מקור: מסכת ברכות טז: ובריטבא יבמות מו. כתב שדווקא בתפילה אבל בעינייני רשות וכדו' שרי.ע"ש
ולפי זה קשיא לי מה שאומרים-מצורף צילום להלן-( כמעט כל יוצאי עדות המזרח להוציא אלו שהחרימו את ספר חמדת ימים כידוע הפולמוס סביב זה )ביהי רצון של פתיחת ההיכל בראש השנה "אבינו הראשון" וכו'(הכוונה לאדם הראשון) איך בעינייני תפילה תקנו לומר לשון אב למי שלא משלש אבות?(ובמאמרמוסגר-בספר פרשת דרכים דן אם לאבות היה דין ישראל ממילת אברהם ואילך, אבל אדם הראשון היה קודם מילת אברהם אבינו ובוודאי היה לו דין גוי (ורבי אלחנן וסרמן היד שאל את הגרב"ד פוברסקי שליטא האם אדם הראשון היה יהודי או גוי וענה לו שהיה גוי, כי אם היה יהודי כל יוצאי חלציו גם הם יהודים ולא היו גויים בעולם כלל)
ונראה לתרץ על-פי דברי האחרונים שהובאו בא"ת כרך א עמ' לד שדווקא סתם אבות אין לקרוא אבל בצירוף תואר מותר כמו שאמרו על גדולי ישראל : אבות העולם אביהן של ישראל אב לחכמה ואב לדורות ע"ש.
וא"כ "אבינו הראשון" הוא גם צירוף תואר.
אבל נשאר קשה לי מאי דאמרינן בתפילות ההושענות(מצורף צילום להלן) על נח שמכנים אותו "אב" גם ללא צירוף תואר ולכאורה לפי הנ''ל קשה.
וה'יאיר עיננו בתורתו אמן ואמן



ולפי זה קשיא לי מה שאומרים-מצורף צילום להלן-( כמעט כל יוצאי עדות המזרח להוציא אלו שהחרימו את ספר חמדת ימים כידוע הפולמוס סביב זה )ביהי רצון של פתיחת ההיכל בראש השנה "אבינו הראשון" וכו'(הכוונה לאדם הראשון) איך בעינייני תפילה תקנו לומר לשון אב למי שלא משלש אבות?(ובמאמרמוסגר-בספר פרשת דרכים דן אם לאבות היה דין ישראל ממילת אברהם ואילך, אבל אדם הראשון היה קודם מילת אברהם אבינו ובוודאי היה לו דין גוי (ורבי אלחנן וסרמן היד שאל את הגרב"ד פוברסקי שליטא האם אדם הראשון היה יהודי או גוי וענה לו שהיה גוי, כי אם היה יהודי כל יוצאי חלציו גם הם יהודים ולא היו גויים בעולם כלל)
ונראה לתרץ על-פי דברי האחרונים שהובאו בא"ת כרך א עמ' לד שדווקא סתם אבות אין לקרוא אבל בצירוף תואר מותר כמו שאמרו על גדולי ישראל : אבות העולם אביהן של ישראל אב לחכמה ואב לדורות ע"ש.
וא"כ "אבינו הראשון" הוא גם צירוף תואר.
אבל נשאר קשה לי מאי דאמרינן בתפילות ההושענות(מצורף צילום להלן) על נח שמכנים אותו "אב" גם ללא צירוף תואר ולכאורה לפי הנ''ל קשה.
וה'יאיר עיננו בתורתו אמן ואמן



נערך לאחרונה: