• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הבדל בין לוחות שנה זמן ר"ת [תורני]

גם מרן החזו"א לא חשוד שלא מבין בחכמת התכונה, והבין בדעת הרמב"ם, שסובר שעלות השחר זה בשעות זמניות, ולא מעיר עליוו שזה מוכחש המציאות.
אם החזו"א מתבטל לרמב"ם, הר"ד סופר יכול להתבטל לרבים מהראשונים והאחרונים שלא הבינו כמוהו.
1735156268939.png
 
ובכל זאת כל גדולי האחרונים שלא פסקו בשיטת 'המעלות' קשה לומר שפסקו כך מחוסר ידיעה, גם הם ראו את מנחת כהן והגר"א.
והם היו חכמים יותר מהגר"ד סופר,
יש לך טענות טובות, לך תשאל אותו ... אני סה''כ הסברתי את הצד שלו...
דרך אגב, פסק החזו''א שצה''כ הוא 40 דק' אחרי השקיעה, וזה יותר תואם לשיטת המעלות, כידוע כי לפי הגאונים אם לא מתייחסים למציאות ולכוכבים וכדו' א''א להגיע ליותר מ19 דק'
 
צריך כח אדיר, לכתוב כך, שהבא"ח והכה"ח טעו, וזה לא רק הם זה החזו"א בדעת הרמב"ם מרן השו"ע והרמ"א החיד"א ועוד.
לדעתי זה זלזול חמור מאד מאד מאד....
ואפי לא מביא את שיטתם בלוח שלו, אפי לא בתור דעה זניחה..
ר"ת לפי שיטת בריסק יש בלוח (בלי לזלזל, אל כמה יש כאלו שנוהגים כך)
ואת דעתם של כל גדולי הדורות לא מביא.
אני חוזר על זה שוב,
כי מוטלת עלינו חובת המחאה.
 
בהסבר שיטת ה"מעלות" דיברתי עם הרב שלמה בניזרי העורך של לוח אור החיים ומי שהודרך על ידי מרן זיע"א בזמן הכנת הלוח
ואמר לי שדיבר על הנושא הזה כמה פעמים עם מרן זיע"א ומרן התנגד בכל תוקף לשיטת המעלות ואמר ללכת רק לפי שעות זמניות.
ואמנם ברוב השנה אין הרבה נפק"מ אך יש כמה חודשים שבהם יש הפרש של כ20 דק' בזמנים וזה לקולא ולחומרא כך שצריך מאוד ליזהר מהשיטה הזאת
 
עד שקמו מאורי הדור הרב מנת והרב דוד סופר...
לא יורד לסוף דעתך ולא מצליח להבין את טענתך.
אם הם למדו הסוגיות ויצא להם כך, ולפי הבנתם הדרך השניה היא טעות, וכי אפשר לאלצם לעשות לוח לא כפי שהם מבינים?
הם אילצו מישהו לקנות את הלוח שלהם?
 
לא יורד לסוף דעתך ולא מצליח להבין את טענתך.
אם הם למדו הסוגיות ויצא להם כך, ולפי הבנתם הדרך השניה היא טעות, וכי אפשר לאלצם לעשות לוח לא כפי שהם מבינים?
הם אילצו מישהו לקנות את הלוח שלהם?
עם כל הכבוד לא שייך שאדם שאינו גדול הדור יבלבל כך את העולם שאינם מבינים כמעט כלום בנושאים כאלה העומדים ברומו של עולם ובפרט שזה נראה כאילו הם כתבו את כל השיטות והדיעות בעוד שבמציאות זה אינו
 
עם כל הכבוד לא שייך שאדם שאינו גדול הדור יבלבל כך את העולם שאינם מבינים כמעט כלום בנושאים כאלה העומדים ברומו של עולם ובפרט שזה נראה כאילו הם כתבו את כל השיטות והדיעות בעוד שבמציאות זה אינו
זכותו של כל אדם גם אם אינו גדול הדור להדפיס כל מה שנראה לו, תרצה תקנה, לא תרצה לא תקנה, תרצה תעטוף בזה דגים תרצה תשתמש בלוח.

בפרט שיש לו הסכמות מחכמי ישראל.
 
לא יורד לסוף דעתך ולא מצליח להבין את טענתך.
אם הם למדו הסוגיות ויצא להם כך, ולפי הבנתם הדרך השניה היא טעות, וכי אפשר לאלצם לעשות לוח לא כפי שהם מבינים?
יש הרבה דברים בלוח שהוא מכניס, אפי' שהוא לא סובר כך, אלא כל עיר לפי מה שהציבור רוצה.
אבל זמניות הוא לא מוכן לשמוע, הפר"ח טעה הבן איש חי טועה הכף החיים כנ"ל.
אם על זה לא צריך למחות, אז על מה כן?
 
זכותו של כל אדם גם אם אינו גדול הדור
מה פתאום, איך יכול רב שלא מגיע לקצה ציפורנם של אחד מהפוסקים שסוברים שמחשבים זמניות, חולק עליהם.
אותנו לימדו להתבטל לגדולים.
והרב דוד סופר מודה שכך סברו רוב הפוסקים, כי שהבאתי למעלה, אתה יכול לביא את הדעה ולכתוב שכל אחד יעשה כרבותיו, או ע"פ שאלת חכם, כמו שעשה לגבי הנץ הנראה הכמה ערים, אפי' שהוא לא סובר כך, אלא יודע שאם לא יכניס יחפשו לוחות אחרים...
 
נערך לאחרונה:
החבר כאן פשוט
פשוט לי שאינו מכיר כלל את תורתו של מרן זיע"א ומרן שליט"TR אחרת לא היה כותב כאלה שטויות באיצטלה של דרכה של תורה
בפרט אחרי שכתבתי מפורשות שמרן זיע"א התנגד בכל תוקף לשיטת המעלות
והכותב המכונה "פשוט" ממשיך להגן על הלוח עיתים לבינה זה מראה עד כמה אין לו שום קשר לתורתו של מרן זיע"א
 
החבר כאן פשוט
פשוט לי שאינו מכיר כלל את תורתו של מרן זיע"א ומרן שליט"TR אחרת לא היה כותב כאלה שטויות באיצטלה של דרכה של תורה
בפרט אחרי שכתבתי מפורשות שמרן זיע"א התנגד בכל תוקף לשיטת המעלות
והכותב המכונה "פשוט" ממשיך להגן על הלוח עיתים לבינה זה מראה עד כמה אין לו שום קשר לתורתו של מרן זיע"א
תסביר לי בבקשה
מה עושים כשפוסקי הדורות חולקים על השמש והירח, כלומר על המציאות, נפסוק כהמציאות או כפוסקי הדורות?
 
החבר כאן פשוט
פשוט לי שאינו מכיר כלל את תורתו של מרן זיע"א ומרן שליט"TR אחרת לא היה כותב כאלה שטויות באיצטלה של דרכה של תורה
בפרט אחרי שכתבתי מפורשות שמרן זיע"א התנגד בכל תוקף לשיטת המעלות
והכותב המכונה "פשוט" ממשיך להגן על הלוח עיתים לבינה זה מראה עד כמה אין לו שום קשר לתורתו של מרן זיע"א
מרן חשש לשיטת המעלות (!) בחו''ל בדיני דאורייתא, ופסק שאסור להוציא שבת בצרפת 20-30 דק' אחרי השקיעה כמו בא''י (וכמדומה שהגר''ד שליט''א בהלכה ברורה האריך בזה בקונטרס שכתב על זמן רבנו תם עי''ש)
הגר''ד סופר לא המציא מדעתו את שיטת המעלות (חוץ מזה ששיטה זו לכאו' מוכרחת הן על פי המציאות, והן סוגיות מפורשות בש''ס שיתכן להסבירם כראוי רק לפי 'מעלות' כגון ברכות ב., שבת לה., יומא כח. ויש עוד ... ו''מעלות'' בהחלט נוגד את המציאות, אם כי אינני מזלזל ח''ו בשיטת מרן ללך לפי 'זמניות' ועוד חזון למועד להאריך בביאור שיטתו)
גם הרמב''ם בפה''מ שכותב 'זמניות' מבאר להדיא אח''כ שיש לילך לפי 'כמות אור' קרי 'מעלות' (וכמדומה שהגר''מ מזוז שליט''א כבר ביאר בזה שכוונתו ל'מעלות' אם כי עדיין לא מצאתי את המקור לזה)
באירופה, מזמן המגן אברהם ואילך (אפשר לראות את זה בלוחות ר''נ אדלר ועוד לוחות מאותו זמן) כולם נהגו לפי 'מעלות'
שיטת 'עיתים לבינה' בנויה עקרונית על המנהג שהיה בי-ם לפני כ100 שנה, ע''פ שיטת הרב טיקוצ'נסקי זצ''ל (כגון כניסת שבת לפי 40 דק', או צאת שבת לפי 36 דק' -- והכל מחושב לפי ''מעלות'' ודלא כמו שכתבו היבי''א ואול''צ ועוד, שאי''צ לעשות 40 דק' לפני השקיעה, לגבי זמן צאת שבת - האו''צ הולך לפי הרב טיקוצינסקי ומרן זצ''ל לא ס''ל הכי ואמ''ל)
הגר''א פוסק מפורש כמו שיטת המעלות, וכן פוסק בעל התניא - וכמה מגדולי פוסקי הדור כמו הרב אליישיב והארגות משה והגר''מ מזוז שלי' ועוד כמה ג''כ שיטתם לילך לפי 'מעלות' דוקא
וכן היתה שיטת החתם סופר וכל גדולי אשכנז, וגם לגבי גדולי ספרד מלפני 200 שנה ולמעלה, אין ראיה או מקור שיחשבו בפועל לפי 'זמניות' את זמן צה''כ ועה''ש, והרב סופר בעצמו כתב שלפני שהמציאו את השעונים והלוחות היו הולכים לפי ''מעלות'' (כשרואים 3 כוכבים/אור במזרח = עמוד השחר כמו בזמן הגמ')
עוד יש לדעת שלפי הפוסקים שכתבו שצאה''כ הוא יותר מ-20 דק' אחרי השקיעה (ויש הרבה כאלו) זה יותר תואם את המהלך של שיטת המעלות, כי צריך להתחשב במציאות הכוכבים וכו' - אם כי א''א לקבוע בזה דבר ברור שמי שסובר ככה יסבור גם ככה

** לא הבנתי מה הרב סופר רוצה מהבן איש חי, הרי הוא לא כתב לא זמניות ולא מעלות בשום מקום, ולגבי הכף החיים הרי בסימן רסא ובעוד מקום אחר (אינני זוכר בע''פ) כותב להדיא כמו שיטת המעלות
*** כל אלו המלגלגים בצדק או שלא בצדק, על השיטה הנקריאת 'מעלות' עדיין לא תירצו לי אפי' שאלה אחת מתוך אולי עשרה קושיות בערך שכתבתי לאורך האשכול הזה על שיטת ה'זמניות' או על ראיות ל''מעלות'' מגמ' מפורשות שהבאתי, ואי אפשר לומר כל הזמן 'זילזול' וכו' כי כאן מדובר בענייני הלכה, וגם ר''ע אייגר הניח ב''צ''ע'' את ד' התוס' - וזה לא זילזול בדברי תוס'
אם תרצו תפתחו 'אשכול' מחאה על כבוד התורה וכו' במקום שיהיה מיועד לכך, וכמובן שלא אכתוב שם הודעות ...
**** גם לי יש כמה קושיות על שיטת המעלות ולוחות הרב סופר, ואכמ''ל כיון שחלק מהדברים נטחנו פה, וחלק אינם קשורים לנושא האשכול ולנושא המעלות
בברכה, שבוע טוב
 
נערך לאחרונה:
אינני נכנס לעומקם של סוגיות אך הדבר ברור שהולכים אחרי הפוסקים וכמו שאמר הגרי"ז על שיטת רבינו תם שלא מסתכלים בשמים מסתכלים בשולחן ערוך כל מי שממשיך להתוכח פשוט מראה שאין לו הבנה אפי' מועטת בהתבטלות למסורת הדורות
 
תסביר לי בבקשה
מה עושים כשפוסקי הדורות חולקים על השמש והירח, כלומר על המציאות, נפסוק כהמציאות או כפוסקי הדורות?
מי שכותב כזה דבר זה לא בגלל שיש הסכמות בלוח חוץ מזה שזה שיש הסכמה זה לא אומר שהם מסכימים על כל פרט רק אם הלוח נבנה ע"פ אותו גדול מתחילתו כמו לוח אור החיים שנבנה כולו ע"פ מרן
חוץ מזה שהוא כל שנה משנה חלק מהזמנים לפי הבנתו
 
חזור
חלק עליון