• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ספרים ות"ח שמתעסקים במיוחד בנושא קבלת הוראות מרן

מקצת שבחיו:
עמ' נה: "ולא נחה דעתו בזה, (של חכם עזרה עטייה) עד שממש התנגד לחכם שדורש ברבים להחמיר כר"ת". בעמ' סב: אחר שכתב שמחמירים אף נגד השו"ע: "ועל כן צריך להזהר טובא בהוראת ההלכה, לתפוס את הדרך הבטוחה כמה שיותר, שלא יבואו לידי מכשול לעולם, ולכן לא היתה רוח חכמים נוחה לפרסם לרבים קולות והיתרים, ולא לתת פתח לאינשי דעלמא שירחיבו את יריעת הקולות".
בענין המנהג נגד מרן אף שנהגו במנהג זה אחרי מרן כתב בעמ' עו: "ושמא יעלה על דעתך לומר שנשנה את המנהג לנהוג כמרן וכו' דע לך, שבדבר זה לא עלה על דעת שום בר נש מימות עולם לאומרו, וכו' ודבר זה נתבאר בפשיטות ובברירות לאורך כל תורתנו הקדושה וכו'."
ועוד שם עמ' פב: "ועל דא קא בכינא דבדרא הדין רבים קופצים ומשנים מנהג אבותיהם שלא כדין וכו' ולכן פשיטא שלא שייך כלל לבוא ולהורות ליחיד ולרבים כאחד לכל העם מקצה רק את הוראות מרן, מבלי להודיע לכל אחד שאם יש לו מנהג וכו'".
 
מרן רבן של ישראל שליט"א כבר כתב על הקונטרס הזה בחריפות בילקוט יוסף על שקרא לו "יראת ההוראה"
מי יכול להביא את צילום הדברים מהילקו"י?
באת לקרב ונמצאת מרחק
עדיין לא ראיתי שום לשון במחבר הנ"ל שבא לתת מוסר למישהו, או שכתב לשון של קינטור על מישהו
זה שדבריו לא עולים בקנה אחד עם מרן זיע"א, זה משהו אחר.
ואדרבה- לכן כתבתי שכל הרוצה יבוא ויטול, דבריו פרוסים לעיניך והנך יכול לברור ולברר, וכן אתה יכול לדחות ולהקשות כפי הבנתך והשגתך
אך מכאן ועד לומר שהוא בא לקנטר מישהו ובא לתת מוסר למישהו, הדרך רחוקה שבעתיים
 
באת לקרב ונמצאת מרחק
עדיין לא ראיתי שום לשון במחבר הנ"ל שבא לתת מוסר למישהו, או שכתב לשון של קינטור על מישהו
זה שדבריו לא עולים בקנה אחד עם מרן זיע"א, זה משהו אחר.
ואדרבה- לכן כתבתי שכל הרוצה יבוא ויטול, דבריו פרוסים לעיניך והנך יכול לברור ולברר, וכן אתה יכול לדחות ולהקשות כפי הבנתך והשגתך
אך מכאן ועד לומר שהוא בא לקנטר מישהו ובא לתת מוסר למישהו, הדרך רחוקה שבעתיים
התבלבלת בציטוט...
 
התבלבלת בציטוט...
איפה הוא מדבר בלשון "מוסר" כביכול על גדולי הדור???
מרן רבן של ישראל שליט"א כבר כתב על הקונטרס הזה בחריפות בילקוט יוסף על שקרא לו "יראת ההוראה"
מי יכול להביא את צילום הדברים מהילקו"י?
איפה הבלבול.... או שלא הבנתי
 
אם יש לאדם סברא או ראיות לחלוק על חכם לא משנה כמה הוא גדול. חייב לומר את דעתו אם מתכוון לשם שמים בראיות אמיתיות כמובן. ותוך הבאת דברי הרב המושג והערה ע"ד אם הטענה. אך לכתוב מובר כביכול הדבר פשוט היה מאז ומעולם לפסוק כהאר"י ולהחמיר אף נגד מרן, וכן לנהוג כמנהגים אף שזה נגד מרן אפי' שהמנהג הונהג אח"כ, וכן לפסוק כהרש"ש אפי' נגד מרן כי כל דבריו הם ע"פ האר"י וכל המשנה ידו על התחתונה וזה המסורת המקובלת מכל חכמי הדור וכו' וזה נקרא יראת ההוראה ולא עלה על דת שום בר נש לשנות וכו' זה נקרא לתת מוסר צדיק! ועוד לגדול הדור בפרט שיודעים למי כוונתו.
 
איפה הבלבול.... או שלא הבנתי
עדיין לא ראיתי שום לשון במחבר הנ"ל שבא לתת מוסר למישהו, או שכתב לשון של קינטור על מישהו
זה שדבריו לא עולים בקנה אחד עם מרן זיע"א, זה משהו אחר.
ואדרבה- לכן כתבתי שכל הרוצה יבוא ויטול, דבריו פרוסים לעיניך והנך יכול לברור ולברר, וכן אתה יכול לדחות ולהקשות כפי הבנתך והשגתך
אך מכאן ועד לומר שהוא בא לקנטר מישהו ובא לתת מוסר למישהו, הדרך רחוקה שבעתיים
היכן אני כתבתי את מה שאתה כתבת בתגובה?...
התבלבלת ביני לבין עט סופר או ע"ה ס"ט
 
היכן אני כתבתי את מה שאתה כתבת בתגובה?...
התבלבלת ביני לבין עט סופר או ע"ה ס"ט
התכוונתי, למה שהגבת לנכד הבא"ח, עיין לעיל שהוא שאל איפה הוא בא לתת מוסר למישהו?, וע"ז הגבת לו את מה שציטטתי וכו'
מ"מ איה"נ, אתה צודק, שדבריי יותר קשורים לחכמים עט סופר, וע"ה ס"ט,
 
מקצת שבחיו:
עמ' נה: "ולא נחה דעתו בזה, (של חכם עזרה עטייה) עד שממש התנגד לחכם שדורש ברבים להחמיר כר"ת". בעמ' סב: אחר שכתב שמחמירים אף נגד השו"ע: "ועל כן צריך להזהר טובא בהוראת ההלכה, לתפוס את הדרך הבטוחה כמה שיותר, שלא יבואו לידי מכשול לעולם, ולכן לא היתה רוח חכמים נוחה לפרסם לרבים קולות והיתרים, ולא לתת פתח לאינשי דעלמא שירחיבו את יריעת הקולות".
בענין המנהג נגד מרן אף שנהגו במנהג זה אחרי מרן כתב בעמ' עו: "ושמא יעלה על דעתך לומר שנשנה את המנהג לנהוג כמרן וכו' דע לך, שבדבר זה לא עלה על דעת שום בר נש מימות עולם לאומרו, וכו' ודבר זה נתבאר בפשיטות ובברירות לאורך כל תורתנו הקדושה וכו'."
ועוד שם עמ' פב: "ועל דא קא בכינא דבדרא הדין רבים קופצים ומשנים מנהג אבותיהם שלא כדין וכו' ולכן פשיטא שלא שייך כלל לבוא ולהורות ליחיד ולרבים כאחד לכל העם מקצה רק את הוראות מרן, מבלי להודיע לכל אחד שאם יש לו מנהג וכו'
הוא הולך על חבל דק אבל לא מזלזל ברב זצ''ל
 
אם יש לאדם סברא או ראיות לחלוק על חכם
אם היה בא לחלוק על מישהו אתה צודק, אך סה"כ כתב את דעתו וראיותיו בלבד
ותוך הבאת דברי הרב המושג והערה ע"ד אם הטענה.
אף אחד לא רודף ולא צריך להשיג אף אחד ואין כאן תחרות עם אף אחד, כותב את דעתו, וכל אחד יכול לעיין ולהקשות ולברר כאוות נפשו
זה נקרא לתת מוסר צדיק!
איני יודע מה אתה רואה ומה אתה שונה ומה אתה מבין, אבל אני הקטן לא רואה זאת כך, כל אחד יכול לכתוב את דעתו עם ראיותיו, והציבור יכול לבחור, וכן יכול להקשות ולפרוך, כמו שהיה מזמן הלל ושמאי עד היום, לא כל מי שכותב את דעותיו עם ראיותיו והשגתו, זה נקרא שבא לתת מוסר
 
באת לקרב ונמצאת מרחק
עדיין לא ראיתי שום לשון במחבר הנ"ל שבא לתת מוסר למישהו, או שכתב לשון של קינטור על מישהו
זה שדבריו לא עולים בקנה אחד עם מרן זיע"א, זה משהו אחר.
ואדרבה- לכן כתבתי שכל הרוצה יבוא ויטול, דבריו פרוסים לעיניך והנך יכול לברור ולברר, וכן אתה יכול לדחות ולהקשות כפי הבנתך והשגתך
אך מכאן ועד לומר שהוא בא לקנטר מישהו ובא לתת מוסר למישהו, הדרך רחוקה שבעתיים
מקצת שבחיו:
עמ' נה: "ולא נחה דעתו בזה, (של חכם עזרה עטייה) עד שממש התנגד לחכם שדורש ברבים להחמיר כר"ת". בעמ' סב: אחר שכתב שמחמירים אף נגד השו"ע: "ועל כן צריך להזהר טובא בהוראת ההלכה, לתפוס את הדרך הבטוחה כמה שיותר, שלא יבואו לידי מכשול לעולם, ולכן לא היתה רוח חכמים נוחה לפרסם לרבים קולות והיתרים, ולא לתת פתח לאינשי דעלמא שירחיבו את יריעת הקולות".
בענין המנהג נגד מרן אף שנהגו במנהג זה אחרי מרן כתב בעמ' עו: "ושמא יעלה על דעתך לומר שנשנה את המנהג לנהוג כמרן וכו' דע לך, שבדבר זה לא עלה על דעת שום בר נש מימות עולם לאומרו, וכו' ודבר זה נתבאר בפשיטות ובברירות לאורך כל תורתנו הקדושה וכו'."
ועוד שם עמ' פב: "ועל דא קא בכינא דבדרא הדין רבים קופצים ומשנים מנהג אבותיהם שלא כדין וכו' ולכן פשיטא שלא שייך כלל לבוא ולהורות ליחיד ולרבים כאחד לכל העם מקצה רק את הוראות מרן, מבלי להודיע לכל אחד שאם יש לו מנהג וכו'".
 
בזכרוני שבזמנו היה משהו יותר חריף, ואף התפרסם באיזהו מקומן כמה ציטוטים עליהם יצא הקצף, אבל כעת איני מוצא, זה מה שכן מצאתי:
הצג קובץ מצורף 29698
באיזה עמ' זה?
זכורני שכתב על כך בילקו"י על שבחר לקרוא לזה יראת ההוראה
 
חזור
חלק עליון