הלכה יומית יט כסלו.mp4
drive.google.com
לכאורה זה חידוש.
מה דעת החברים היקרים.
drive.google.com
לעניות דעתי שם לא מדובר על חיתוך האשכולית אלא על האכילה ע"י כפיתלפי מה שכתוב כאן משמע שדווקא באשכוליות מרן התיר בגלל שזה דרבנן, אבל בענבים שזה דאורייתא יהיה אסור.
בחזון עובדיה כתב להתיר מטעם פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, לא מטעם כלאחר יד.
אבל בענבים שזה דאורייתא יהיה אסור
מה דעת החברים היקרים.
כתבנו על זה בשו"ת אשר השיב ח"א



מה המקור לכך בדברי מרן זצוק"ל?אך מ"מ כן נראה שיש מקום להיזהר ולהחמיר ככל פס"ר בדרבנן, אבל לא לאסור.
כל המקומות שהשו"ע כותב להיזהר, לדוג' גבי ניגוב במפה שצובע וכמו לגבי פתיחת מקרר, וגם הכא מה שהשו"ע כותב לגבי סחיטה.מה המקור לכך בדברי מרן זצוק"ל?
יש מקום לדון לגבי חצי שיעור. אמנם במלאכות יש מי שסובר שחצי שיעור יותר קל, אבל עדיין יש לעיין למעשה, ולא בטוח לצרף את זה.ובכל מקרה הוי תרי דרבנן (חצי שיעור וכלאחר יד) ולא ניחא ליה וודאי יש להקל.
כבר כתב בחזו"ע (ח"ד עמ' טו) שלשון צריך להזהר אינה אלא מידת חסידות וזהירות בעלמא.לדוג' גבי ניגוב במפה שצובע
זה שמרן זצוק"ל החמיר לגבי עצמו, בספריו לא כתב כלום.לגבי פתיחת מקרר,
היכן?וגם הכא מה שהשו"ע כותב לגבי סחיטה.
למה לא?יש מקום לדון לגבי חצי שיעור. אמנם במלאכות יש מי שסובר שחצי שיעור יותר קל, אבל עדיין יש לעיין למעשה, ולא בטוח לצרף את זה.
החזו"ע כתב במפורש (בחזו"ע שבת ד' עמ' קמ"ה):ומה שיש שהביאו מחזו"ע לגבי אשכולית, לכאו' אינו ראיה כ"כ לענייננו, שבחזו"ע כתב: "מותר לחתוך בסכין אשכולית לרוחבה, ולאכול ממנה על ידי כפית, ואין לחוש בזה לאיסור סחיטה, ובלבד שלא יתכוין לסחוט".
א"כ כל הנידון בחזו"ע (וכמבואר שם בהערות) הוא לגבי לאכול את האשכולית בכפית, אבל לא לגבי עצם חיתוך האשכולית שע"ז כלל לא דן ונראה שהיה פשוט לו שמותר.

החוט שני עצמו (בח"ב עמ' נו), כתב לחתוך לשניים ע"ג צלחת.[וגם החוט שני שהובא שם להחמיר כתב: "אסור לאכול אשכוליות (ע"י שחותכה לשנים) ולאוכלה עם כפית", והיינו שפשוט שלחתוך את האשכולית מותר ולא חש למיץ שזב בעת החיתוך, ורק הנידון לגבי כשאוכל עם כפית].

עיין במצורף שלא כ"כ פשוט לצרף בכה"ג.מלבד מה שכתב הרב אושרי אזולאי שליט"א דהוי "כלאחר יד" והופך לאיסור דרבנן.
מצינו רק במשאצל"ג שמרן זצוק"ל מעט החמיר בכך בכמה מקומות.עיין במצורף שלא כ"כ פשוט לצרף בכה"ג.