• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אי אמירת צדקתך שיש חתן

לי נראה שהסתירה נובעת מהמנהג מול דעת הגרע"י עצמו. לדעתו אין לומר, אבל מהנסיון, כל פעם שניסיתי לומר כן בביהכ"נ מיד צעקו לי 'יש חתן', ולא עזר להסביר שלדעת מרן הגרע"י בכ"ז יש לומר, שרק כשהיום גורם אין לומר.
העולם נוהגין לומר, ורוב העולם כלל אינם יודעים מדעת הגרע"י בענין, ולכן לדעתי בכה"ג שוא"ת עדיף.
 
גם הראשל שליט'א
הזכיר חזו'ע אבלות זה
ולכאו'
לא דייק
כמו הרבנים האחרים
הצג קובץ מצורף 7895
כותב לך מרן הראשל"צ במפורש עיין חזון עובדיה שהביא כף החיים בשתיקה שלא לומר צדקתך (שמרן בחזו"ע הביא זאת דרך אגב) ולא נחת לדון ביום המילה או שיש חתן אם לומר או לא. וכוונתו של מרן הראשל"צ שנראה מדברי מרן שהביא את כף החיים בשתיקה שכך דעתו אלא שמרן בחזו"ע לא כתב עליו כלום לכן לא הוי כ"כ ראיה.
ובכ"ז כותב מרן הראשל"צ שגם מי שלא אומר יש לו הרבה פוסקים לסמוך עליהם (ואולי כוונתו גם על מה שכתב מרן בחזו"ע בהערות)
 
כותב לך מרן הראשל"צ במפורש עיין חזון עובדיה שהביא כף החיים בשתיקה שלא לומר צדקתך (שמרן בחזו"ע הביא זאת דרך אגב) ולא נחת לדון ביום המילה או שיש חתן אם לומר או לא. וכוונתו של מרן הראשל"צ שנראה מדברי מרן שהביא את כף החיים בשתיקה שכך דעתו אלא שמרן בחזו"ע לא כתב עליו כלום לכן לא הוי כ"כ ראיה.
ובכ"ז כותב מרן הראשל"צ שגם מי שלא אומר יש לו הרבה פוסקים לסמוך עליהם (ואולי כוונתו גם על מה שכתב מרן בחזו"ע בהערות)
אתה חוזר על הדברים שאמרתי?
כוונתי היתה שמה שהרבנים שטענו להביא ראיה
זה אינו לפי הרשלצ כי בחזו'ע אבלות זה נושא צדדי.
נכון?
 
גם הרב מאזוז הבין כך:
1708189684815.png
וכשראיתי זאת לא זכרתי שכבר עיינו בזה כאן בעבר, אז פתחתי שוב לראות.
ולא כ"כ הבנתי מה הראיה הברורה משם שכך דעתו.
הרב שם כותב שלא יאמרו בבית האבל, ובתוך הדברים מביא את מי שמדמה זאת לחתן, אך לא זה עיקר הדין, אלא רק בא להביא ממנו ראיה שלא יאמר בבית האבל. ומש"כ הרב מאזוז שבחזו"ע כותב שהטעם שלא אומרים בבית האבל הוא כמו שלא אומרים עם החתן, הוא אינו נכון. שלא כתב שזה הטעם, אלא רק הביא את הכה"ח שסובר לגבי בית האבל. (והכה"ח דימה זאת).
וא"כ בוודאי שאין לומר ש"בהערה שם מביא שהטעם הוא כמו שלא אומרים צדקתך בבית החתן".
ואמנם, גם מעצם הנידון שם אני לא חושב שיש ראיה, ובפרט ששם כתב להדיא שכל הדין הוא דווקא בבית האבל, ולא בביהכנ"ס.
ואמנם בתוך הדברים כתב החילוק שבביהכנ"ס זה נראה אבילות בפרהסיא, ולכן יאמר רק בבית האבל.
אולם בסוף ההערה כתב: "שאין הציבור נגררים אחר האבל", ולא מהטעם דאין אבילות בפרהסיא.
[וא"כ אולי אה"נ, שבמקום שיש ברית אולי באמת כן יאמרו, אך במקום שרק נוכח שם אחד מבעלי הברית או חתן לא יאמרו]

ונ"ל שלגבי העדויות מה מרן עשה, הרי שאפשר שהעדויות הם רק מה עשו אצלו, ולא מה הורה.
כלומר, כשמישהו שאל אותי מה אני נוהג (לא שאני מ"ד...) השבתי לו שאם לא שואלים אני נוהג מה שעושים, אבל אם ישאלו אותי אומר להם לומר. יתכן שכך גם מרן, שדעתו היתה דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד (וכמש"כ במעין אומר), ולכן מה שעשו באותו מקום שתק, ופשוט באותו מקום עשו כמו מנהג העולם שלא לומר, אבל אה"נ, יתכן שדעתו היתה שכן לומר, רק שאין ממש בעיה שלא לומר.
ולכן נראה שלכתחילה כן אומרים, אך אם מישהו אחר עולה חזן או שהדבר יכול להביא למחלוקת אין לומר. (ואפשר אולי לחלק כמו שכתבתי לעיל בין מקום הברית שדומה לבית האבל לבין ביהכנ"ס שיש שם חתן או אחד מבעלי הברית, אך צ"ע).
 
חזור
חלק עליון