מרן דייק בלשונו (כידוע לכל מי שרגיל בספריו). שכתב כיו"ב, וכן כתב ע"ש. דהיינו דהתם משום שהיה לו ללמוד ולא למד, וכן משום שעושה שליח אשה (עיין רש"י בסוכה לח.). אבל הכא ניתן לחלק פשוט כמו שחילקו הת"ח למעלה.
מפורש בביאור הלכה בהלכות חנוכה סי' תרעה ס"ג ד"ה אשה מדלקתלמה לא אומרים בנר חנוכה, אוי לו לאדם שאשתו מוציאה אותו ידי חובה?
אתה מדבר במקרה שהוא בכולל, אבל בשאלתך שאלת על כל אדם שאשתו מדליקה עליו, וכיוונתי גם למי שאינו בעיר וכד' שאין לו אפשרות.למה זה בגדר אנוס? שידליק יותר מאוחר לכאו'
התשובה היא שאומרים כן גם בנר חנוכה, כמפורש בביה"ל, והנ"מ שהבעל בבית, אבל שהבעל אינו בבית לא אומרים כן.למה לא אומרים בנר חנוכה, אוי לו לאדם שאשתו מוציאה אותו ידי חובה?
מה ההבדל בין נר חנוכה לשאר מצוות? מה פירוש חסרון בפעולה ולא במצווה? החיסרון הוא בעצם אי ידיעת הברכהמה שייך חסרון ידיעה בכך?
כלומר, לא שייך שהוא לא ידע להדליק ואשתו תדליק, (וגם אם כן, זה חסרון בפעולה ולא במצווה)
קשיא רישא לסיפא, מהרישא כב' מוכיח טוען טענה בכדי להוכיח שעל נר חנוכה זה לא נאמר.ואם אשה מדליקה במקום בעלה שלא נמצא, בוודאי שאין בעיה בכך, כיון שזה מצווה על הבית
מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (ציוני הלכה - חנוכה עמ' רד, בהוצאת תלמידו הגרב"צ קוק שליט"א) כותב להדיא שסברת 'תבוא מארה לאדם' וכו', שייך גם כשלא נמצא בביתו (כל עוד שאינו אנוס)והנ"מ שהבעל בבית, אבל שהבעל אינו בבית לא אומרים כן.
מפורש בילקו"י שהיה מדליק מאוחר בשעה 11:00 בלילה [מחמת מסירת השיעורים]מה מרן זצוק'ל היה עושה, מדליק מאוחר [עד שחוזר מהשיעורים]
או שמינה את אשתו הרבנית שתדליק בזמן?
אה"נ, חלוק בדין זה מרוב הפוסקים, הביה"ל, הגרש"ז אויערבך זצ"ל, מרן זצ"ל ועוד המון פוסקים, אבל זה לא כ"כ מסתדר לי אתה יכול אולי לצלם לי את הדף הזה?מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (ציוני הלכה - חנוכה עמ' רד, בהוצאת תלמידו הגרב"צ קוק שליט"א) כותב להדיא שסברת 'תבוא מארה לאדם' וכו', שייך גם כשלא נמצא בביתו (כל עוד שאינו אנוס)
ע"ע בשו"ת יחוה דעת ח"ג סי' נאמצאתי בפניני חנוכה:
הצג קובץ מצורף 29273