מרפסן איגרי
Active member
בחזו"ע פסח (עמוד רלו) כתב מרן זיע"א להוכיח מהתשב"ץ שאף שפסק שיש לקיים מנהג לקדש בבית הכנסת, מ"מ העיד נכדו בשו"ת יכין ובועז שלא היה עונה אמן.
בשו"ת עמק יהושע חלק ג' דחה ראיה זו משום שבשו"ת יכין ובועז מוכח להדיא שכל מה שקיים המנהג הוא מחמת שלא יכל לבטלו. ולכן כתב בעמק יהושע שנראה שהרשב"ץ חזר בו מהתשובה ולכן חשש לברכה לבטלה ולא היה עונה אמן.
בילקוט יוסף פסח חלק ג' כתב שקשה לומר שהתשב"ץ חזר שלא מצינו שכתב כן והטענה שתקנת חז"ל עמודת כבר כתבוה כמה ראשונים. ולכן סוף דבר העלה שיש לקיים הראיה ממנהג התשב"ץ.
ונפשי בשאלתי, הרי סו"ס מבואר ביכין ובועז להדיא שזה אחד מהמנהגים שיש לבטלם אך אין כח ביד חכמים לבטלו כש"כ - ויש מנהג שנוהגין להקל בקצת דברים ואין כח בגדוליהם למחות בידם. וסיים ואעפ"כ לא מצאו מקום לבטלו ולכך אמר בעל הטורים ז"ל אי יישר חילי אבטליה.
רואים שהחכמים רצו לבטלו ולא יכלו, ועל זה אמר שהרשב"ץ לא ענה אמן. על כרחך אחד מהשנים, או שנהג לא לענות לפני שכתב את התשובה בשו"ת התשב"ץ ואה"נ אחר שכתב שיש לקיים המנהג מסתמא היה עונה אמן כי כבר לא נמצא בגדר שכתב היכין.
או שחזר בו ממש"כ בתשב"ץ כדברי העמק יהושע.
אבל לומר שאע"פ שסבר שאפשר לברך מ"מ לא ענה, זה לא מסתדר עם דברי היכין. וצ"ע.
בשו"ת עמק יהושע חלק ג' דחה ראיה זו משום שבשו"ת יכין ובועז מוכח להדיא שכל מה שקיים המנהג הוא מחמת שלא יכל לבטלו. ולכן כתב בעמק יהושע שנראה שהרשב"ץ חזר בו מהתשובה ולכן חשש לברכה לבטלה ולא היה עונה אמן.
בילקוט יוסף פסח חלק ג' כתב שקשה לומר שהתשב"ץ חזר שלא מצינו שכתב כן והטענה שתקנת חז"ל עמודת כבר כתבוה כמה ראשונים. ולכן סוף דבר העלה שיש לקיים הראיה ממנהג התשב"ץ.
ונפשי בשאלתי, הרי סו"ס מבואר ביכין ובועז להדיא שזה אחד מהמנהגים שיש לבטלם אך אין כח ביד חכמים לבטלו כש"כ - ויש מנהג שנוהגין להקל בקצת דברים ואין כח בגדוליהם למחות בידם. וסיים ואעפ"כ לא מצאו מקום לבטלו ולכך אמר בעל הטורים ז"ל אי יישר חילי אבטליה.
רואים שהחכמים רצו לבטלו ולא יכלו, ועל זה אמר שהרשב"ץ לא ענה אמן. על כרחך אחד מהשנים, או שנהג לא לענות לפני שכתב את התשובה בשו"ת התשב"ץ ואה"נ אחר שכתב שיש לקיים המנהג מסתמא היה עונה אמן כי כבר לא נמצא בגדר שכתב היכין.
או שחזר בו ממש"כ בתשב"ץ כדברי העמק יהושע.
אבל לומר שאע"פ שסבר שאפשר לברך מ"מ לא ענה, זה לא מסתדר עם דברי היכין. וצ"ע.