• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מנהגי בגדד הושפעו מהאשכנזים כטענת הרב נתיבי עם?

שנית הרב משה שבת לא מצא בירור שאומר שלא היה רב אשכנזי, אלא הוא לא מצא לזה מקור...
לפי דברים הללו- סתם מעניין מה דעת כבודו בעניין ה'במבה'?
הרי שגם כאן הגר"ד יוסף שהיה גר ליד מרן אומר שידוע לו שמרן זצ"ל חזר בו וזהו "שהכל" ואילו יבלט"א הראשל"צ אומר שלא שמע שחזר בו?
 
אחר המחילה, במקום לשאול היה לכבודו לפתוח ולראות הדברים במלואם.
לך נא ראה בברכי יוסף (סי' תרנד ס"ק ב) שכתב, זה שנים רבות ערערתי על זה, דנהגו כך מעצמן, ואנן קבלנו הוראות הרמב"ם ומרן, והם פסקו שלא לברך. ושאלתי לחכמים זקני דורנו, והם אמרו דהוא מנהג טעות, דקצתן נהוג הכי בבלי דעת, ויש לבטל המנהג. ושכ"כ בס' נחפה בכסף, שהוא מנהג טעות וכל המבטל המנהג תע"ב. וסיים שאחר זמן הגיע אליו שו"ת מן השמים שכתב לברך וכ' החיד"א, לפיכך אם באו לברך בלולב ושופר הרשות בידם.
וביאר בשו"ת יוסף אומץ, סי' פב, כ' שמנהג קדום בירושלים לברך, והוסיף, והגם שמרן ז"ל פסק שלא יברכו, נראה ודאי שאילו מרן ז"ל שלטו עיניו הקדושות בתשו' ר"י ממרויש, דמשמיא מיהב יהבי כח לברך לנשים, ודאי כך היה פוסק ומנהיג, ובכי הא לא שייך לא בשמים היא, כיון שיש הרבה גדולים בפוסקים דס"ל שיברכו, אהני לן לפסוק כמותן, כיון דאית לן סייעתא דשמיא. עכ"ל.

למותר לציין שביבי"א השיב על גוף דבריו באורך גדול, אבל רואים גם את היחס שלו לדברי מרן, וגם את הנימוק ההלכתי המבואר היטב למה נתן פתח לדבר ולהבנתו לא סתר את מרן.
הפלא הגדול שיש לי בזאת הוא מה שביודעי קאמינא כי ראש בית ההוראה של "יחוה דעת" מלפנים הגאון רבי גדעון בן משה יבלט"א וכן הכהן הגדול חכם שלום הכהן זצ"ל מורים והיו מורים לנשים לברך על הלולב בסוכות גם כיום.
 
לא הבנתי מה מפריע לך. אם המאמר הזה היה נכתב על ידי רב ספרדי, זה היה בסדר מבחינתך?
הבעיה בעיניך היא שהמאמר חולק על הגר"ע יוסף, או הבעיה היא שחכם אשכנזי מתעסק בכללי קבלת הוראות מרן?
וכי מה הבעיה בזה?
גם מרן למד לחתום ב"זדים" מתוך דברי הטור שהיה אשכנזי.
 
לאחר שהתברר שהבא"ח הוא זה שהנהיג את ענין רצה נא במנוחתינו והמלך המשפט - רואים שלא היתה כל השפעה של רבני אשכנז על מנהגי בבל, ואף אם היה שם רב אשכנזי - הוא לא השפיע עליהם, דהא במקומות הנ"ל המשיכו לנהוג כמנהג הספרדים, וגם הבא"ח לא הושפע מרב אשכנזי אלא כך דעתו שאע"פ שכך היה המנהג - לפי דעתו צריך לשנות המנהג ולפסוק אחרת, וזה העיקר שאנו דנים עליו, האם יש איזו שהיא ראיה שהיתה השפעה של רב אשכנזי על מנהגי בבל או לא, ובזה חזינן שלא היתה השפעה כזו.
כבר ענינו על השאלה הזאת הנה ציטוט ממה שכתבתי לך קודם: "הידיעה שהיה רב אשכנזי ענתה על הקושיות בעיניין 'רצה והחליצנו' ו'המלך המשפט' וכו'. אמנם לאחר שהתברר שהבא"ח הנהיג זאת יש תשובה אחרת לקושיות הנ"ל"
מעניין מה ששמעתי או שראיתי בזאת מזמן ולא זכורני בדיוק היכן אך מי שיישב בזאת שלכאורה הבא"ח הסתפק אם מה שמרן השו"ע כתב שחוזר בברכת "השיבה" לראש התפילה היה לפני שינוי הנוסח וכפי שציין מרן השו"ע את נוסח "אל אוהב צדקה ומשפט" שהיה בתקופתו והנה אם בתקופת מרן לא הוזכר כלל "מלך" בחתימת הברכה- אז סבר הבא"ח שלכן כתב מרן שחוזר בו ושמתוך צ"ע העדיף הבא"ח להסיק שלא לחזור...
 
נערך לאחרונה:
בעניין תגובת כבודו לרב @כהן:
אם ככה, מה תענה על קושיית מרן הראש"ל, שהרי רבינו הבן איש כתב בכמה מקומות שקיבלנו הוראות מרן, ומצד שני חלק על מרן בכמה מקומות ברובם להחמיר, ובכמה מקומות גם להקל. וכמו שהביא מרן הראש"ל בקובץ בית יוסף תשפ"א?
וכאן אין מקום למה שתירץ מרן רבינו זיע"א דחסדאין מילי דהבא"ח. שהרי הקל גם נגד מרן.
הנה כמו כדי לסדר עניין השינוי שכתבתם בין מרן זצ"ל לבין מרן יבלט"א, אז מבלי נגיעה קטנה בתוך דברכם עצמם, ראיתי שלכאורה אין סתירה מוכרחת בין מרן זצ"ל לבין מרן יבלט"א, וזה מכיוון שמרן יבלט"א לא אמר את הדברים ממש כקושיא, אלא מה ששמעתיו אומר כמה פעמים בדבריו חוצבי הלהבות ש"הבא"ח עצמו אומר כן ואיך חולק על עצמו?"

וזאת לכאורה מגיע רק כדי לחזק יותר את הדעה שאין להשיג על מרן השו"ע עד כדי כך שאפ' הבא"ח מודה בכך ולא התכוון ממש לקושיא, שהרי ברור הדבר שהבא"ח עצמו בהמשך הדברים הללו עצמם גם כן ביאר כוונתו וכתב "מלבד מקומות של מנהגים החצובים לנו מאת האר"י החי".

וכמו לכאורה זוהי הסיבה שמרן זצ"ל כבר אמר דחסדאין מיליה, שהנה אכן הבא"ח נטה אחר דרך זו של האר"י ז"ל בכללות, ואילו מרן זצ"ל עצמו סבר שזהו רק בתפילה (ושמעתי בשמו מאחד התלמידים של מרן זצ"ל ולא ראיתי זאת שזהו כיוון שתפילה היא דבר הנפוץ לכל וכבר התקבל לכל)
 
נערך לאחרונה:
הפלא הגדול שיש לי בזאת הוא מה שביודעי קאמינא כי ראש בית ההוראה של "יחוה דעת" מלפנים הגאון רבי גדעון בן משה יבלט"א וכן הכהן הגדול חכם שלום הכהן זצ"ל מורים והיו מורים לנשים לברך על הלולב בסוכות גם כיום.
פטפוטי ובלבולי מילים, הרי שלך לפניך מש"כ בזה בספרו:
1736122093787.png
 
פטפוטי ובלבולי מילים, הרי שלך לפניך מש"כ בזה בספרו:
מרוב פלא על הידוע לי- עברתי בשקיקה אחר הדברים שהבאת והנה הרב גדעון בן משה יבלט"א לא נגע בזה כלל במה שאמרתי (אלא בברכת "שהחיינו" וכו') ומה שאמרתי? שמעתי מאחד מילדיו ממש שכך הוא הורה להם כאשר הסביר ואמר לי שלכן הם נוהגים כזאת וכזאת...

ועל כן כתבתי:
ביודעי קאמינא
ובעניין מרן חכם שלום ששאל שוב @פשוט- הדבר אינו קשה לבירור וניתן לשאול את בנו יבלט"א הגאון רבי אפרים.

ובזה אני יוצא מידי חשש "והייתם נקיים" שחשדוני שהמצאתי מילים על רבנים ומה לי כי דווקא את שמותם אמרתי ולא אחרת מכך???

ואילו לא הופלאתי מכך- הייתי אף אני כדעתם של גדולים אלו נוהג להתלהב ולחפש רבנים שסוברים ככה.

אך לא זאת עשיתי, כתבתי רק את הידוע לי כתמיהה!
 
נערך לאחרונה:
מרוב פלא על הידוע לי- עברתי בשקיקה אחר הדברים שהבאת והנה הרב גדעון בן משה יבלט"א לא נגע בזה כלל במה שאמרתי (אלא בברכת "שהחיינו" וכו')
ממש לא, הוא כותב מפורש שלדעת מרן השו"ע אשה לא רשאית לברך על מצות עשה שהז"ג
ובהמשך כתב "אלא א"כ מדובר בבנות אשכנז שנוהגות כהרמ"א" וכו'
1736183539665.png
 
ממש לא, הוא כותב מפורש שלדעת מרן השו"ע אשה לא רשאית לברך על מצות עשה שהז"ג
הבחנתי! אתה צודק.
לא יודע ליישב דבריך!
אולי סובר שאפשר רק בברכת הלולב לנהוג כרמ"א מסיבות הכמוסות עמו.
ושוב- ממש לא יודע ליישב. מעניין, אך הוא חי עמנו... אני אינני יודע ליישב את ההדורים יחד!
ילדיו כך קיבלו הוראה ממנו!
 
מרוב פלא על הידוע לי- עברתי בשקיקה אחר הדברים שהבאת והנה הרב גדעון בן משה יבלט"א לא נגע בזה כלל במה שאמרתי (אלא בברכת "שהחיינו" וכו') ומה שאמרתי? שמעתי מאחד מילדיו ממש שכך הוא הורה להם כאשר הסביר ואמר לי שלכן הם נוהגים כזאת וכזאת...
אז הנה בעברית את המילים המורשות...
1736187348292.png
 
(אגב אני שם לב שלא כתוב שמי שמודה יעזבו אותו, אל שמי שמודה צריך לעזוב...)
בדיחות לא משנות מציאות. לא הופכים בן אדם לקציצות בגלל ששמע משהו ואמר אותו!!!
לא כתוב שמי שמודה יעזבו אותו
אז אל תעזוב.
רק "הלך בדרכיו" לקיים את ההמשך של
ומודה ועוזב
שזהו -"ירוחם" שאפ' מרחם על גנב שלא יתפס ברגע שגונב וק"ו על מי שאמר שמועה ששמע והחושד בזולת במקום לשאול ולברר אז וכו'

לא מי שמפחד ומעדיף שאמהר לעוזבו והוא ישאר מחוסר הכרה...
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון