• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

מריחת משחה בשבת (התייחסות למה שנכתב בקיצור חזון עובדיה)

ברוך ה' אחר יגיעה ארוכה בנושא, העלנו שדעת מרן זצוק"ל להתיר למרוח משחה בשבת אפי' לבריא לכתחילה ודלא כמו שכתבו בקיצור חזו"ע שבת (עמ' תקנח) שדעת מרן הלכה למעשה להתיר רק לחולה שאין בו סכנה.
מי שיש לו עוד חומר בנושא בנוגע למה שכתבו בקיצור חזו"ע והתשובה של מרן שהביאו שם אשמח שיכתוב כאן.
זכית לכוון לדעתו הרמתה של מרן שליט"א
ראיתי בילקוט יוסף הנ"מ שבת כרך ב' עמ' רו שדחה דברי המדייקים מהחזו"ע שבת ח"ה דמשמע שהתיר רק לחולה שאב"ס
וכתב מרן שליט"א דה"ה לבריא, וכפי שכתבת.

וכן בחזו"ע ח"ה (עמ' קלג) התיר למרוח רוק בשבת ע"ג הרצפה (וכמשמעות השו"ע כדלעיל) כיון שכוונתו שיבלע ולא יתמרח והתיר זאת ע"פ דברי המג"א אפי' לבריא ולאו דווקא לחולה שאין בו סכנה.
ומרן שליט"א הביא שם גם ראיה זו. ועוד
ע"ש ותרו"נ.
 
נערך לאחרונה:
וכמובן שיש להעיר דאין להתיר בצער קל משחה רפואית מדין רפואה
ולכן מי שנעקץ מיתוש וזה מצערו אך אינו חולה אסור לשים משחה [פניסטיל] גם בלי למרוח
השאלה אם דבר שרק "מרגיע את העור" נחשב רפואה.
(וכמו שבשו"ע רצאבי התיר למרוח משחת ולווטה ליובש על העור ואין בה משום רפואה)
 
השאלה אם דבר שרק "מרגיע את העור" נחשב רפואה.
(וכמו שבשו"ע רצאבי התיר למרוח משחת ולווטה ליובש על העור ואין בה משום רפואה)
נראה שיש הבדל בין ריפוי פצע
לבן יובש יובש אינו מוגדר כפצע
אך פניסטיל זה משחה רפואית
אולי אלוורה מותר
 
חזור
חלק עליון