• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

איך מנקים את השיניים בשנה זו?

גרינפלד

Well-known member
דרשו סימן תמד הערה 22:
ולענין הפירורים הדקים שנשארים בין השיניים, דעת הגר"נ קרליץ (חוט שני פסח פט״ו ס״ק ד) שאם אינו פסיק רישא שיצא דם, מותר להשתמש במברשת שינים יבשה כדי להסירם [אמנם אם היא רטובה יש אופנים שאסור משום 'סוחט']. והוסיף, שאם לאחר מכן נשארו במברשת פירורים, מותר לשטוף אותה או לנערה כדי שיפלו [ובלבד שלא יסחוט את שערות המברשת]. ולגבי הגעלת שיניים תותבות לאחר סעודת שחרית בשבת זו [ולגבי הנדון אם הגעלתן היא מעיקר הדין ראה מה שכתבנו לקמן (סי׳ תנא ס״ק לה)], צידד הגרש״ז אויערבך (שו״ת מנחת שלמה מהדו״ת סי׳ ס אות ל) שמותר הדבר, משום שלפני זמן איסור חמץ אין בזה איסור משום מתקן כלי, כיון שאז עדיין מותר לאכול חמץ, ונמצא שבאותה שעה כלל אין תיקון, ועוד, שאין תיקונן לשימוש בפסח אלא בכך שבהגיע זמן האיסור לא תימצא בשיניים אלו שום תערובת חמץ. ובשו״ת מנחת יצחק (ח״ח סי׳ לז) כתב שראוי להגעילן בערב שבת לפני חצות, ובשבת יזהר לא לאכול בהן מאכל שהיד סולדת בו, וסמוך לזמן האיסור ירחץ אותן היטב ויערה עליהן מים חמים.​
 
למרן מרן ביחו"ד ועוד
וכ"פ בילקו"י
אין בעיה כלל לצחצח שיניים בשבת כבחול!!
1744313038627.png

כמובן אסור שיצא דם
וכ"כ בשיעור השבועי [ושם רמז לבהלכה ובאגדה שרצה להקל אף שמוריד דם מטעם פסיק רישה דלא ניחא ליה בדרבנן כי אינו צריך לגופה
ובשיעור השבועי ענה הראשלצ דניחא ליה לרפא השינינים [וזה לא הבנתי כ"כ ] אך בילקי גופיה כתב על זה דלא מיקלים באינה צריכה לגופה והביא כמה ראיות לדבר

.
 
חזור
חלק עליון