• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עלון גביע הכסף

אתה בא לומר שגם באירופה לא הלכו עם פיאות
נו באמת
זה לא רציני
ומש"כ בשם הגרב''צ -מגוחך.
בווודאי שהפיאות של הים הם בעייתיות
אבל אל תשנה את ההיסטוריה בשביל כך
גס רוח. איך אתה מעז לדבר על הגרב"צ אבא שאול ולומר שזה מגוחך אתה רוצה שאני יביא לך מקורות??? מעשרות תלמידים אתה תהיה בשוק... תתעלף!
באירופה שמרו על צניעות בכל מצב, ואפי' שהלכו עם פאות הלכו בפשוטות כמו קש... אבל היום הכל פריצות אל תשווה את דור המדבר לדור המבול של היום... ממש פריצות משותללת ברחובות!! כולם זועקים הרב דן סגל צורח במר נפשו על הפאות ואומר שכל האסונות מזה, ואתה מצחקקק....
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
גס רוח. איך אתה מעז לדבר על הגרב"צ אבא שאול ולומר שזה מגוחך אתה רוצה שאני יביא לך מקורות??? מעשרות תלמידים אתה תהיה בשוק... תתעלף!
באירופה שמרו על צניעות בכל מצב, ואפי' שהלכו עם פאות הלכו בפשוטות כמו קש... אבל היום הכל פריצות אל תשווה את דור המדבר לדור המבול של היום... ממש פריצות משותללת ברחובות!! כולם זועקים הרב דן סגל צורח במר נפשו על הפאות ואומר שכל האסונות מזה, ואתה מצחקקק.... לך ל
לפני שאני מתעלף רק להזכיר לך שאשתו של הגרב"צ היתה הולכת עם פאה
כמובן לא כמו פאות של היום אבל בעיקר ההלכה הוא אחז שמותר
ורק אל תתחיל עם התירוצים [נוסח גביע הכסף] שהיא היתה לא נורמלית וכו' וכו'
בענין אירופה כבודו לא יודע מימינו לשמאלו
אם תראה תמונות מאירופה הלוואי וכולם היו עם פאות ודי בזה
אי''ז סותר למה שר' דן אומר שאסונות מגיעים מהפריצות של הפאות זה גם נכון שהיום המצב קשה אבל לא לערבב המציאות
 
קראתי עכשיו את העלון
ואחרי שקראתי לאחרונה עוד כמה שטויות מהסגנון הזה..
אומר בזהירות משהו שלדעתי הוא נכון ועצוב!
האנשים האלה שמדברים ככה ומתארים את ה"לבוש של היום" בצבעים עזים וסגנוניים ואחר כך תוקפים את זה בתוקף וכו' וכו'
לדעתי בדרך כלל אנשים שחולים בתאוות ומנסים לעזור לעצמם בתיאור המציאות ההזויה לטעמם וכמה זה גרוע..
קצרתי בדברי וד"ל וד"ל... [ועיין ערך הרב רונן שאולוב ועוד..].
כמובן אני לא מדבר באופן גורף וזה הרגשה שלי נטו וכמובן אם מישהו לא מזדהה אם הדברים הוא מוזמן לכתוב את דעתו.
אמת לאמיתה וד"ל
 
חירטוטים גמורים מדאורייתא.
מאיפה הביטחון עצמי הענק והמופרז..
א. יש פוסקים שחיים בדורינו שמתירים פאות [לא באתי להוזיז אפילו לא במילמטר את האיסור בכל התוקף בדעת מרן הגרע"י זצ"ל ובנו מרן שליט"א].
ואם כבודו [כבוד כותב העלון] שואל מי
כל תלמידי החזון איש אלו שנפטרו ואלו שחיים. וכמובן מרן החזון איש שכך הנהיג וכך מנהיגים תלמידו, מרן ר' חיים קניבסקי זצ"ל. מרן ר' חיים שאול גריינימן זצ"ל. מרן ר' דוב לנדוי שליט"א [כבוד כותב העלון מוזמן לעלות לביתו לשאול] הגאון ר' יהודה בויאר שליט"א. הגאון ר' יעקב פוזן שליט"א. הגאון ר' אברהם ישעיהו גריינימן שליט"א. והרשימה עוד ארוכה מתלמידיו שכך מורים ומנהיגים. מרן האגרות משה, בתשובה. מרן הגר"ש משאש. מרן האור לציון בח"ב עמוד ר"צ. ועוד רבים גדולי תורה ופוסקים שכך פוסקים ומנהיגים.
הסבר קצר מאי דעת המתירים.
שלטי גיבורים שבת ס"ד. רמ"א ע"ה [בשם שלטי גיבורים, שהתיר לצאת כך לרשות הרבים] וכך פוסק הכף החיים. מגן אברהם [שם מפורש התיר לרשות הרבים]. כך פסק המשנ"ב במקום שכך המנהג. כך ס"ל לחזון איש ותלמידיו ועוד עשרות פוסקים אגר"מ. אול"צ שמש ומגן ועוד.

יש ג' נושאים. א. האם נחשב כיסוי. ד' הפוסקים רובם ככולם כולל הבאר שבע שחולק על השלטי גיבורים, שפאה שיער בשיער נחשב כיסוי. ב. דת יהודית, האם זה מנהג פריצות. עד כמה שכך הרגילות על פי הדין [לשיטתם], לא חשיב פריצות. ג. מראית העין שיחשבו שלא מכסה וילמדו ממנה. במשנ"ב פסק להדיא שבמקום המנהג לא חוששים כמגן אברהם ועוד. ובאגרות משה מאריך שאין בזה כלל מראית העין. וכן בשמש ומגן ועוד. ור' חיים קניבסקי ענה בהסרטה לר' אורי טיגר. שהנשים מבחינות. ואם בכלל לא מבחינות ראוי שיהיה היכר קטן.
כל הרשימה שמניתי ועוד
דעתם שזה נחשב כיסוי והיא מתנהגת ע"פ כללי דת יהודית. ואין בעיה של מראית העין. במקום המנהג. ובוודאי נשים מבחינות ולא ילמדו ממנה. דעת האגרות משה, שאין מראית העין בעשה בכלל. ואם יש היכר ודאי שמותר לכל השיטות [שמניתי].
דעת מרן הגרע"י זצ"ל יביע אומר ח"ה כהבאר שבע. והיעב"ץ. ועוד שאסרו מדין דת יהודית מנהג פריצות. וכן פסק כסוברים שיש בזה מראית העין. ובחוקותיהם. והביא הרבה שכתבו בגנות המנהג וכך פוסק. אך בגרושה מתיר היות ויש מתירים לצאת כך לרשות הרבים, בגרושה שחיובה קיל, מתיר.

אין הבדל בין הפאות של זמנינו לפעם, פאה היא כבגד. ואם היא לא צועקת הצילו ובולטת מותר [לשיטות אלו, המגן אברהם מתיר גם בחתכה שערה ומכסה אם זה את הראש. וכן השלטי גיבורים. והמשנ"ב הביא אותם, ואם שערה יפה אז נאסור?]
אפשר וצריך להתחזק בצניעות, הנשים בצניעות הגברים בתורה ומידות ובין אדם לחבירו.
אבל.
איש איש ורבותיו מינהגיו ודרכו [ע"פ ההלכה].
אנחנו לא פטרונים על התורה ולא מוחקים ציבורים שלמים בגלל סטיות אישיות.

אני לא באתי לקרר האמבטיה דעת מרן הגרע"י ומרן הגר"י לאסור וכך דעת תלמידו והרבה מנשות הספרדים. אבל לא להתעלם שיש עוד פוסקים, והם שנוהגים כמנהגם על מה יצא הקצף?

בקיצור עלון מזעזע לדעתי, ונגד התורה ודרכי התורה. אם היה כותב את דעתו של מרן פאר הדור זצ"ל ואת כל הנימוקים ההלכתים, אני הייתי מפרסם, אבל השמצות סילופי אמת ומציאות...לא מקובל.

זאת דעתי האישית, ואני חושב שכך אחז מרן זצ"ל בזה שבתשובה הביא דעות המתירים ואף נסמך עליהם בגרושה, מה אם פריצות, בגלל שחיובה מדרבנן מותר לה?

לסיכום. יש המתירים ויש האוסרים ובראשם מרן. סילופים והפחדות וסילוף האמת לא. דעות הפוסקים ונימוקים הלכתיים כן.
בעבר היה מישהו ש"זייף" את העלון גביע כסף, שכביכול הוא חוזר בו מכל העלונים הקודמים, ושבאמת מותר לחבוש פאה וכו' וכו'.
ואח"כ הוציא בעל עלון גביע כסף עלון תגובה, להשיב על דבריו דבר דבור על אופניו.
מצורפים שניהם.
 

קבצים מצורפים

  • זיוף הגביע.pdf
    1.6 MB · צפיות: 29
  • מענה לזיוף.pdf
    534.6 KB · צפיות: 25
לפני שאני מתעלף רק להזכיר לך שאשתו של הגרב"צ היתה הולכת עם פאה
כמובן לא כמו פאות של היום אבל בעיקר ההלכה הוא אחז שמותר
ורק אל תתחיל עם התירוצים [נוסח גביע הכסף] שהיא היתה לא נורמלית וכו' וכו'
בענין אירופה כבודו לא יודע מימינו לשמאלו
אם תראה תמונות מאירופה הלוואי וכולם היו עם פאות ודי בזה
אי''ז סותר למה שר' דן אומר שאסונות מגיעים מהפריצות של הפאות זה גם נכון שהיום המצב קשה אבל לא לערבב המציאותת
לזה גופא יש לי כמה וכמה מקורות שהגרב"צ התיר לאשתו משום דהיתה חולה במחלה (את זה אתה לא יודע) והיתה בדכאון כרוני, והוא התיר לה משום שזה שימח אותה, אתה יכול לשאול את מרן הראש"ל שליט"א הוא יגיד לך שזה הסיפור האמיתי. לא היתרים ולא שקרים, יש לי עוד הרבה מקורות.
 
לזה גופא יש לי כמה וכמה מקורות שהגרב"צ התיר לאשתו משום דהיתה חולה במחלה (את זה אתה לא יודע) והיתה בדכאון כרוני, והוא התיר לה משום שזה שימח אותה, אתה יכול לשאול את מרן הראש"ל שליט"א הוא יגיד לך שזה הסיפור האמיתי. לא היתרים ולא שקרים, יש לי עוד הרבה מקורות.
תפסיק בבקשה לבלבל במוח. תודה.
 
תפסיק בבקשה לבלבל במוח. תודה.
בספר "ויאמר משה" להרה"ג משה ירדני שליט"א כתב בזה"ל: "ומה שאשתו לבשה פאה נכרית שמעתי מהגאון רבי יצחק יוסף שליט"א שאמר לו מרן הרב "אור לציון": שזוהי הוראת שעה מפני שעברה הרבה סבל ויסורים בחיים והרבה הפלות ונפשה מרה לה ל"ע ולכן היקל לה בלבד" עכ"ד.

ומעיד הרה"ג י. כ שליט"א שהיה אחד ממשמשיו של רבינו בזה"ל: "כי מה שהיה מתיר הרב בן ציון היה לאשתו כי כידוע היה לה מחלה ושערותיה נשרו ומתוך צערה המרובה התיר לה פאה כמו של ימים עברו ולא כמו של היום".
 
וגם הרבנים שהתירו, בימינו הם ודאי יאסרו.
ומה עם הרבנים שחיים בימנו ומתירים?
מה גם שבמשנה ברורה לא כתוב קש
משנה ברורה סימן עה ס"ק טו
וכתב הפמ"ג דבמדינות שיוצאין הנשים בפיאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע ומשמע מיניה שם דאפילו שער של עצמה שנחתך ואח"כ חברה לראשה ג"כ יש להקל.

מצורף מכתב נפלא מהרב פוזן זללה"ה:
שמסביר את כל שלושת הנושאים שיש בפאה נוכרית בצורה מסודרת:

"מה שכתבתי כאן הוא מכתב לאדם ששלח לי מאמר לאסור פאה נכרית על פי הדין, וביקש את תשובתי.

שלושה ענינים הם, אשר אע"פ שיש להם שייכות זה לזה, אינם קשורים זל"ז ממש, וכל אחד מהם יש לו הלכות והנהגות משלו,
ואלה הם: א. הרהורי דגברי. ב. צניעותא ופריצותא דנשי. ג. ההלכה של "והיה מחניך קדוש", אשר חז"ל קבלו שאסור לאמר דבר
שבקדושה כשרואה...

ומחמת מה שכתבתי למעלה שעצם הדבר שדרך זכרים להרהר אחרי נקבות מהווה סיבה להיחשב לגנאי ולחסרון צניעות, כל
דבר אשר גורם לכך חסרון צניעות הוא, כי ע"י זה מבליט מציאותה וגורם להרהור אחריה, ודבר זה יש לו שתי תוצאות, האחד, כל
מה שמושך להרהור יותר ישיר הוא יותר פרוץ, ומטעם זה אשה שהולכת בשוק בלי רדיד )כלשון הרמב"ם(, דהיינו שהולכת כמו
בבית, אדם הרואה אותה ירגיש את עצמו אצלה בבית, על כל המשתמע מכך, ואם תלך בחלוק, ירגיש את עצמו עוד יותר קרוב,
וכן הלאה, ומחמת זה הדבר הזה פריצות הוא. ולא שצריכים שני כיסויים ברחוב, כמש"כ ח כם אחד מחכמי זמננו, אלא שצריכה
בגד שאינו בגד ביתי אלא מלבוש "מלובש". והתוצאה השניה ממש"כ למעלה היא, שדבר הרגיל באותה מדינה, אינו מבליט אחת
שעושה כן, ומחמת זה ישנם דברים התלויים במנהג המקום, והוא דבר פשוט. אלא שבזה יש גבול, כי ישנם דברים אשר הם לפי
שיקול הדעת גורמים הרהור בכל מקום, וחוץ מהאיסור שכתבתי למעלה, מהווה חסרון של צניעות בכל מקום. ואין לי צורך
לפרט, כי הדברים מובנים...

ומעתה נחזי אנן לענין פאה נכרית. והנה ברור שלהביא ראיה מגמרות אי אפשר, כי לבד ממה שהתורה אינה חכמת התשבורת
כלשון הרמב"ן, ובנקל יכולים לדחות וכו', אפי' אם היה כתוב בפירוש בגמ', הנפק"מ בדין מוגדר. אבל בשני הענינים האחרים
שכתבתי, שמשתנים מזמן לזמן וממקום למקום וממצב למצב, בוודאי שא"א להביא ראיה מהגמ', כי אם על יסודות. אבל למעשה
קל יהיה לאדם הרוצה להתיר, לדחות כל ראיה לאיסור. ולגבי ההלכה של דבר שבקדושה, לכאורה פשוט הוא דאינו אלא תמונה,
דהא אינו שערה. ושערך כעדר העיזים כתיב ולא פאה נכרית שלך. אבל לגבי הא דגנאי הו א לבנות ישראל וכו', לכאורה דבר
פשוט הוא שגם פאה נכרית נכלל, דהחילוק אינו מספיק נראה, ומה שנראה גנאי באמת גנאי הוא, ולא גרע משאר פריצות. אלא
דבזה יש לדון במה שכתבתי למעלה, שישנם דברים שתלויים במנהגי המקומות, שעצם הדבר אינו כ"כ פריצות, ורק פריצות מה
שמגרה, ולגבי זה פאה נכרית ממש כמו שאר בגדים היא, ואם אינה פאה מגרה, אינו בכלל פריצות.

והנה בתחילת הפירצה שנשים העיזו לילך כך, היה מקום לאמר שהן פרוצות, כי אז עדיין לא היה להן ההיתר הזה, וכמש"כ. אבל
אחרי תקופה של ארבע מאות שנה )כי כנראה בזמן הש"ג כבר היה נפוץ בארצו( אי אפשר לומר לא זה ולא זה. אבל במדינות
אשר אינו פרוץ, חס וחלילה שאשה תפרוץ שם גדר. וידוע דעת חכם אחד אשר רצה לחלק בין אשכנזיות לספרדיות בענין הזה,
אבל לדעתי אינו נכון כלל, כי אשה אשכנזיה שתימצא בארץ אשר שם אין נוהגות נשי המקום בפאה נכרית, אסורה ממש לצאת
בפאה נכרית, כמו שאסורה לצאת בכתונת, מחמת שהדבר במדינה הזאת פריצות גמורה היא. וכן לאידך גיסא, אשה הבאה
מתימן ונמצאת במקרה בגרמניה או בפולין, אשר שם הדבר נהוג, לא יהיה בזה לא משום פריצות בעצמו, לא משום מגרה
הזכרים ולא משום פירצה בחומת הדת אם תלך בפאה נכרית, כמו שנהגו בנות ישראל שנמצאות שם, אפי' במקרה, אפי' דעתה
לחזור. אלא שבזה יתכן ומסתבר שיהיה בו הענין של צניעות עצמית, שכתבתי שאפי' בחדרי חדרים יש ענין של בושה וצניעות,
ויהיה מקום שתרגיש לא טוב, ואם כן היא תצטרך להחמיר. אבל אם היא תבלוט, וכל העם יסתכלו בה כי היא שונה מכולם ,
יהיה עליה לוותר על הצניעות האחת לטובת הצניעות האחרת, והוא דבר המסור לשיקול הדעת .

היוצא מזה שפאה נכרית בזמננו ממש כמו שאר בגדים היא, ואם מגרה, או כוונתה לגרות, פריצות היא, ואין לי צורך לפרט, לא
לגבי פאות ולא לגבי בגדים, כי עצם הפירוט פריצות היא. ואם אינה מגרה, וגם אין כוונתה לגרות, אי אפשר לומר לא שהוא
פריצות ולא שהוא לפני עיוור של הרהו ר, ולא משום והיה מחניך קדוש.

ומה שבדורות שקדמו לנו, בהתחלת הפירצה שתקו להם, מסתמא המצב אצל נשי ישראל היה ירוד, שאם היו יוצאים נגד זה
בחרב ובחנית היו כאלה שהיו מתדרדרים יותר ויותר. ואנחנו בדורנו איננו יכולים לדון על הסיבות הפוליטיות שהיו להם, כי אינם
ידועים לנו, ואפילו אם נראה לנו שלא היו צריכים לעשות כן, הם הכירו מצב דורם על בוריו, והחליטו מה שהחליטו, והדבר לאט
לאט התפשט עד שנעשה ממש נחלת הרבים, כמו בדורות האחרונים, והתוצאות למעשה כמו שכתבתי. והנעל"ד כתבתי. אלא
שאין בזה משום תעמולה ללכת דוקא בפאה נכרית, אלא להסביר."
יעקב ישראל פוזן​
 
נערך לאחרונה:
ואוו
אני לא בטוח שאני בפורום הנכון....
איך הרב @ע"ה ס"ט עוד לא הגיב וועוד רבים וטובים ....
בכל אופן אין מה לנסות 'לכבוש את המלכה בבית'
הפאה אסורה .
אבל מה שיש לדון הוא על הסגנון של העלון הנ"ל שהוא 'קצת' בוטה מידי...
מצד שני יכול להיות ששום דבר אחר לא עוזר כבר....
לא רק הסגנון אי אפשר להוציא עלון ולכתוב שמי שלא עושה כמו הרב שלי כל הצרות באות בגללו,
תאר לעצמך שמישהו יוציא עלון שמי שמצביע בבחירות חייב כרת? ועוד כל מיני איומים מהסוג הזה
ויש כאלה שעושים את זה אבל הם חצופים גדולים תביאו את הדעה שלכם ותנו לנו להסתדר עם הרבנים שלנו, שמתירים ואף מחייבים להצביע.
וכבר היה איזה שוטה שרשם לי במייל שהרבנים שמתירים פאה נוכרית הם מהערב רב עפרא לפומיה.
 
נערך לאחרונה:
בספר "ויאמר משה" להרה"ג משה ירדני שליט"א כתב בזה"ל: "ומה שאשתו לבשה פאה נכרית שמעתי מהגאון רבי יצחק יוסף שליט"א שאמר לו מרן הרב "אור לציון": שזוהי הוראת שעה מפני שעברה הרבה סבל ויסורים בחיים והרבה הפלות ונפשה מרה לה ל"ע ולכן היקל לה בלבד" עכ"ד.

ומעיד הרה"ג י. כ שליט"א שהיה אחד ממשמשיו של רבינו בזה"ל: "כי מה שהיה מתיר הרב בן ציון היה לאשתו כי כידוע היה לה מחלה ושערותיה נשרו ומתוך צערה המרובה התיר לה פאה כמו של ימים עברו ולא כמו של היום".
האם היה מתיר לה גם לאכול חזיר?
חוץ מזה כל תלמידיו מי שאני מכיר נוהגים בזה להיתר.
 
כי מה שהיה מתיר הרב בן ציון היה לאשתו כי כידוע היה לה מחלה ושערותיה נשרו
תינח בשנותיה האחרונות, אבל בשנים הראשונות שהיתה בריאה מאי איכא למימר?

ועוד, כל בנות משפחתו ככלתו תחי' ונכדותיו שחובשות פאה, מאי טעמא?
ומתוך צערה המרובה התיר לה פאה כמו של ימים עברו ולא כמו של היום
הבל הבלים ממש. חבשה פאה מודרנית של זמנה.
 
אין לי מה להתווכח איתכם אתם מחפשים רק להתיר את השרץ בק"נ טעמים של שקר. וברור ופשוט לי שגדול אמיתי יודע ומכיר את המצב בימינו וראה פעם אחת את רחוב רבי עקיבא בבני ברק וכדו' אוסר את פאות ימינו לחלוטין, ואילו גדול שאינו אמיתי מחפש להתיר במקום שזה נח לו וזה יתן לו כבוד מדומה, ואילו במצה ושאר מצוות הוא יחמיר על עצמו בדקדוקים שבדקדוקים עד שיעשה ללעג ולשחוק ולקלס וכמו ששמעתי שמחמירים שיהיה נייר טואלט כשר לפסח... בינו בוערים בעם, עד מתי תבינו שכל הנסיון של הדור הזה תלוי בצניעות ובקדושה וגם בנסיון האמונה כמו שמובא בכל הספרים הקדושים ומי שלא מאמין לזה יבדוק את עצמו אם ישראל הוא או מין הוא ויתעסקו בו עממין בקבורתו. כל דבר אתם מנסים לפרוך ולפרוך, זה תורה של סטרא אחרא.
 
המשנה ברורה שהתיר אפי' שער של האשה בעצמה, זה טעמים של שקר???
טעמים של שקר זה לתלות את הפאה של היום שתהיה מותרת לפי שיטת המשנ"ב, קודם כל המשנ"ב לא כתב שמותר פאה ללכת איתה ברה"ר. הוא רק מדבר על נושא של ק"ש בלבד. זאת מלבד מה שכתוב שהח"ח ציוה לאשתו לא לצאת לרה"ר עם פאה נכרית, אז מה אתה דוחף עכשיו נושא של פאה אם מותר לצאת לרה"ר בתוך המשנ"ב של ק"ש??? ודבר שני, וכי נראה לך שהחפץ חיים זיע"א יתיר את הפאות של היום שכמו שכותבים כל גדולי ישראל ועוד הרב גרוס בעצמו בשנת תשנ"ח שרוב ככל הפאות היום אינן בגדרי הצניעות... אתה עושה אוקימתות שהח"ח יתיר לך את השרץ של אשתך? אתמהה! כל המהות של הח"ח זה אמת אמת... תהיה כנה עם עצמך אם החפץ חיים יתיר פאות ימינו שרובם מכשילים את הגברים באופן ודאי וכמו שכתב מרן זיע"א שכל האומר שפאה נכרית של ימינו אינה מביאה הרהורים אינו אלא דברי נביאות!!!
 
חזור
חלק עליון