• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

למה אין גמרא על סדר טהרות וזרעים

לי ידוע על ירושלמי שהיה גם על טהרות וקדשים רק נגנז, ויש לזה ראיות, על בבלי לא שמעתי.
רק בשולחן ערוך רואים היטב בהלכות תרומו"ע שלא הרחיבו הנו"כ, מלבד הגר"א, כיון שלא היה נוגע למעשה [כך שמעתי מהגרי"ש קניבסקי שליט"א]
 
ידוע לי הסיבה בגלל שחכמי הגמרא רצו להשקיע יותר על הלכות שהם למעשה, ואילו טהרות וזרעים (בבבל) הם לא מעשה, יש למישהוא מקור על זה ?
זה ידוע כתירוצו של מרן ביבי"א ח"ג (חו"מ סי' ז) ועוד, בדין איסור גידול בהמה דקה בא"י , ותירץ מרן כיון שזה לא נפק"מ למעשה לכן לא כתב בזה, וה"ה ה"ה לגבי הלכות שמיטה והיתר מכירה יביע אומר ח"י יו"ד סי' לז בקונטרס השמיט'ה וכו', ועוד תירץ מרן ז"ל עמ"ש הרמ"א בדברי מרן השו"ע שקיצר בדיני עדים זוממים בחו"מ איפה שהיה להאריך, כי אין בזה נפק"מ בזמנינו לאפוקי מהרמב"ם שכת בגם דברים שאין נפק"מ בזמינו אלא הלכתא למשיח'א כידוע, ועוד ועוד כאשר עיני המעיין תחזינה מישרים.
אמנם על דברי הבבלי כזאת לא שמענ'ו ונדע'ם, אדרבא נחשו'ן בן עמי נד'ב, יעלה ויבא, וניתי ונחזי.
 
לי ידוע על ירושלמי שהיה גם על טהרות וקדשים רק נגנז, ויש לזה ראיות, על בבלי לא שמעתי.
רק בשולחן ערוך רואים היטב בהלכות תרומו"ע שלא הרחיבו הנו"כ, מלבד הגר"א, כיון שלא היה נוגע למעשה [כך שמעתי מהגרי"ש קניבסקי שליט"א]
בנוגע לירושלמי על טהרות עי' בעלי תמר עמ"ס נזיר עמ' שסג שדן בזה בהרחבה.
בנוגע לירולשמי על סדר קדשים הרב חיד"א כותב שהיה לראשונים, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפיהמ"ש שיש ירושלמי על ה' סדרים שלמים, וכן נראה מהראב"ד וה"ה פכ"ז מהל' מכירה [עין יצחק ח"א עמ' ש"ל הע' יח] אפשר לעשות חיפוש באוצה"ח - רבים המדברים על זה.
 
ידוע לי הסיבה בגלל שחכמי הגמרא רצו להשקיע יותר על הלכות שהם למעשה, ואילו טהרות וזרעים (בבבל) הם לא מעשה, יש למישהוא מקור על זה ?
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף קיד עמוד ב
אמר ליה: לאו כהן הוא מר, מאי טעמא קאי מר בבית הקברות? - אמר ליה: לא מתני מר טהרות? דתניא, רבי שמעון בן יוחי אומר: קבריהן של נכרים אין מטמאין, שנאמר ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם - אתם קרויין אדם, ואין נכרים קרויין אדם. - אמר ליה: בארבעה לא מצינא, בשיתא מצינא? - אמר ליה: ואמאי? - אמר ליה: דחיקא לי מילתא.
 
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף קיד עמוד ב
אמר ליה: לאו כהן הוא מר, מאי טעמא קאי מר בבית הקברות? - אמר ליה: לא מתני מר טהרות? דתניא, רבי שמעון בן יוחי אומר: קבריהן של נכרים אין מטמאין, שנאמר ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם - אתם קרויין אדם, ואין נכרים קרויין אדם. - אמר ליה: בארבעה לא מצינא, בשיתא מצינא? - אמר ליה: ואמאי? - אמר ליה: דחיקא לי מילתא.
אולי מדובר על משניות?
 
אולי מדובר על משניות?
תוספות מסכת בבא מציעא דף קיד עמוד ב
ה"ג דתניא ר' שמעון [בן יוחי] אומר - דאינה משנה בשום מקום ועוד דמשניות אף של זרעים וטהרות היו שגורות להם כדמשמע בכמה דוכתין והא דקאמר בארבע לא מצינא בשיתא מצינא היינו בתוספתא.

אה"נ, אבל עדיין רואים שהיו פחות בקיאים בסדרים אלו.
 
רק בשולחן ערוך רואים היטב בהלכות תרומו"ע שלא הרחיבו הנו"כ, מלבד הגר"א, כיון שלא היה נוגע למעשה [כך שמעתי מהגרי"ש קניבסקי שליט"א]
רואים עוד יותר, שכן בטוש"ע לא פסקו כלל לכל דיני קדשים כיון שאינם נוהגים בזמנינו וכן דיני טומאה וטהרה שאינם נפ"מ בזה"ז.
 
חזור
חלק עליון