>> לרכישת המהדורה הדיגיטלית, לחצו כאן.
>> לרכישת המהדורה המודפסת, לחצו כאן (רכישה מוקדמת, אי"ה הספר אמור להגיע מהדפוס בימים הקרובים).
זה לא קשור,כיצ"ב בסנהדרין (צ.) תנא הוא כפר בתחיית המתים לפיכך לא יהיה לו חלק בתחיית המתים.
כיוצא בזהזה לא קשור,
כי לא מאמיןאך כאן אם כרגע אין לו כסף ואומר זאת בפה, אמאי לא יגיע לו אחר כן כסף,
העולם אומר בשם הזוה"ק לא לומר אין לי, כי ס"מ עונה אמן.זה לא קשור,
כי שם אם לא מאמין לא מגיע לו שכר שיקום,
אך כאן אם כרגע אין לו כסף ואומר זאת בפה, אמאי לא יגיע לו אחר כן כסף,
אני מאמין שאם הקב''ה ירצה שיהיה לי - יהיה לי,כיוצא בזה
כי לא מאמין
זו בעיה, תראה בספר שלוות הנפש שהאריך בזה, כי בדבריו הוא חוסם את השפע. ונבאר מתוך הספר "שלוות הנפש" מי שמדבר ככה זה מעיד על חסרון באמונה ובטחון, וכמו שכתב כיו"ב בשלוות הנפש "וכמובן יש להדגיש שכשאדם מתפלל על ישועה שצריך, וכשמסיים תפילתו נגש אליו חברו ושואל אותו מה שלומו, ופעמים שאדם מספר את הקשיים שלו וכמה עצוב וקשה לו. אומר הקב"ה לפני רגע התפללת אלי שאעזור לך, ולמה אתה עכשיו אומר שקשה לך? אתה לא מאמין בתפילה שלך שאני יושיע אותך. הקב"ה אומר לאדם תתן לי את האפשרות להושיע אותך ע"י שתאמין בי שאושיע אותך. והארכתי בזה להלן בחלק התפילה שקודם התפילה צריך להאמין ולבטוח בה'".אני מאמין שאם הקב''ה ירצה שיהיה לי - יהיה לי,
כרגע המציאות היא שאין לי בגלל שכך רצונו של הקב''ה,
מה הבעיה לומר זאת בפה,
זו דרגת אמונה, אבל יש דרגת בטחון, לבטוח בה' שיושיעו. יש בזה אריכות כפי שהביא בס' שלוות הנפש.החזון איש באמונה ובטחון אומר שאמונה זה לא להאמין שיהיה טוב אלא להאמין שכל מה שקורה זה רצון ה',
מה אני לא מאמין בזה שאני אומר שאין לי כסף?
החזון איש אומר שבטחון הוא לנהוג על פי האמונה,זו דרגת אמונה, אבל יש דרגת בטחון, לבטוח בה' שיושיעו. יש בזה אריכות כפי שהביא בס' שלוות הנפש.
זה הפשט הפשוט בחזו"א, וכך באמת רבים וטובים הבינו. אבל אליבא דאמת אין זה דעת החזו"א, והרבה לא מבינים את דברי החזו"א לעומק, ובספר שלוות הנפש האריך הרחיב בזה לבאר שאין מחלוקת בין החזו"א לרבנו בחיי, אלא שדעת החזו"א רק שדרגת הבטחון של רבנו בחיי היא דרגה גבוהה. והוכיח כן להדיא מלשונו של החזו"א, ומעוד ספרי החזו"א.החזון איש אומר שבטחון הוא לנהוג על פי האמונה,
לדוגמא מי שמאמין שמזונותיו קצובים לו יעזור לרעהו שפותח עסק מתחרה,
אך אין הבטחון קשור לאמונה שיהא טוב,
מחילה מכבודו, אבל ניכר שאף פעם לא ישבת לפתוח וללמוד לעומק את סוגיית הבטחון, איך אתה כותב שאין שום ראשון שכותב שיש לבטוח על הבורא ית"ש שימלא משאלותיו לטובה ולברכה וכדו'?! תראה רבנו בחיי בשער הבטחון שמביא 10 יתרונות של בעל הבטחון על פני הכימאי.אין מה להתוכח יותר מידי
יש את השיטה הפופולארית בשוק שביטחון זה להתרפק על הבורא האוהב ולהרגיש בכל ליבו שהוא יעשה לו חפצו (אין לזה ראיה משום ראשון שאני מכיר) ומי שהבין ככה לא יזוז מזה מהר
יש את השיטה הפשוטה והעמוקה המפורשת ברוב הראשונים וזה להגדיר את הביטחון של החזו"א אמונה ברמה גבוהה ואת הביטחון כענין שקשור לבטוח בבורא שיעזרהו לקיים מצוותיו וזה הדעה עליה מסכימים מאמרי חכמינו ורבותינו אבל היא לא פופולארית
הויכוח בזה הוא עם וותק גדול וכנראה לא יוכרע בפורום הזה
אני למדתי את זה לעומק וראיתי את כל הראשונים שהזכרת ומי שמתבונן בהם אין בהם שום ראיה לדבר זה לעומת ראשונים אחרים מפורשים לא ככה כמו הרמב"ם ובנו רבי אברהם והרמב"ן ועודוכן יש להעיר על עוד דברים שכתבת, אבל אכמ"ל, רק עליך לדעת, שאתה לא יכול לכתוב מבלי ללמוד לעומק את הסוגיות הללו.
מחילה מכבודו לקרוא ראשונים זה לא נקרא ללמוד לעומק בלי להשוות את זה לכל שאר התנ"ך!!! ולדברי רבותינו האחרים וללמוד מה היא בדיוק נקודת המחלוקתמחילה מכבודו, אבל ניכר שאף פעם לא ישבת לפתוח וללמוד לעומק את סוגיית הבטחון,
היכן הרמב"ם והרמב"ן כתבו אחרת?! אדרבה הרמב"ן כתב שיש להשליך הכל על ה' וכו'.לעומת ראשונים אחרים מפורשים לא ככה כמו הרמב"ם ובנו רבי אברהם והרמב"ן ועוד
למדתי רבות ב"ה בעיון את כל הסוגיא, ואדרבה אם יצא לך אחרת תכתוב לנו עם מקורות מדויקים, ולא סתם לכתוב בלא מקורות לדבריך. אני הבאתי מקורות.מחילה מכבודו לקרוא ראשונים זה לא נקרא ללמוד לעומק בלי להשוות את זה לכל שאר התנ"ך!!! ולדברי רבותינו האחרים וללמוד מה היא בדיוק נקודת המחלוקת
בסיכומים שלי כתוב ככהתכתוב לנו
סיכומים מתוך איזה ספר? לא הבאת שום מקור לדבריםבסיכומים שלי כתוב ככה
ואמנם ענין הביטחון והוא לבטוח בבורא בביטחון גמור שיעזור לו לקיים מצוותיו וללכת בדרכיו ובדרכי היושר הנה עיקרו כך הוא שלא רק אדם הרוצה לקיים המצוות ידע שלא ימנע ממנו מצד הטבע לקיים המצוות אלא אף אדם הרוצה להגיע למעלה יגיע אליה מעל הטבע ונאמר וידעת כי אני השם אשר לא יבושו קווי ותקנו לנו חכמים בתפילה בקשה על המעלות ואז בקשה בזכות הביטחון והיינו כי האדם השלם המגיע להכרה נכונה וחי נכון ויודע את המעלות העליונות ורוצה להגיע אליהם ועובד מתוך המציאות כדי להגיע למעלות רמות כפי מה שהטבע נותן לו ורואה את המעלה אותה הוא מבקש ודורש ורחוקה היא ממנו והוא מנסה בכל כוחו להשיגה אך אין יד טבעו משגת יעזרהו אלוקיו ויגיע אל המעלות העליונות כי האדם המבקש את המעלות האלו צריך לבטוח בבורא שיעזור לו ולבקש זאת ממנו ולהתחנן אליו שלא יבושו קוויו ומה נאה אמר דוד מלך ישראל בהתחננו בזכות הביטחון כך אמר אל יבושו בי קוויך השם אלוקים צבאות אל יכלמו בי מבקשיך אלקי ישראל והנה אלו המקווים אל השם הם רוצים ממנו דרך השלמות אך מבקשיו הם הרוצים את הבורא והדבקות בו ואמר דוד כל המקווים להשם בראותם שתתקבל בקשתי לא יהיה להם חרפה בדבר כביכול הם מקווים לדבר שלא מועיל להם חלילה וכן מבקשי השם שרוצים שלמות לא יאמרו להם אחרים אין לכם מה ללכת בדרך זאת כי מתי שהוא לא יהיה הדבר בכוחיכם ותצטרכו עזרת שמים ולא תגיע חלילה ואין הדבר כן אלא דורשי השם יש להם ליחל לבוראם
והאדם עליו לבקש ולקוות כפי מדרגתו ולא לבקש גדולות ונפלאות ממנו וידע היכן הוא נמצא ומה היא המעלה העליונה אליה הוא מבקש להגיע ואז יעזרהו השם בעבודתו וכל ענין הנבואה מורה על זה כי הנבואה היא השגה מעל הטבע לשלמי הדעות להשיג מה שלא ביכולתם וכל שכן אלו שבתחילת עבודתם הרוצים להשלים עצמם אין להם להתייאש מזה ואם את הדרך החיצונית יישר להם הבורא כל שכן שיועיל להם בענין הפנימי להצליח להשיג מעלה זאת