• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם מותר להסיר שיער בלייזר בספירת העומר

זה לא סותר את דבריו, סו"ס זה ת"ח אך לא הגרב"צ זצוק"ל אלא בנו ותלמידיו (חוץ מחלק א')
עצם האמירה שהוא כתב שאם אתה סומך על תלמידי הגרב"צ יערב לך, בסוגיא כמו הסוגיא דידן שילקו"י לא פליג משמע שהוא מבין שלעולם אין לסמוך על הספר וזה אינו נכון כי גם מרן שליט"א מסתייע משם פעמים רבות
 
וכן אמר לי אחד מרבני קו ההלכה ששאל את מרן שליט"א והורה לו שמותר אף לגלח ולא גזרו אלא על שיער הראש והזקן.
דברתי בזה עם מו"ר הרשל"צ מרן הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א ואמר לי כי אין לאסור להוריד שערות בלייזר בימי העומר שלא גזרו בזה חז"ל [כמובן מדובר רק על 'לייזר' בלבד ואם צריך לגלח לפני כדי לעשות ה'לייזר' אין להתיר כן].
?
 
זה בדיוק מה שאחד מרבני קו ההלכה אמר לי.
שבשיער הפנים אפי' שאסור להורידו מ"מ מותר להסירו ע"י ליזר שלא גזרו בו חז"ל. (ורק אם עושה לפני עם מכונה אסור)
ובשיער שאר הגוף מותר אפי' ע"י מכונה וכמו שהיקל בילקו"י לגבי הפאות וק"ו לגבי שאר הגוף.
 
גם בעלמא כדאי שכבודו ידע שבמקום שהילקוי לא חןלק על אורלצ הוא מביא ממנו סיעתא ופוסק אותו רואים זאת עשרות פעמים בילקוט יוסף
מדברי הפוסקים משמע להקל בשאר הגוף. זה שמרן מביא ראיה לפעמים ממה שהעתיקו תלמידי האור לציון זה לא אומר כלום.
 
עצם האמירה שהוא כתב שאם אתה סומך על תלמידי הגרב"צ יערב לך, בסוגיא כמו הסוגיא דידן שילקו"י לא פליג משמע שהוא מבין שלעולם אין לסמוך על הספר וזה אינו נכון כי גם מרן שליט"א מסתייע משם פעמים רבות
בילקו"י משמע דפליג כמש"כ לעיל וכן משמע מדברי הפוסקים כמש"כ. ולכן באמת אין לסמוך על מה שכתבו תלמידי האור לציון.
 
וראיתי ג"כ שהר"י אביטבול שלח כיו"ב למהר"י רצאבי שליט"א [יד מהרי"ץ]:
נשאלתי ע''י צורב אחד, בדין עשיית טיפולי לייזר בימי ספירת העומר, וחשב להקל בזה כי אין זה הסרת שער, אלא רק מניעה, הנה יסוד האיסור לא להסתפר בספירת העומר ממה דאיתא בגמ' ביבמות דף סב ע''ב שמתו תלמידי ר''ע וכו' ומשו''ה נוהגים מנהגי אבילות, ובשו''ע סימן תצג ס''א שנהגו שלא להסתפר מחמת זה, יעו''ש, ונראה דהאיסור הוא משום שמחה, וא''כ היכא שהוא מביא לו שמחה אסור, וא''כ ה''ה הסרת שער ע''י לייזר שעוקר את שרשי השערות אף שאינו נראה עכשיו מ''מ הרי הוא מונע דבר עתידי, אבל לכאורה אין לאסור את זה כיון שאין לנו אלא מה שגזרו חז''ל, ואין אנו יכולים לגזור גזירות מדעתנו, וממילא נראה דליכא לאסור בהא, וכ''ש דהוא רק מניעה וכמו שמצינו בב''ק דמניעת ריוח לא חשיב הפסד ה''ה הכא.

ואמנם היה נראה לדמות דין זה למש''כ הפוסקים בעיקר הדין אם מותר לעשות טיפולי לייזר להסרת שער, ולפי הפוסקים האוסרים אין כאן מקום לדון, אבל יש מקום לומר דאף להמתירים מ''מ מודו דאיכא כאן איזה הסרה, וממילא לכאורה נראה דיש מקום להחמיר בזה.

וכן נראה להוכיח ממש''כ בחזו''ע יו''ט עמ' ריא שלאשה נשואה שרי להוריד שער במקומות המכוסים בגוף וכו' אף בחול המועד, אף שהוא יפוי הגוף, ומוכח דהוא לכאורה חשיב מלאכה דשמחה, וא''כ נלמד לדידן דבספירת העומר לגברים באופן המותר יהיה מקום להחמיר בזה.

שוב לאחר חופשי בזה בדברי הפוסקים מצאתי להגאון רבי יוסף ליברמן שליט''א מזקני הפוסקים בשו''ת משנת יוסף חלק ט' סימן קלד שנשאל בזה אם מותר להסיר שער לנשים ע''י מכונה שעוקרת השער מהשורש בימים האסורים בתספורת, וכתב שנראה שתספורת שייך רק במקום גדילת שער והסרה במכונה מסתמא הוא במקום שאינו צריך לגדול שם שיער ואי''ז בכלל איסור תספורת, אבל כתב שם שבמקוה שמייפה את הפנים והראש כגון גבות העיניים הרי זה בכלל תספורת ואסור כיון כיון שפעולה זו מייפה הפנים מיד ויעו''ש עוד לגבי דין אשה, ומ''מ למדנו מדבריו הגדר דמה שאינו עוקר שיער אלא רק מונע גדילת השיער אינו בכלל האיסור, [ועיין עוד בחזו''ע תעניות עמ' קסד] וא''כ נראה דיש לבדוק כל מקרה לגופו אם יש שערות במקום עשיית הלייזר או לא, ואולי גם תלוי בזה היאך הלייזר עובד.
ובהיות שלא מצאתי עוד בפוסקים שכתבו בזה, אשמח לקבל חוו''ד של כת''ר שליט''א.
בברכת התורה
הצעיר באלפי ישראל
יוסף אביטבול
פה עיר התורה בני ברק

להלן תשובת מרן שליט"א:
אם אין נראה שיער שם בפועל, רק הלייזר מונע שבעתיד הוא לא יגדל, מסתברא שמותר. אבל אם יש שיער, קל וחומר שאסור, כי זה מייפה ומחליק את המקום.
ביקרא דאורייתא
הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו
 

קבצים מצורפים

  • גם אני אודך - תשובות הרב אביטבול - בהלכות ספירת העומר (1).pdf
    2.1 MB · צפיות: 1
חזור
חלק עליון