• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

אמירת מגדול בסעודה רביעית. - שאלה.

יש תקוה

Active member
הנה כתב מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י ברכות (מה' תשנ"א, בסי' קפ"ז ה"ח) דבסעודה רביעית י"ל "מגדול". וכ"כ בילקו"י (שבת כרך א' ח"ד, סי' ש' סעיף י"ד. עמ' תתקל"ד).
ושם בהערה הביא מהגרח"פ ומהבא"ח שיש לומר מגדול בוי"ו בסעודה רביעית. וכתב דכ"ה בבא"ח. וכ"ה בשו"ת תורה לשמה סי' קמט יעו"ש ע"פ הסוד לגבי סעודת מוצאי יוה"כ שחל להיות בשבת. ע"כ. ונראה שהביא זאת כסיוע לדבריו.
אלא שאחר עיוני שם, ראיתי דאזיל כל בתר איפכא, וכתב דכיון דלא היו סעודות בשבת לכן "גם אין צורך לומר מגדול בוא"ו /בו'/ אלא מגדיל" ביו"ד /בי' " (כלשונו). ואע"פ דמוכח משם שבסתם סעודה רביעית י"ל מגדול. מ"מ משמע מהילקו"י שכתב שה"ה לסעודת מוצאי יוה"כ (שחלה במוצ"ש...) וזהו לכאו' אינו, כמבואר לעיל. וצ"ב קצת (קצת כי אליבא דאמת לא כ"כ קשה, אבל לעורר לב המעיינים).

ועוד הביא שם שמתסמכים לענין הארת שבת ה"ד לענין וידוי, ואמירת תהילים במוצ"ש. ע"כ. ולכאו' בשעה"כ דף ס' ט"ב מבואר דאין לומר תהילים במוצ"ש מאותו טעם דמתגרה בחיצונים ע"ש. כ"כ בביאור טעמו שם. וצ"ב.

(ובדרך אגב, שמעתי מאחד המשבקי"ם הקרובים ממש לרב, שהרב עתה עוסק בעריכת ילקו"י ברכות חדש, ונפשי בשאלתי האם עתיד לצאת בקרוב? )
 
נערך לאחרונה:
הנה כתב מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י ברכות (מה' תשנ"א, בסי' קפ"ז ה"ח) דבסעודה רביעית י"ל "מגדול". וכ"כ בילקו"י (שבת כרך א' ח"ד, סי' ש' סעיף י"ד. עמ' תתקל"ד).
ושם בהערה הביא מהגרח"פ ומהבא"ח שיש לומר מגדול בוי"ו בסעודה רביעית. וכתב דכ"ה בבא"ח. וכ"ה בשו"ת תורה לשמה סי' קמט יעו"ש ע"פ הסוד לגבי סעודת מוצאי יוה"כ שחל להיות בשבת. ע"כ. ונראה שהביא זאת כסיוע לדבריו.
אלא שאחר עיוני שם, ראיתי דאזיל כל בתר איפכא, וכתב דכיון דלא היו סעודות בשבת לכן "גם אין צורך לומר מגדול בוא"ו /בו'/ אלא מגדיל" ביו"ד /בי' " (כלשונו). ואע"פ דמוכח משם שבסתם סעודה רביעית י"ל מגדול. מ"מ משמע מהילקו"י שכתב שה"ה לסעודת מוצאי יוה"כ (שחלה במוצ"ש...) וזהו לכאו' אינו, כמבואר לעיל. וצ"ב קצת (קצת כי אליבא דאמת לא כ"כ קשה, אבל לעורר לב המעיינים).
לצערי אין בידי הילקוט יוסף הנ״ל, אך תוך כדי עיון בתורה לשמה הנ״ל יוצא שני חילוקים, ואע״פ שמדובר בענייני סוד אני אפשט מה שיוצא משם - ישנה קדושת שבת של התפילות וישנה קדושת שבת של הסעודות, מפני קדושת שבת של התפילות אומרים ויהי נועם במוצאי יו״כ שחל במוצ״ש להמשיך ההארה הנ״ל אך מפני קדושת שבת של הסעודות שגורמת לסעודה רביעית שמושכת אורות להמשך השבוע, במוצאי יו״כ הנ״ל אין לכוון בה להמשיך האורות הנ״ל, לא לומר כתקונא דוד מלכא משיחא ואף לא לומר מגדול. ובאמת צ״ע למה בפשיטות לא כתב דכיוון דלא הייתה קדושת סעודות שבת א״כ גם אין מצוות סעודה רביעית אך האריך לומר שלא לכוון בה להמשיך האורות ולא לומר דוד מלכאה עילאה קדישא ולא לומר מגדול אלא מגדיל, אלא הא לך שעדיין ס״ל שיש סעודה רביעית ובכ״ז אין בה אותו סוג ההארה שיש בכל סעודה רביעית. אך אולי מרן הראשל״צ שליט״א הבין כי זה היינו הך ואין בכלל דין סעודה רביעית מהסיבות הנ״ל, אך כיוון דפסקינן דעדיין איכא מצד הפשט א״כ מצד הסוד לא יוריד את המעלה של המגדול בסעודה רביעית וסיעתא הוא מצד הסוד שכן יש לומר מגדול אף בסעודה רביעית. אך באמת צ״ע מההבנה בדברי התורה לשמה הנ״ל.
עריכה: ואדרבה, כתב שם ז״ל אך בסעודה של מוצאי שבת ויום הכיפורים לא יכוין בה כדי להמשיך וכו׳ ע״כ ולכאורה לא קרא לו ״סעודה רביעית״ כמו שכתב בתחילת התשובה וז״ל וכנגד המשכת תספת קדושת שבת לימי החול מבחינת הסעודות, אנחנו עושים סעודה רביעית במוצאי שבת וכו׳ ע״כ אך עדיין יקשה מהסיפא דא״כ למה האריך ולא פשוט אמר דליכא מצות סעודה רביעית. וצ״ע.
עריכה 2: בעיון מכופל וחוזר עלה לי מעט תשובה אך יותר מוסיפה צ״ע על הראשל״צ, דאפשר לומר דאע״פ שס״ל שאין סעודה רביעית מבחינת הסוד, יש סעודה רביעית מבחינת הפשט, אך כיוון שאין על פי הסוד ליתא לא יכוון ויעשה מה שדרך כל סעודה רביעית לעשות משום ההארה. ולפ״ז דברי הראשל״צ כלל לא מובנים אלא אם נימא שס״ל שאפילו על פי הפשט יש לומר מגדול.
אך שוב פעם, כל זה באוויר הואיל ואין לי דברי הראשל״צ מולי ממש, ויעזור מאד אם תוכל להעתיק דבר או לצלם לתועלת הלימוד בלבד.
עריכה 3: אך אולי יש לדקדק דכתב התורה לשמה ״גם אין צורך לומר״ מכללא דגם על פי הסוד אפשר אך אין צורך. (ודוחק מעט אם נגיד כמו בעריכה 2)
 
נערך לאחרונה:


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון