מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וסעדו לבכם אחר תעבורו (יח ה)
פירש רש"י "אמר רבי חמא לבבכם אין כתיב כאן אלא לבכם, מגיד שאין יצר הרע שולט במלאכים", היינו ד"לבב" היינו בשני היצרים כדדרשינן בכל לבבך בשני יצריך, וכאן כתב "לב" היינו שיש להם רק לב אחד. ויש לעיין מה השייכות לפרשה זו ומדוע נרמז זאת דוקא כאן.
ויש לומר בדרך דרוש, דהנה איתא במדרש שוחר טוב מזמור ח' [ומובא בשיטמ"ק בכורות ו:] דכשרצו המלאכים לקבל את התורה אמר להם הקב"ה אינכם ראויים לקבלה, שכבר אכלתם בשר בחלב אצל אברהם אבינו.
והנה עיקר הטעם שלא קבלו המלאכים את התורה הוא כמו דאמרינן בשבת פט. דאמר להם משה רבינו "כלום יצר הרע יש ביניכם", דהתורה לא ניתנה אלא לישראל שיש בהם יצה"ר ושייך בהם מצוה ועבירה.
וזהו דאמרינן כאן "וסעדו לבכם", היינו דזה שיכולים המלאכים לאכול עכשיו בשר בחלב אע"פ שעי"ז נמנע מהם לקבל את התורה, היינו משום דבלא"ה אינם עומדים לקבל את התורה, משום שאין להם אלא לב אחד דאין יצה"ר שולט במלאכים, והתורה לא ניתנה אלא לבעלי יצה"ר, וכנ"ל.
וסעדו לבכם אחר תעבורו (יח ה)
פירש רש"י "אמר רבי חמא לבבכם אין כתיב כאן אלא לבכם, מגיד שאין יצר הרע שולט במלאכים", היינו ד"לבב" היינו בשני היצרים כדדרשינן בכל לבבך בשני יצריך, וכאן כתב "לב" היינו שיש להם רק לב אחד. ויש לעיין מה השייכות לפרשה זו ומדוע נרמז זאת דוקא כאן.
ויש לומר בדרך דרוש, דהנה איתא במדרש שוחר טוב מזמור ח' [ומובא בשיטמ"ק בכורות ו:] דכשרצו המלאכים לקבל את התורה אמר להם הקב"ה אינכם ראויים לקבלה, שכבר אכלתם בשר בחלב אצל אברהם אבינו.
והנה עיקר הטעם שלא קבלו המלאכים את התורה הוא כמו דאמרינן בשבת פט. דאמר להם משה רבינו "כלום יצר הרע יש ביניכם", דהתורה לא ניתנה אלא לישראל שיש בהם יצה"ר ושייך בהם מצוה ועבירה.
וזהו דאמרינן כאן "וסעדו לבכם", היינו דזה שיכולים המלאכים לאכול עכשיו בשר בחלב אע"פ שעי"ז נמנע מהם לקבל את התורה, היינו משום דבלא"ה אינם עומדים לקבל את התורה, משום שאין להם אלא לב אחד דאין יצה"ר שולט במלאכים, והתורה לא ניתנה אלא לבעלי יצה"ר, וכנ"ל.
