• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מעמד שלשתן - שאלה על השיעור השבועי מוצש"ק ראה

גר"א ניק

New member
מרן שליט"א אמר בשיעור במוצאי שבת שעברה (אני מעתיק מהעלון, אחרי שבדקתי בהקלטה וזה ממש מדויק):
התקדשי בחוב זה
יא. והנה הבית יוסף באבן העזר 10 (סי׳ כח) דן בשמעון שחייב לראובן מאה
דולר, ולא מוצא אותו, ובחתונה אמר לכלה במעמד שלשה אנשים
:
תתקדשי לי בחוב שיש לי אצל ראובן, שכתב הרמב״ם (פ״ה מהל׳ אישות הי״ז)
שמקודשת, ולדעת רבינו ירוחם (נכ״ב ח״א קפא ע״ג) מקודשת מדרבנן, וכתב
הבית יוסף, ואינו מוכרח, שיש לומר שכיון שכך תיקנו רבנן שהחוב נקנה
במעמד שלשה, נקנו לה המעות, וכיון שנקנו לה הרי זה כאילו נתן לה כסף,
והיא מקודשת דאורייתא. ולפי זה גם לגבי ארבעת המינים שקנה בקנין
דרבנן, מועיל לדאורייתא, שיכול לקיים בהם את המצוה ביום הראשון, ואף
שיש מחלוקת במצוה, כיון שמרן פסק להכשיר, ברוכי נמי מברכינן.

אני תמיד חשבתי ש'מעמד שלשתן' הכוונה שגם המלווה וגם הלווה נמצאים כאן, והמלווה מקנה את החוב לאדם שלישי שג"כ נמצא כאן,
והנה מרן שליט"א ביאר שזה כשהלווה לא נמצא כלל, ומועילה הודעת המלווה לחוד בפני ג' אנשים.
אשמח להארת עיני בזה.

תודה רבה מראש
 
מרן שליט"א אמר בשיעור במוצאי שבת שעברה (אני מעתיק מהעלון, אחרי שבדקתי בהקלטה וזה ממש מדויק):


אני תמיד חשבתי ש'מעמד שלשתן' הכוונה שגם המלווה וגם הלווה נמצאים כאן, והמלווה מקנה את החוב לאדם שלישי שג"כ נמצא כאן,
והנה מרן שליט"א ביאר שזה כשהלווה לא נמצא כלל, ומועילה הודעת המלווה לחוד בפני ג' אנשים.
אשמח להארת עיני בזה.

תודה רבה מראש
המדייק בדבריו של מרן שליט"א יראה שמשמע שאוחז
ש'מעמד שלשתן' היינו שכשיש שלשה אנשים אפשר להקנות חוב מהמלווה לאדם אחר,
כנראה כעין 'אפי תלתא' - דהיינו שהכח של כל שלשה אנשים הוא כדי לפרסם את הדבר,
וזה, צריך עיון גדול לידע מקורו.
 
המדייק בדבריו של מרן שליט"א יראה שמשמע שאוחז
ש'מעמד שלשתן' היינו שכשיש שלשה אנשים אפשר להקנות חוב מהמלווה לאדם אחר,
כנראה כעין 'אפי תלתא' - דהיינו שהכח של כל שלשה אנשים הוא כדי לפרסם את הדבר,
וזה, צריך עיון גדול לידע מקורו.
לזה בדיוק התכוונתי לשאול
מחילה אם לא הייתי ברור
 
לזה בדיוק התכוונתי לשאול
מחילה אם לא הייתי ברור
היית ברור,

רק ציינתי שיש שני חלקים,
א. מרן מחדש שהלוה לא נמצא שם, זה ממש מרפסין איגרי לפו"ר.
ב. מרן מחדש שעצם זה שיש שלשה אנשים זה מעניק לו את היכולת להעביר את החוב. וזה גם חידוש עצום.

מרן בפשיטות גילה שני חידושים עצומים בסוגיא.

נשמח מאד מי שיודע מקור הדברים.
יורנו המורה לצדקה ושכמ"ה.
 
מסתמא הכוונה לשלושת האנשים בעלי הדבר, החתן שהחוב שלו, הכלה, והחייב.
רק הרחיב קצת הלשון "שלשתן" שלא שייך לכאן, וקרא לזה שלשה אנשים.
איך אפשר לפרש בכוונתו הפוך ממש ממה שאמר?
מרן שליט"א אמר מפורש שהמלווה לא מוצא את הלווה, וידוע שכל דבריו מדוקדקים מאד
 
באמת מתחילה חשבתי שכותב העלון לא דקדק מספיק
אבל בהקלטה ג"כ נשמע ככה
ולכן בוודאי שכוונת מרן שליט"א כפי שנכתב לעיל
וחלילה מלדחות את דבריו הקדושים בסרק והבל
רק צריך לדעת מה המקור
 
זה סתם כהבנה למה לא פרע עד עכשיו וחיכה לקדש באותו חוב
אז הכוונה שבחתונה הלווה כן נמצא?
לא נשמע ככה לא בעלון ולא בהקלטה
אבל כדי להיות בטוח אני הולך לשמוע ולקרוא שוב
מסתמא אתה גם עשית א"ז
 
אז הכוונה שבחתונה הלווה כן נמצא?
לא נשמע ככה לא בעלון ולא בהקלטה
אבל כדי להיות בטוח אני הולך לשמוע ולקרוא שוב
מסתמא אתה גם עשית א"ז
@לשמור ולעשות
שמעתי וקראתי שוב
לא נראה לי לדחוק ככה בדבריו הבהירים של מרן
 
א. מרן מחדש שהלוה לא נמצא שם, זה ממש מרפסין איגרי לפו"ר.
ב. מרן מחדש שעצם זה שיש שלשה אנשים זה מעניק לו את היכולת להעביר את החוב. וזה גם חידוש עצום.
בגמרא בבבא בתרא קמט. שאמר רבא אי במעמד שלשתן אי שלח לי לא אזילנא, מפורש שאם הוא לא נמצא שם הקניין לא חל. וידועים דברי הרשב"ם שם בסוף העמוד שכל מה שאמר רבא זה להלכה. וכן הסכימו הפוסקים.
 
מסתמא הכוונה לשלושת האנשים בעלי הדבר, החתן שהחוב שלו, הכלה, והחייב. רק הרחיב קצת הלשון "שלשתן" שלא שייך לכאן, וקרא לזה שלשה אנשים.
שמעתי שוב את השיעור וז"ל לשון מרן שליט"א מילה במילה
למשל ראובן, שמעון חייב לו נגיד 100 דולר חייב לו, והוא לא מוצא אותו את שמעון, היה שם מעמד שלשתן שלושה אנשים אומר לה לכלה תשמעי החוב שיש לי אצל ראובן זה בשבילך התקדשי לי בחוב הזה מקודשת או לא
ההבנה הפשוטה בדברי מרן זה מעמד שלשתן כדבעי, כדבריך
דאלת"ה מרן בסימן כח סעיף יג אומר שהיא ספק מקודשת
1725776649375.png
 
חזור
חלק עליון