• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

חידות בהלכות קריאת התורה

פִּתָרוֹן
מהי שיטת ר''ח פלאג'י ?
בכל אופן כוונתי לדבר המתבאר מהשו''ע עצמו, וכפי שהסבירו הרמ''א.
א"כ אז מסתמא כוונתך למה שכתב הרמ"א בשם הב"י בסי' קל"ט ס"ו: "ואם לא שמעו הציבור את המברך, אע"פ ששמעו החזן עונה לא יענו עמו אלא עונין אמן על דברי החזן".
נכון! והשאלה השניה?
אינני יודע. אני יודע שאצל האשכנזים אחרי שהש"ץ אומר "ברוך ה' המבורך לעולם ועד" הם עונים אמן. לא ידעתי שהספרדים נהגו כך.
(ובאמת מעניין מה המקור למנהג האשכנזים וא"כ מדוע אין מנהג זה אצל הספרדים).
 
כוונתך להלכה ולמעשה?
כי כך הוא לפי שיטת ר' חיים פלאג'י (שהובאה ביבי"א ח"ח סי' ט"ו וח"ט סי' פ"ג).
מהי שיטת ר''ח פלאג'י ?
בכל אופן כוונתי לדבר המתבאר מהשו''ע עצמו, וכפי שהסבירו הרמ''א.
 
מהי שיטת ר''ח פלאג'י ?
בכל אופן כוונתי לדבר המתבאר מהשו''ע עצמו, וכפי שהסבירו הרמ''א.
א"כ אז מסתמא כוונתך למה שכתב הרמ"א בשם הב"י בסי' קל"ט ס"ו: "ואם לא שמעו הציבור את המברך, אע"פ ששמעו החזן עונה לא יענו עמו אלא עונין אמן על דברי החזן".
 
פִּתָרוֹן
לא . אתה בלתי יאומן!
איך אתה זוכר כל שירשור נידח אחרי כל כך הרבה זמן?!?
בשבת במקום שהתפללתי הוציאו ספר תורה אחד וגללו מפרשת "ויקהל" לפרשת שקלים, ואמרו קדיש גם אחר שבעת העולים וגם אחרי המפטיר, והיה זכור לי שכשיש ספר אחד לא אומרים פעמיים קדיש (וכמו ששאלתי כאן). [אמנם עדיין לא ברור לי ההלכה למעשה בזה, כי כל פעם אני מעיין מחדש ולא יוצא לי כ"כ ברור...]
ולפיכך עברתי בשבת במהירות על רוב ילקו"י שמדבר על קריאה"ת וכשראיתי את ההערה הנ"ל נזכרתי במקום הנוכחי שדיברנו בזה.
 
[אמנם עדיין לא ברור לי ההלכה למעשה בזה, כי כל פעם אני מעיין מחדש ולא יוצא לי כ"כ ברור...]
ספר תורה אחד אם אומרים כמה קדישים

בספר של הרב אופיר מלכא על פסח עמוד יז כתב בפשיטות שלא אומרים

ועתה ראיתי בדרך עראי בהלכה ברורה ח"ז עמוד רנד שכתב שכן לומר וציין לשו"ת קריה חנה דוד ח"ב סימן מה ובשו"ת מקוה המים ח"ג סימן ה ומ"ש המקוה המים ראיה ממרן לא הבנתי כוונתו

אולם בקרית חנה דוד כתב שהרא"ש כתב שהטעם שאומרים קדיש לפני מפטיר כדי להפריד שאינו משבעה עולים.


1710096790666.png
 
חזור
חלק עליון