אפרים' - זה פריה ורביה דאורייתא (ע"פ חגיגה ג ע"ב).

והמשיך הרב יקותיאל אוהב ציון ואמר למו"ר הרב שליט"א: "עד שלא שקעה שמשו של הכהן ההוא... זרחה שמשו של הרב שליט"א הכהן...", ומיד התבטא הרב שליט"א ואמר 'הלואי'... והפטיר מו"ר הרב שליט"א ואמר: "כהנא מסייע כהנא" (חולין מט ע"א).

והוסיף הרב שליט"א ואמר: ["וראה בנים לבניך", זה פריה ורביה הנ"ל, וההמשך], "שלום על ישראל" - זה הבן שלו מרן חכם שלום כהן זצ"ל, ואני הייתי חבר של רבי שלום כהן בלב ונפש לגמרי, [וכמו שהתבטא חכם שלום זצ"ל למו"ר הרב שליט"א בעת שהיה בטבריה, כי הוא היה מתפלל עליו בכל יום].

והזכירו שהיארצייט הראשון לחכם שלום כהן זצ"ל היה השבת ובדיוק עברה שנה, ומיד אמר הרב שליט"א: כל כך מהר, רק אתמול נפטר...

רבי אפרים הכהן הזה, זה בכלל לא כמו שאתה אומר, זה אטמוספירה אחרת, זה לא כמו חכם שלום, ואע"פ שחכם שלום הוא גברא רבה, בכל זאת הוא רק "כרעא דאבוה"... וכמו שסיפר רבי דוד אביחצירא שליט"א למו"ר הרב שליט"א שהוא מרגיש כמו הבדל של "אלף שנה" בינו לבן אביו הבבא מאיר זיע"א...

ועם כל זה שחכם שלום מאד קרוב... אביו רבי אפרים זה 'חפצא' אחרת, ומי שיסתכל בספרים ["רבינו האור לציון" ג' כרכים] שכתבו על הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל, ויראה מה שכתוב עליו... זה לא רק יותר גדול, זה משהוא אחר, חפצא אחרת, אי אפשר לדבר עליו, זה משהו אחר - שינוי מהותי ולא רק יותר גדול... אי אפשר לדבר עליו.

את חכם שלום זצ"ל, אני עדיין יכול להספיד, אבל את רבי אפרים אני לא יכול להספיד... קראתי עליו מאוד הרבה, וכשאני שומע את השם שלו - זה מאוד קונה אותי, מזה אני חי... כמו הראי"ה קוק זצ"ל, שאמנם לא ראיתי אותו, אבל ההכרה שלי בדברים שלו, הרבה יותר עמוקה מאשר הראיה שלו. זה הרבה יותר עמוק. לכן אם ראיתי או לא - זה כמאן דליתא, והאמת שלא מדויק לומר כמאן דליתא, אלא זה נהיה טפל...

ואם נתבונן, הזמן שבו מפטירים "הבן יקיר לי אפרים" - זה ביום השני של ראש השנה, 'אפרים' זה שמו של חכם רבי אפרים בן ר' משה זלכה הכהן זצ"ל. [ו"יקיר לי אפרים" מרמז על הפסוק "יקר בעיני ה' המותה לחסידיו". וע' סנהדרין (לח ע"ב) על הפסוק הנ"ל].
מי כתב את זה?
 
נו מה באמת היישוב לדבר? איך אפשר באמצע שמונה עשרה?
ואני ראיתי שבפורים הוא אמר לעשות נפילת אפיים , לא מצאתי לזה יישוב, מה אומרים כאן?
אינני יודע. התרגלנו שעליו אין שואלים שאלות.. הוא לא אדם כמונו אלא גבוה מעל גבוה..
לכאורה מכאן אין כ"כ ראיה כי הוא ממש כותב. ונ"ל אף יושב באמצע התפילה..
 
להוי ידוע!
בד"כ אנחנו משתדלים לא למחוק הודעות בפורום, אא"כ הם עוברים על התקנון.
לעומת זאת, בנושא הנוכחי, מכיון שהנושא רגיש ועלול להתפתח לדברים שיעברו על התקנון, תגובות שאינם קשורות ו/או שעלולות לגרום לשיח שאינו מתאים - ימחקו לאלתר!
הנושא הנוכחי נועד בעיקר בכדי להביא עובדות, הנהגות וסרטונים בכדי לחשוף טפח מן הקודש.
 
לכאורה מכאן אין כ"כ ראיה כי הוא ממש כותב. ונ"ל אף יושב באמצע התפילה..
תלמד בעיון סימן ק"ד ותראה שיצא לך שאם א"א אחרת לכוין בתפלה אפשר להפסיק אפילו ע"י מעשה.
צריך ללמוד ואז לדבר ולומר "לא מבינים אותו", כי אם תשאל אותו אז תראה שכל הנהגותיו מעוגנים בהלכה, וזה ברור למעיין באמת.
 
תלמד בעיון סימן ק"ד ותראה שיצא לך שאם א"א אחרת לכוין בתפלה אפשר להפסיק אפילו ע"י מעשה.
צריך ללמוד ואז לדבר ולומר "לא מבינים אותו", כי אם תשאל אותו אז תראה שכל הנהגותיו מעוגנים בהלכה, וזה ברור למעיין באמת.
אמת
ואנשים כאן צריכים לדעת הגאון רבי דב הוא גאון עולם אמיתי יודע את הש"ס על בצורה מופלאה וחדשן נדיר ממש
 
תלמד בעיון סימן ק"ד ותראה שיצא לך שאם א"א אחרת לכוין בתפלה אפשר להפסיק אפילו ע"י מעשה.
צריך ללמוד ואז לדבר ולומר "לא מבינים אותו", כי אם תשאל אותו אז תראה שכל הנהגותיו מעוגנים בהלכה, וזה ברור למעיין באמת.
לא באתי חלילה להמעיט מגדולתו כי אני קרוב אליו.. אלא שהמראה מקום שהביאו לעיל - מהילקוט יוסף כמדומני - לכאורה אין ראיה.
אגב, מרן זצ"ל ועוד הרבה גדולים ע"ה (חכם ב"צ היה מתעכב מעט קודם שהיה נכנס לבית הכסא כדי להסיח דעת מהלימוד..) מן הסתם היו עולים לו חידושים שונים בתפילה (כמסופר על הגר"א) ולא ראינו או לא שמענו שכך היו נוהגים!! וע"כ כתבתי שאין לנו תפיסה בגדלותו ובדרך הנהגתו. וזה בעוד הרבה עניינים שאני יודע מקרוב ממש..
ואנשים כאן צריכים לדעת הגאון רבי דב הוא גאון עולם אמיתי יודע את הש"ס על בצורה מופלאה וחדשן נדיר ממש
אין חולק.
חבר שלי מהכולל למד איתו לפני 35 שנה בערך בכולל בטבריה. היה ניגש כל חודש למבחן בחיפה (היה מסיע אותו ה' אבנר בוסקילה מטבריה) על 30 דף גמרא ו-30 סימנים בשו"ע. כך כל חודש. הנוהל שם היה שהאחראי קודם שהיה מחלק את המבחנים היה נותן להם סקירה והוראות וכו' כמה דק' יקרות. הוא הי"ו היה מבקש ממנו אפשר את המבחן? חבל לי על הזמן.. יושב כותב ומגיש לו בחזרה בזמן לא ארוך ומיד חוזר לטבריה להמשך הלימוד, וכל מבחן היה מוציא 100 ואז הוא היה בן 30 בערך..(!)
כמו"כ היו לומדים אז בשר וחלב היה מכין את הסוגיא בעיון נמרץ ובמהירות תוך כדי היה מספיק ללמוד עוד את סדר לימודיו.. והיה עונה לכל אברך ועוזר לו בסוגיא הנלמדת כבקי ורגיל.
אכן, היה - ועודנו לאורך ימים - ארי בנגלה.. על כך אין חולק!
 
לא באתי חלילה להמעיט מגדולתו כי אני קרוב אליו.. אלא שהמראה מקום שהביאו לעיל - מהילקוט יוסף כמדומני - לכאורה אין ראיה.
אגב, מרן זצ"ל ועוד הרבה גדולים ע"ה (חכם ב"צ היה מתעכב מעט קודם שהיה נכנס לבית הכסא כדי להסיח דעת מהלימוד..) מן הסתם היו עולים לו חידושים שונים בתפילה (כמסופר על הגר"א) ולא ראינו או לא שמענו שכך היו נוהגים!! וע"כ כתבתי שאין לנו תפיסה בגדלותו ובדרך הנהגתו. וזה בעוד הרבה ענינים שאני יודע מקרוב ממש..

אין חולק.
חבר שלי מהכולל למד איתו לפני 35 שנה בערך בכולל בטבריה. היה ניגש כל חודש למבחן בחיפה (היה מסיע אותו ה' אבנר בוסקילה מטבריה) על 30 דף גמרא ו-30 סימנים בשו"ע. כך כל חודש. הנוהל שם היה שהאחראי קודם שהיה מחלק את המבחנים היה נותן להם סקירה והוראות וכו' כמה דק' יקרות. הוא הי"ו היה מבקש ממנו אפשר את המבחן? חבל לי על הזמן.. יושב כותב ומגיש לו בחזרה בזמן לא ארוך ומיד חוזר לטבריה להמשך הלימוד, וכל מבחן היה מוציא 100 ואז הוא היה בן 30 בערך..(!)
כמו"כ היו לומדים אז בשר וחלב היה מכין את הסוגיא בעיון נמרץ ובמהירות תוך כדי היה מספיק ללמוד עוד את סדר לימודיו.. והיה עונה לכל אברך ועוזר לו בסוגיא הנלמדת כבקי ורגיל.
אכן, היה - ועודנו לאורך ימים - ארי בנגלה.. על כך אין חולק!
החכמים הגדולים שהזכרת לא נהגו להתפלל כמותו באריכות, לכן אינה ראיה.
נ.ב זכית שאתה בטבריה, ועוד זכית שאתה קרוב אליו.
 
שמעתי שבמקוה וכדו' היה מהרהר (אולי מזמזם) במקאמים
לא מהרהר ולא מזמזמם אלא משורר מהוואלים בקול רם מהסיבה הנ"ל
וחוץ מכבודכם כשהיה צריך לפנות היה נכנס ויוצא כמה פעמים עד שהיה מצליח להסיר את מחשבות התורה לכמה שניות
ומסיבה זו עשו לו בפורת יוסף חדרון מיוחד
 
בעבר הייתי נוסע איליו הרבה והוא אמר לי פעם אחת ר' שמעון אני לא אוכל כלום בגלל כל החומרים ששמים באוכל ועוד הוסיף אני מחפש אדם ראוי שיקים גוף כשרות עם מפעלים ללא חומר משמר המלצתי לו על תלמיד חכם גדול ומוכר מאוד ואמר שצריך מישהו שיודע בעלפה הלכות שחיטה ומי שמכיר אדם כזה מוזמן לפנות אליי בפרטי
 
בעבר הייתי נוסע איליו הרבה והוא אמר לי פעם אחת ר' שמעון אני לא אוכל כלום בגלל כל החומרים ששמים באוכל ועוד הוסיף אני מחפש אדם ראוי שיקים גוף כשרות עם מפעלים ללא חומר משמר המלצתי לו על תלמיד חכם גדול ומוכר מאוד ואמר שצריך מישהו שיודע בעלפה הלכות שחיטה ומי שמכיר אדם כזה מוזמן לפנות אליי בפרטי
דוקא בבשרים עופות?
הוא מתנזר כמעט מהכל, אוכל שקדים אגוזים במבה ובטח יש עוד אך זה מה שיש אצלו תדיר.
 

מרגש: הצצה פורתא ליבול התורני הענק של כתבי וחידושי מרן הגר”ד קוק שליט”א​

מחבר ישראל דן רווחaccess_timeלפני 2 שבועות
%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%99-%D7%99%D7%93-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%93%D7%91-%D7%A7%D7%95%D7%A7.jpg





מעט מסיפור כתביו וחידושיו
של מרן הגאון המופלא ר’ דב קוק שליט”א


לאחרונה הגיעה לידי תמונה של קבוצת כתבי יד “קטנה” מכתבי הקדש של מרן הגר”ד קוק שליט”א, מאיסוף של השנים האחרונות, באוצרותיו של סופר המלך המסור ידיד נפשי ר’ יצחק אסרף שליט”א.

הנני מפרסם את התמונה לעורר חיזוק בכתיבת חידושי תורה, שיש בזה גרמא לבירור הסוגיא הנלמדת וגם עידוד ללומד ועוד כמה טובות כידוע מהספרים.

ידוע שרבינו שליט”א כתב עד היום כ-200 ספרים בכל חלקי התורה, על כל הש”ס, ועל התנ”ך, ולאחרונה יצאו ספרי מוסר ושיחות, וספרים לפי ערכים, והכל בתמצות וקיצור, למרות העומק הגדול, ולפי חשבון פשוט, אם היה כתבם בשפה רחבה כמנהג המחברים, היו לפנינו מעל 500 ספרים, וכל זה מלבד שעות ארוכות שעומד בתפלה, ונותן עצה לכל שואל בפרטות ובנעם, ומתקיימים בו דברי חז”ל (ברכות לב ע”ב) “מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת ומלאכתם מתברכת”.

פעם שאלתי את מרן שליט”א למה הוא כותב כל כך קצר, והשיב לי, אין לי זמן, אני מוכרח ללמוד עוד, ומצד שני מוכרחים לכתוב מה שמתחדש, וכמ”ש ב”ספר חסידים” (סי’ תקל), אז אני יוצא ידי חובת הכתיבה בשיא הקיצור והתמציתיות, ומי שלא מבין, אין אחריותי עליו…

וכבר אמרנו כמה פעמים, שהמונחים בסוגיא שמחים מאד מהקיצור, כי בכל מילה יש עומק נפלא ובירור מיוחד שנוגע בדיוק בנקודת התורפה של הענין, ואין לך הנאה גדולה מזו להתמקד במקורי הדברים ולא ללכת סחור סחור בהקדמות וכו’.

פעם אחת היה מרן שליט”א בביתי, והראיתי לו את כל ספריו שנדפסו במשך 40 שנה האחרונות, מדפים מדפים מלאים ספרים חדשים גם ישנים, וסיפרתי לו על הגר”י ידיד זיע”א שאמר בחלום שכל הספרים והחידושים עמדו לימינו למעלה לאחר שנפטר וכו’, ולאחר הסתכלות מועטת על יבול ספריו האדיר, אמר לי בהתרגשות, “בא לי לבכות”…


בברכה רבה
יקותיאל דטבריה
 

מרגש: הצצה פורתא ליבול התורני הענק של כתבי וחידושי מרן הגר”ד קוק שליט”א​

מחבר ישראל דן רווחaccess_timeלפני 2 שבועות
%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%99-%D7%99%D7%93-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%93%D7%91-%D7%A7%D7%95%D7%A7.jpg





מעט מסיפור כתביו וחידושיו
של מרן הגאון המופלא ר’ דב קוק שליט”א


לאחרונה הגיעה לידי תמונה של קבוצת כתבי יד “קטנה” מכתבי הקדש של מרן הגר”ד קוק שליט”א, מאיסוף של השנים האחרונות, באוצרותיו של סופר המלך המסור ידיד נפשי ר’ יצחק אסרף שליט”א.

הנני מפרסם את התמונה לעורר חיזוק בכתיבת חידושי תורה, שיש בזה גרמא לבירור הסוגיא הנלמדת וגם עידוד ללומד ועוד כמה טובות כידוע מהספרים.

ידוע שרבינו שליט”א כתב עד היום כ-200 ספרים בכל חלקי התורה, על כל הש”ס, ועל התנ”ך, ולאחרונה יצאו ספרי מוסר ושיחות, וספרים לפי ערכים, והכל בתמצות וקיצור, למרות העומק הגדול, ולפי חשבון פשוט, אם היה כתבם בשפה רחבה כמנהג המחברים, היו לפנינו מעל 500 ספרים, וכל זה מלבד שעות ארוכות שעומד בתפלה, ונותן עצה לכל שואל בפרטות ובנעם, ומתקיימים בו דברי חז”ל (ברכות לב ע”ב) “מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת ומלאכתם מתברכת”.

פעם שאלתי את מרן שליט”א למה הוא כותב כל כך קצר, והשיב לי, אין לי זמן, אני מוכרח ללמוד עוד, ומצד שני מוכרחים לכתוב מה שמתחדש, וכמ”ש ב”ספר חסידים” (סי’ תקל), אז אני יוצא ידי חובת הכתיבה בשיא הקיצור והתמציתיות, ומי שלא מבין, אין אחריותי עליו…

וכבר אמרנו כמה פעמים, שהמונחים בסוגיא שמחים מאד מהקיצור, כי בכל מילה יש עומק נפלא ובירור מיוחד שנוגע בדיוק בנקודת התורפה של הענין, ואין לך הנאה גדולה מזו להתמקד במקורי הדברים ולא ללכת סחור סחור בהקדמות וכו’.

פעם אחת היה מרן שליט”א בביתי, והראיתי לו את כל ספריו שנדפסו במשך 40 שנה האחרונות, מדפים מדפים מלאים ספרים חדשים גם ישנים, וסיפרתי לו על הגר”י ידיד זיע”א שאמר בחלום שכל הספרים והחידושים עמדו לימינו למעלה לאחר שנפטר וכו’, ולאחר הסתכלות מועטת על יבול ספריו האדיר, אמר לי בהתרגשות, “בא לי לבכות”…


בברכה רבה
יקותיאל דטבריה
וכבר סיפרתי כאן פעם (והיה איתו ריאיון ודיבר ע"כ בעיתון בקהילה כמדומה) שאמר שגם באמצע תפילת שמו"ע הוא כותב חידו"ת שעולים לו. והטעם, שאם לא יכתוב זה יסיח דעתו מהתפילה.
וכן ראיתי בעיניי שביקש מאחד מהסובבים אותו עט באמצע תפילת שמו"ע והגשתי לו את שלי.
 
חזור
חלק עליון