• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

אין דין קביעות סעודה על בורקסים ובצק עלים?!

את זה חידש גם מעצמו, כיון שהוא בדק את הדברים.
הוא בדק את הדברים אחרי שהרב אלקנה עורר אותו על כך, וכמו שמובא בספרו שמרן הראשל"צ שליט"א שבא איתו לבקר במפעל אמר לתלמידיו שוודאי שמברכם על במבה "שהכל" ואני בא איתו למפעל רק לחלוק לו כבוד.
אולם אחרי שיצא מהמפעל ושמע את טענותיו של הרב אלקנה שליט"א הורה שיש לברך "האדמה".
 
הוא בדק את הדברים אחרי שהרב אלקנה עורר אותו על כך, וכמו שמובא בספרו שמרן הראשל"צ שליט"א שבא איתו לבקר במפעל אמר לתלמידיו שוודאי שמברכם על במבה "שהכל" ואני בא איתו למפעל רק לחלוק לו כבוד.
אולם אחרי שיצא מהמפעל ושמע את טענותיו של הרב אלקנה שליט"א הורה שיש לברך "האדמה".
זה מה שכתבתי:
שהרב אלקנה בדק (ואח"כ גם הרב יצחק בעצמו).
אז זה לא שהוא סמך על הרב אלקנה, אלא הוא הלך בעצמו לבדוק את המציאות. ולפי"ז להיפך, אפי' על עדות מה המציאות וכו' לא סמך עליו כ"כ בעיניים עצומות.
(אני לא ח"ו מוריד מערכו של הרב אלקנה, אלא רק בא לעורר נקודה שזה לא שהרב סומך על כל דבריו וכו', אלא אינו 'סומך' לא להלכה ולא למעשה).
 
אז זה לא שהוא סמך על הרב אלקנה, אלא הוא הלך בעצמו לבדוק את המציאות. ולפי"ז להיפך, אפי' על עדות מה המציאות וכו' לא סמך עליו כ"כ בעיניים עצומות.
(אני לא ח"ו מוריד מערכו של הרב אלקנה, אלא רק בא לעורר נקודה שזה לא שהרב סומך על כל דבריו וכו', אלא אינו 'סומך' לא להלכה ולא למעשה).
אז בזמנו לפני מעל 20 שנה זו הייתה הפגישה הראשונה שלהם...
ובטח שאז מרן שליט"א לא סמך עליו כ"כ. אבל היום סומך עליו בהרבה יותר (ובטח שלא "בעיניים עצומות" אבל אותי אישית הפנה אליו פעמיים וכן אני מכיר כמה אברכים שהפנה אותם אליו)
 
תראה בשו"ת "אבא באהל ביתי".
אני לא זוכר בדיוק איפה, אבל בסוף יש כמו "תוכן עניינים". תראה שם בערך של קורנפלקס שכתב לברך האדמה, ושלאשכנזים יש לחלק בין אם זה נעשה מקמח תירס או מתירס גרוס.
זכור לי שדיברתי איתו פעם אחת על קורנפלקס והא אמר לברך שהכל כי זה לא עשוי מתירס כמו של הבמבה. (וכנראה בזמן כתיבת התשובה אולי המציאות הייתה שונה, וכן לפני כמה שנים המציאות לא היתה ברורה כ"כ גבי דוריטוס ושאר חטיפים, אבל כיום ברור שרק במבה מייצרים כך ולכן רק עליה יש לברך "האדמה")
 
נערך לאחרונה:
ייש"כ נשמח לשמוע מה דעתו הרמה בעניין.
הרב @זיל בתר טעמא הרב @בנימין לוריא
ב"ה הלכתי למרן הראשל"צ שליט"א, ואצטט לכם את השיחה.

- קודם כל כמובן ברכתי "שחלק מחכמתו ליראיו" (ומרן הסתכל עליי בחצי חיוך חצי בכעס...)
ושאלתי אותו "האם יש להקל לשטוף את המברשת אחר הצחצוח"? וענה לי "שיש מקום להקל כיון שזה מעשה קל ללא טירחא, אבל כיון שמרן זצוק"ל כתב להחמיר משום "מכין משבת לחול" יש להחמיר אא"כ זה מאוס עליו שהמברשת תשאר כך ללא שטיפה"
ושאלתי "אם אינו שוטף את המברשת בידיו אלא מניחנה תחת הזרם"? וענה לי "בזה וודאי שמותר, אין בכך שום בעיה".

(לגבי ספיה"ע ולגבי קביעות סעודה לא הספקתי לשאול אותו...)
 
הרב @זיל בתר טעמא הרב @בנימין לוריא
ב"ה הלכתי למרן הראשל"צ שליט"א, ואצטט לכם את השיחה.

- קודם כל כמובן ברכתי "שחלק מחכמתו ליראיו" (ומרן הסתכל עליי בחצי חיוך חצי בכעס...)
ושאלתי אותו "האם יש להקל לשטוף את המברשת אחר הצחצוח"? וענה לי "שיש מקום להקל כיון שזה מעשה קל ללא טירחא, אבל כיון שמרן זצוק"ל כתב להחמיר משום "מכין משבת לחול" יש להחמיר אא"כ זה מאוס עליו שהמברשת תשאר כך ללא שטיפה"
ושאלתי "אם אינו שוטף את המברשת בידיו אלא מניחנה תחת הזרם"? וענה לי "בזה וודאי שמותר, אין בכך שום בעיה".

(לגבי ספיה"ע ולגבי קביעות סעודה לא הספקתי לשאול אותו...)
ייש"כ שזכיתם לראות את זיו פניו של מו"ר שליט"א, זכות גדולה. האמת שמאופן השאלה לא ברור לי מה מרן שליט"א הבין מכם, כיון שעל השאלה הראשונה כבר ענה שאע"פ שזה מעשה קל ללא טרחה (שזה מה שמרן ע"ה כתב בחזו"ע ח"ו להתיר שטיפת הגביע) עדיין אוסרים משום עובדין דחול. ועל השאלה השניה נראה שהבין (אם אני נצמד למילים) שמדובר שמניח את המברשת בתוך הכיור כאשר היא לא בידיו והזרם שוטף אותם, ואכן זה הפתרון שמשתמשים בו. למען הסר ספק- בתחילה שראינו במקופיא באנו לשמוח בשמחתה של תורה על ליבון ההלכה בלי להתעקש חלילה, אך כשקוראים את הדברים לענ"ד זה לא מספיק ברור (אולי אני טועה אבל לא מסתדר לי התשובה הראשונה והשניה אם נאמר ששתיהן מדברות על מציאות שהוא מחזיק המברשת בידיו)
 
ייש"כ שזכיתם לראות את זיו פניו של מו"ר שליט"א, זכות גדולה. האמת שמאופן השאלה לא ברור לי מה מרן שליט"א הבין מכם, כיון שעל השאלה הראשונה כבר ענה שאע"פ שזה מעשה קל ללא טרחה (שזה מה שמרן ע"ה כתב בחזו"ע ח"ו להתיר שטיפת הגביע) עדיין אוסרים משום עובדין דחול. ועל השאלה השניה נראה שהבין (אם אני נצמד למילים) שמדובר שמניח את המברשת בתוך הכיור כאשר היא לא בידיו והזרם שוטף אותם, ואכן זה הפתרון שמשתמשים בו. למען הסר ספק- בתחילה שראינו במקופיא באנו לשמוח בשמחתה של תורה על ליבון ההלכה בלי להתעקש חלילה, אך כשקוראים את הדברים לענ"ד זה לא מספיק ברור (אולי אני טועה אבל לא מסתדר לי התשובה הראשונה והשניה אם נאמר ששתיהן מדברות על מציאות שהוא מחזיק המברשת בידיו)
נראה לי שכוונתו לחלק בין שמשפשף (שיש מקום להקל אבל עדיף להחמיר אם לא מאוס) לבין רק להניח תחת המים (כשמחזיק בידו) כשבזה אפשר להקל בשופי.
 
נראה לי שכוונתו לחלק בין שמשפשף (שיש מקום להקל אבל עדיף להחמיר אם לא מאוס) לבין רק להניח תחת המים (כשמחזיק בידו) כשבזה אפשר להקל בשופי.
לגבי השפשוף של שערות המברשת לכאורה יש כאן בעיה של סחיטה לא? לפני שנגיע לדון גבי עובדין דחול. מה שונה מסחיטת שיער? הרי זו פעולה בידיים
 
כיון שעל השאלה הראשונה כבר ענה שאע"פ שזה מעשה קל ללא טרחה (שזה מה שמרן ע"ה כתב בחזו"ע ח"ו להתיר שטיפת הגביע)
בחזו"ע כתב לגבי כוס להקל באופן שאינו משפשף בידיו.
ועל השאלה השניה נראה שהבין (אם אני נצמד למילים) שמדובר שמניח את המברשת בתוך הכיור כאשר היא לא בידיו והזרם שוטף אותם, ואכן זה הפתרון שמשתמשים בו.
זה לא היה רק מילים... הדגמתי לו שאני מחזיק עט בידיים ו"כאילו" פותח את הברז... (והחילוק כמו שכתב הרב @בנימין לוריא)
 
לא הבנתי הרי כדי להיות מטוגן צריך שיהיה רוחש בתוך השמן. בורקס אינו רוחש בתוך שמן אלא הוא יבש ממש והשמן מתיבש בו איזה מטוגן זה??
הוא לא יבש... תראה במאפיות ששמים אותו בתנור הוא "רוחש ומבעבע" (ובעצם זה כל הדיון של הרב אלקנה שליט"א האם צריך שהשמן יהיה דווקא מהחוץ או גו מספיק מבפנים - עיי"ש בהוכחותיו)
 
חזור
חלק עליון