• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

איך נהג מרן זצ"ל באבינו מלכנו?

בבית הכנסת של מרן הראש"ל שליט"א, הוא מורה שכולם יגידו ביחד את אמירת "אבינו מלכנו".
ובפרט בזמננו שיש פיזור הדעת ויכול אדם לענות אמן בלי לדעת על מה הוא עונה, ודאי שטוב וראוי שכל אחד יאמר אמן. וכן נוהגים בהרבה מקומות ובפרט בעולם הישיבות.
 
כי לא שייך לענות אמן על 2 הדברים הראשונים.
"חטאנו לפניך רחם עלינו" ו"אין לנו מלך אלא אתה", זה לא בקשות, ולא שייך לענות על זה אמן.
לכאורה למה לא שייך? אפשר לענות אמן ולכוון "אמת". ובשאר האמנים לכוון כן יהי רצון
 
מתוך העלון "בית נאמן" האזינו תשפ"ד.
הצג קובץ מצורף 12123
רק לא הבנתי מי הכריח אותו להבין שאם אומרים "זְכוֹר" א"א לפרש ש"אמן" זה "כן יהי רצון" הרי האמן לא הולך על ה"עפר אנחנו" אלא על ה"זְכוֹר" ואנחנו מבקשים שכן יהיה רצון ויזכור כי עפר אנחנו. ולא צריך להוציא מדי פשוטו ולשנות מכל שאר האמנים הנזכרים. ואה"נ, לכן מובן למה כשאומרים "זָכוּר" חוזרים ע"כ ולא אומרים "אמן", כדי שלא נצטרך להגיע למה שנכתב ולהסתבך...
מסכים עם כל מילה
ובנוסף צריך להבין שלא מצאתי אמן שפירושו אמת על מה שאינו שבח או הודאה
 
לכאורה למה לא שייך? אפשר לענות אמן ולכוון "אמת". ובשאר האמנים לכוון כן יהי רצון
לענ''ד כאן צריך לכוין בחטאנו לפניך אמת וברחם עלינו כן יהי רצון, ולכך עדיף לא לומר אמן. וביותר שיש כאלו שלא נותנים דעתם לכוין מה שצריך לכך עדיף לא לענות.
וכמדומני שמובא בפוסקים שכשאדם באמצע וידוי (ואולי גם בק''ש כשנמצא ב"וחרה אף" וכדו') לא יענה אמן.
 
גם מורנו הראש"ל פוסק הדור ר' יצחק יוסף שליט"א בסליחות כשהחזן אומר קטעים והקהל עונה, (מי שיצליח לראות אולי בהסרטה, אני רואה את זה ביזדים עצמו) הוא אומר יחד עם החזן
לפי מה שראו עיני בכל מוצ"ש ביזדים
את כל הסליחות מרן הראש"ל היה אומר בעצמו
חוץ מאלהינו שבשמים שהיה עונה אמן
 
חזור
חלק עליון