• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אשתו מדליקה נ"ח

כי מה שייך חסרון ידיעה בכך?
כלומר, לא שייך שהוא לא ידע להדליק ואשתו תדליק, (וגם אם כן, זה חסרון בפעולה ולא במצווה), ואם אשה מדליקה במקום בעלה שלא נמצא, בוודאי שאין בעיה בכך, כיון שזה מצווה על הבית, (וכן שהוא אנוס).
 
אומרים את זה בהקשר של מצוה שכל כולה היא על הגברא,
נר חנוכה מצוותה "נר איש וביתו" - על הגברא בביתו.
כלומר שההדלקה בבית היא לא רק פרט מפרטי ההלכה של המצוה אלא תנאי יסוד בעצם קיום המצוה.
אשר על כן אשתו לא מוציאה אותו אלא את הבית.
 
מרן דייק בלשונו (כידוע לכל מי שרגיל בספריו). שכתב כיו"ב, וכן כתב ע"ש. דהיינו דהתם משום שהיה לו ללמוד ולא למד, וכן משום שעושה שליח אשה (עיין רש"י בסוכה לח.). אבל הכא ניתן לחלק פשוט כמו שחילקו הת"ח למעלה.
 
למה לא אומרים בנר חנוכה, אוי לו לאדם שאשתו מוציאה אותו ידי חובה?
מפורש בביאור הלכה בהלכות חנוכה סי' תרעה ס"ג ד"ה אשה מדלקת
שאע"פ שאשה יכולה להוציא את בעלה יד"ח, אבל ידוע מה שאמרו חז"ל בברכות דף כ' בן מברך לאביו ואשה מברכת לבעלה, אבל אמרו חכמים תבוא מארה לאדם שאשתו ובניו מברכים לו
 
מה שייך חסרון ידיעה בכך?
כלומר, לא שייך שהוא לא ידע להדליק ואשתו תדליק, (וגם אם כן, זה חסרון בפעולה ולא במצווה)
מה ההבדל בין נר חנוכה לשאר מצוות? מה פירוש חסרון בפעולה ולא במצווה? החיסרון הוא בעצם אי ידיעת הברכה
ואם אשה מדליקה במקום בעלה שלא נמצא, בוודאי שאין בעיה בכך, כיון שזה מצווה על הבית
קשיא רישא לסיפא, מהרישא כב' מוכיח טוען טענה בכדי להוכיח שעל נר חנוכה זה לא נאמר.
ובסיפא טוען שאם אשה מדליקה במקום בעלה שלא נמצא אין בעיה בכך, למה צריך שלא נמצא? הרי אם לא נאמר בנד"ד, מה לי אם הבעל נמצא מה לי לא נמצא?
 
והנ"מ שהבעל בבית, אבל שהבעל אינו בבית לא אומרים כן.
מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (ציוני הלכה - חנוכה עמ' רד, בהוצאת תלמידו הגרב"צ קוק שליט"א) כותב להדיא שסברת 'תבוא מארה לאדם' וכו', שייך גם כשלא נמצא בביתו (כל עוד שאינו אנוס)
 
מה מרן זצוק'ל היה עושה, מדליק מאוחר [עד שחוזר מהשיעורים]
או שמינה את אשתו הרבנית שתדליק בזמן?
מפורש בילקו"י שהיה מדליק מאוחר בשעה 11:00 בלילה [מחמת מסירת השיעורים]
כי לאשתו הרבנית ע"ה לא היה נוח שמדליקה בעצמה
 
מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (ציוני הלכה - חנוכה עמ' רד, בהוצאת תלמידו הגרב"צ קוק שליט"א) כותב להדיא שסברת 'תבוא מארה לאדם' וכו', שייך גם כשלא נמצא בביתו (כל עוד שאינו אנוס)
אה"נ, חלוק בדין זה מרוב הפוסקים, הביה"ל, הגרש"ז אויערבך זצ"ל, מרן זצ"ל ועוד המון פוסקים, אבל זה לא כ"כ מסתדר לי אתה יכול אולי לצלם לי את הדף הזה?
 
חזור
חלק עליון