• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ספרים ות"ח שמתעסקים במיוחד בנושא קבלת הוראות מרן

מה נעשה שקשה להתמודד עם האמת...
אין למרן הראש"ל שליט"א רשימה של יותר מהמספר הנ"ל.
בלי נדר כשאתפנה ואמצא זמן לחפש, אביא לך את המקור (או המקורות)
ואתה כ"כ תצטער על הביטחון המופרז שלך...
ואז נראה איך תתמודד את האמת...
 
בעניין מספר המחלוקות. ניתן לראות איך מרן מלכא זיע"א חלק על הבן איש חי בלמעלה ממאתים מקומות. וזה לא אומר משהו שיטתי נגד הבן איש חי. אלא זה אומר שהרב היה לומד הרבה את הספר כולו מריש ועד גמירא ולכן היה לו הרבה מקומות להביע את דעתו. וכן אמר מלכא פעם "שאין יותר בקיא ממנו בספרי הבן איש חי".
ואותו דבר עם הגאון רבי משה לוי זצ"ל כל המחלוקות שיש בסך הכל עם מרן, מראה את הבקיאות ואת ההתמדה שלו בספרי מרן מלכא זצ"ל, שכידוע היה בקיא בהם ועל שולחנו תדיר ולא הניח פסק של מרן מלכא זצ"ל שהוא לא עיין בו. ולכן מטבע הדברים יש מחלוקות רבות.
ועוד דבר, יש דברים שמרן שינה מן המנהג והגרמ"ל יישב את המנהג ממילא זה לא מחלוקת נגד מרן אלא יישוב למנהג.
ולכן ראו הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף שליט"א מחבב מאוד את הגאון רבי משה לוי כי הם באותה שיטה, שכשיש לך מה להביע נגד מרן זצ"ל בצורה מכובדת אדרבא, תביע. וכמו שרואים בספריו "הלכה ברורה" שחולק פעמים רבות על מרן מלכא זצ"ל ואין זה סותר לכבודו של ממרן זצ"ל כלל.
לעומת זאת מרן שליט"א אינו מסכים עם זה כלל. שהרי ראו מרן שליט"א בכל ספריו מעולם לא חלק על מרן מלכא זצ"ל ואפי' בילקוט יוסף אבלות שיצא לפני חזון עובדיה אבלות ישנם דברים שמרן שליט"א הביע את דעתו בדיוק הפוך ממרן זצ"ל ע"פ אותם מקורות ללא תוספות. אך בהגלות נגלות דברי מרן זצ"ל אח"כ בחזון עובדיה ביטל את דעתו מפני דעת אביו אע"פ שחשב אחרת. ולכן אינו מקבל את השיטה של הגרמ"ל והרב דוד יוסף.
זה העניין בתמצית.
 
בעניין מספר המחלוקות. ניתן לראות איך מרן מלכא זיע"א חלק על הבן איש חי בלמעלה ממאתים מקומות. וזה לא אומר משהו שיטתי נגד הבן איש חי. אלא זה אומר שהרב היה לומד הרבה את הספר כולו מריש ועד גמירא ולכן היה לו הרבה מקומות להביע את דעתו. וכן אמר מלכא פעם "שאין יותר בקיא ממנו בספרי הבן איש חי".
ואותו דבר עם הגאון רבי משה לוי זצ"ל כל המחלוקות שיש בסך הכל עם מרן, מראה את הבקיאות ואת ההתמדה שלו בספרי מרן מלכא זצ"ל, שכידוע היה בקיא בהם ועל שולחנו תדיר ולא הניח פסק של מרן מלכא זצ"ל שהוא לא עיין בו. ולכן מטבע הדברים יש מחלוקות רבות.
ועוד דבר, יש דברים שמרן שינה מן המנהג והגרמ"ל יישב את המנהג ממילא זה לא מחלוקת נגד מרן אלא יישוב למנהג.
ולכן ראו הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף שליט"א מחבב מאוד את הגאון רבי משה לוי כי הם באותה שיטה, שכשיש לך מה להביע נגד מרן זצ"ל בצורה מכובדת אדרבא, תביע. וכמו שרואים בספריו "הלכה ברורה" שחולק פעמים רבות על מרן מלכא זצ"ל ואין זה סותר לכבודו של ממרן זצ"ל כלל.
לעומת זאת מרן שליט"א אינו מסכים עם זה כלל. שהרי ראו מרן שליט"א בכל ספריו מעולם לא חלק על מרן מלכא זצ"ל ואפי' בילקוט יוסף אבלות שיצא לפני חזון עובדיה אבלות ישנם דברים שמרן שליט"א הביע את דעתו בדיוק הפוך ממרן זצ"ל ע"פ אותם מקורות ללא תוספות. אך בהגלות נגלות דברי מרן זצ"ל אח"כ בחזון עובדיה ביטל את דעתו מפני דעת אביו אע"פ שחשב אחרת. ולכן אינו מקבל את השיטה של הגרמ"ל והרב דוד יוסף.
זה העניין בתמצית.
אינה דומה מחלוקתו של מרן זיע"א עם הבא"ח, שעיקרה מפני שהבא"ח חלק על מרן הב"י, ומרן זיע"א לא חלק בזה מדיליה, אלא חלק מכח קבלת הוראות השו"ע.
האם ספרת למעלה מ200 מקומות?
ישלמישהו רשימה של כל המקומות שמרן זיע"א חלק על הבא"ח.
 
שמותר לחלוק, רק שיהיה בדרך ארץ, ושיהיה כדרכה של תורה.
למה הרב משה לוי דיבר לא בכבוד למרן?! אלא מספר הפעמים שהוא חולק.
האם ספרת למעלה מ200 מקומות?
ישלמישהו רשימה של כל המקומות שמרן זיע"א חלק על הבא"ח.
אני מדבר על דברים שאינם מחלוקת על מרן. אלא מחלוקת בפוסקים היותר אחרונים. ויש. לא רק בבן איש חי אלא גם ברב פעלים ועוד.
ומרן מלכא יש לו יותר ספרים ודיבר אף ביותר פרטים. ממילא המחלוקות יותר רבות.
 
אלא מספר הפעמים שהוא חולק.
כמה זר ומוזר הכלל שהמצאת עתה
מימות הלל ושמאי [שהחלו המחלוקות] עד הלום, לא היה כזה כלל מגוחך של מספר מחלוקות
אלא מה שדיבר, זה הראיות והסברות והחילוקים ותו לא מידי, אף אחד לא הסתכל על כמות של מחלוקות
לא החיד"א לא החקרי לב לא הכנה"ג לא ר' חיים פאלאג'י וכו' וכו'.
ועל זה אמרו- אדם נכנס לבית המדרש שומע זה מטמא וזה מטהר זה מתיר וזה אוסר, מה יעשה?, ישמע את הסברות והראיות של כל אחד, וכך ידע מי צודק.
על הכלל שהמצאת, נאמר - כללים = קילקולים
 
נערך לאחרונה:
אלא מה שדיבר, זה הראיות והסברות והחילוקים ותו לא מידי, אף אחד לא הסתכל על כמות של מחלוקות
לא החיד"א לא החקרי לב לא הכנה"ג לא ר' חיים פאלאג'י וכו' וכו'.
מרן שליט"א אמר לי במפורש שאיך הם אומרים (כסא רחמים, והגרמ"ל) "שמרן זצ"ל הוא פאר הדור" אם בלמעלה מ200 מקומות הם חולקים עליו". אז הם סוברים שהוא טעה בלמעלה מ200 מקומות." כך אמר לי בביתו נאוה קודש בערב שבת. ואמרתי לו שלפי דעתם אין כאן טעות, אלא שהדבר נתון לשיקול הדעת. אך הוא לא קיבל הדברים.
 
אז הם סוברים שהוא טעה בלמעלה מ200 מקומות."
חלילה וחס
למה לומר שטעה, אלא איפכא, מח' כמו שיש לנו בכל התורה, ובכל הראשונים ובכל האחרונים
והבוחר יבחר [כמובן לפי הטענות והראיות והסברות], כך היה בכל הדורות ואין שום שינוי מאז ועד היום
ודעביד כמר עביד וכמר עביד.
אבל מכאן ועד לקחת את זה ל "טעה", לא עלה כן בלב כל איש לומר כן
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון