• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אשכול התפילה הגדול

amit26

Active member
*עדכון - הודות לעזרה האדיבה של הרב @בנימין לוריא רק השאלות הבאות נשארו פתוחות:
1,4,8,9,14,17,18,21,22,23,24
מי שיכול לעזור אפילו בחלקם תבוא עליו ברכה

אספתי כמה וכמה שאלות בעניין הנוסח הנכון בתפילה לדעת מרן,וענייני תפילה בכלל לדעתו:
1. איך עושים דגש חזק באותיות שממילא מודגשות? כמו ט, סדי(צדיק בהגייה מזרחית נכונה)
2. טוב להתפלל באירוכת? שמעתי שרב אחד אמר לי לא טוב להתפלל עד שהציבור כבר בקריאת התורה אחרי חזרה ותחנון. ומצד שני, ידוע שכל הגדולים ועובדי ה' מאריכים בתפילה וכמובן מרגישים התעלות בתפילה כזו וכו'. מה כדאי?
3. - ‏קויך או קוייך,ותחזינה או ותחזיינה(הכוונה י שאינה מנוקדת מזכירים בקריאה כאילו יש בה שווא או מתעלמים ממנה בקריאה והיא לא מבוטאת?)
4. - ‏לדעת מרן אומרים את יה"ר של החידא אחרי העקידה? גם בשבת(ואם כן בכל הנוסח או לא יזכור דברים שלא מזכירים בשבת)? אם כן אומרים רבונו של עולם אחרי זה או ימשיך ישר וכמו שכבש
5. -באנא בכוח של הקורבנות, צריך לחזור על אותו יום 3 פעמים לאחר קריאת כל הימים או לא וזה לא דומה לאנא בכוח של קש על המיט5
6. - ‏לדעת מרן יש לנשק תפילין של יד במקומות הבאים? : יוצר אור ובורא חושך,קדוש דמיושב של ברכות קריאת שמע וקדוש דמיושב של ובא לציון
7. - ‏מהר והבא עלינו ברכה ושלום-מהרה או בלי מהרה? וכן והוליכנו מהרה או לא מהרה קוממיות לארצנו?
8.- ‏יש לכוון ב 18 את הניקוד בשם ה' רק בחתימת הברכות או כל פעם שמוזכר שם השם?
9. באיזה ספירה מכוונים בשם השם חתימת האל הקדוש?
10.- ‏עם עמך ישראל או ועמך ישראל בקדושה?
11. - ‏חוס ורחם עלינו או בלי חוס?
12. - ‏וקבצנו מהרה או לא מהרה יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו?
13. - ‏קיווינו וציפינו כל היום זה נוסח הנכון או יש לשנות?
14. - ‏יש לכוון ניקוד בשם השם של שומע תפילה? כי רשום תמיד מלכות אבל בשחרית ומנחה מנוקד, בערבית לא
15. - ‏בשומע תפילה ובכללי לפני ע' מנוקדת בצירי בסוף מילה, צריך להגיע "שומייע תפילה" או שומע תפילה רגיל?
16. - ‏חיים חן וחסד צדקה או לא צדקה ורחמים?
17. - ‏יהיו כמוץ לפני רוח ומלאך השם דוחה וכן קבל רנת עמך וכו'- יש להגיד בלחש/רק לכוון/גם לא לכוון?
18. - ‏מה נוסח ברכות התורה לדעת מרן בירידה מספר תורה? כי יש "נתן לנו את תורתו תורת אמת " ויש בלי "את"
19. - ‏בשיר של יום : בשבת/בשבת קודש?
20. - ‏ביהודה בן תימא - בוש פנים או בושת פנים לגן עדן?
21. העומד ב 18 צריך לעצור את התפילה ולכוון רק ב קדושה או גם בקדיש?(והאם הדין שונה כאשר הקדיש או הקדושה נאמרים ממניין אחר)
22. - ‏בנשמת של שבת - אומרים מבלעדיך אין לנו מלך גואל ומושיע?
23. - ‏ואל יחסר ממנו כל טוב לעד ולעולמי עולמים (אמן)? הרחמן הוא יברך את בעל הסעודה הזו - או בלי אמן באמצע ברכת האורח
24. - ‏בנשמת - ולברך את/בלי את שמך מלכנו- מופיע בסוגריים בסידור שלי
25. - ‏"ויפארו וישוררו- בלי וישוררו
26. - ‏אין לנו מלך גואל ומושיע בלי מלך?
27. - - ‏יכול להיות שבסידור חזון עובדיה יכול להיות דברים ודיוקים שלא לדעת מרן?
 
נערך לאחרונה:
אספתי כמה וכמה שאלות בעניין הנוסח הנכון בתפילה לדעת מרן,וענייני תפילה בכלל לדעתו:
יש לך כמה דברים ששאלת (וחלקם גם אני הסתפקתי בהם), ולא נתבארו להדיא בספרים והם דיוקים שאין כ"כ נפק"מ בהם או שאין הכרעה ברורה או שהם ע"פ הקבלה ולא מצאנו התייחסות מפורשת לכך בתורת מרן.
עכ"פ, חלק גדול מהשאלות וכן שאלות נוספות כבר נתבאר ביבי"א ח"ח סי' י"א ובילקו"י תפילה בקונטרס נוסחאות התפילה. מומלץ מאוד לעיין שם!
-ה' יצילנו משגיאות. עדיף לראות את הדברים בפנים במקומות הנ"ל. מה שלא נתבאר שם כדאי לפתוח אשכול נפרד לבירור ומקורות-
2. טוב להתפלל באריכות? שמעתי שרב אחד אמר לי לא טוב להתפלל עד שהציבור כבר בקריאת התורה אחרי חזרה ותחנון. ומצד שני, ידוע שכל הגדולים ועובדי ה' מאריכים בתפילה וכמובן מרגישים התעלות בתפילה כזו וכו'. מה כדאי?
לא למהר יותר מדי. כן להאריך מעט, אבל לא להגזים. בערך 7 דקות לתפילת לחש. (אא"כ יש לו התעוררות פנימית אמיתית להאריך ואז יכול וטוב שיאריך, ועכ"פ לא כדאי להפסיד קדושות בדרך קבע).
3. - ‏קויך או קוייך,ותחזינה או ותחזיינה(הכוונה י שאינה מנוקדת מזכירים בקריאה כאילו יש בה שווא או מתעלמים ממנה בקריאה והיא לא מבוטאת?)
נכון. (כאי' לא מבוטאת) (לנב"מ)
5. -באנא בכוח של הקורבנות, צריך לחזור על אותו יום 3 פעמים לאחר קריאת כל הימים או לא וזה לא דומה לאנא בכוח של קש על המיטה
קורא הכל רק פעם אחת. (לנב"מ)
6. - ‏לדעת מרן יש לנשק תפילין של יד במקומות הבאים? : יוצר אור ובורא חושך,קדוש דמיושב של ברכות קריאת שמע וקדוש דמיושב של ובא לציון
ביוצא אור - כן. (הליכו"ע ח"א עמ' צה)
7. - ‏מהר והבא עלינו ברכה ושלום-מהרה או בלי מהרה? וכן והוליכנו מהרה או לא מהרה קוממיות לארצנו?
בברכות ק"ש עם "מהרה".
1703117264144.png

9. באיזה ספירה מכוונים בשם השם חתימת האל הקדוש?
14. - ‏יש לכוון ניקוד בשם השם של שומע תפילה? כי רשום תמיד מלכות אבל בשחרית ומנחה מנוקד, בערבית לא
לדעת מרן?!
10.- ‏עם עמך ישראל או ועמך ישראל בקדושה?
תלוי אם בשבת ויו"ט או לא. וראה כאן. (לנב"מ)
11. - ‏חוס ורחם עלינו או בלי חוס?
עם חוס.
13. - ‏קיווינו וציפינו כל היום זה נוסח הנכון או יש לשנות?
הנוסח נכון.
15. - ‏בשומע תפילה ובכללי לפני ע' מנוקדת בצירי בסוף מילה, צריך להגיע "שומייע תפילה" או שומע תפילה רגיל?
לא ממש "שומייע" אלא מעט יותר ארוך להדגיש את הצירה. (לנב"מ)
16. - ‏חיים חן וחסד צדקה או לא צדקה ורחמים?
"צדקה ורחמים".
19. - ‏בשיר של יום : בשבת/בשבת קודש?
נהגנו לומר "בשבת קודש" כמדומני שהבא"ח כותב בזה וכמדומני שזה תלוי האם הכוונה ליום שבת או לשבוע, ותלוי בטעמים וכו' ואכמ"ל.
20. - ‏ביהודה בן תימא - בוש פנים או בושת פנים לגן עדן?
בושת. (נ"ל לנב"מ)
21. העומד ב 18 צריך לעצור את התפילה ולכוון רק ב קדושה או גם בקדיש?(והאם הדין שונה כאשר הקדיש או הקדושה נאמרים ממניין אחר)
רק בקדושה.
25. - ‏"ויפארו וישוררו- בלי וישוררו
נכון.
26. - ‏אין לנו מלך גואל ומושיע בלי מלך?
השני לכו"ע עם מלך. (לנב"מ)
27. - - ‏יכול להיות שבסידור חזון עובדיה יכול להיות דברים ודיוקים שלא לדעת מרן?
ראה כאן.
 
נערך לאחרונה:
יש לך כמה דברים ששאלת (וחלקם גם אני הסתפקתי בהם), ולא נתבארו להדיא בספרים והם דיוקים שאין כ"כ נפק"מ בהם או שאין הכרעה ברורה או שהם ע"פ הקבלה ולא מצאנו התייחסות מפורשת לכך בתורת מרן.
עכ"פ, חלק גדול מהשאלות וכן שאלות נוספות כבר נתבאר ביבי"א ח"ח סי' י"א ובילקו"י תפילה בקונטרס נוסחאות התפילה. מומלץ מאוד לעיין שם!
-ה' יצילנו משגיאות. עדיף לראות את הדברים בפנים במקומות הנ"ל. מה שלא נתבאר שם כדאי לפתוח אשכול נפרד לבירור ומקורות-

לא למהר יותר מדי. כן להאריך מעט, אבל לא להגזים. בערך 7 דקות לתפילת לחש. (אא"כ יש לו התעוררות פנימית אמיתית להאריך ואז יכול וטוב שיאריך, ועכ"פ לא כדאי להפסיד קדושות בדרך קבע).

נכון.

קורא הכל רק פעם אחת.

כן.

בברכות ק"ש עם "מהרה".
הצג קובץ מצורף 15380

בחתימת הברכות.

לדעת מרן?!

תלוי אם בשבת ויו"ט או לא. וראה כאן.

עם חוס.

(בלי "מהרה").

נכון.

לא ממש "שומייע" אלא מעט יותר ארוך להדגיש את הצירה.

"צדקה ורחמים".

נהגנו לומר "בשבת קודש" כמדומני שהבא"ח כותב בזה וכמדומני שזה תלוי האם הכוונה ליום שבת או לשבוע, ותלוי בטעמים וכו' ואכמ"ל.

בושת.

רק בקדושה.

נכון.

השני לכו"ע עם מלך.

ראה כאן.
וואו תודה רבה על ההשקעה! אשריכם
 
4. - ‏לדעת מרן אומרים את יה"ר של החידא אחרי העקידה? גם בשבת(ואם כן בכל הנוסח או לא יזכור דברים שלא מזכירים בשבת)? אם כן אומרים רבונו של עולם אחרי זה או ימשיך ישר וכמו שכבש
 
עיקר ההתעסקות בנוסחאות הם בדברים שיש בהם נפק"מ ומחלוקות. חלק מהדברים לא כ"כ נפק"מ. כגון:
23. - ‏ואל יחסר ממנו כל טוב לעד ולעולמי עולמים (אמן)? הרחמן הוא יברך את בעל הסעודה הזו - או בלי אמן באמצע ברכת האורח
24. - ‏בנשמת - ולברך את/בלי את שמך מלכנו- מופיע בסוגריים בסידור שלי
 
תודה על ההפניה!!
אז מה השורה התחתונה שם? לצערי אין לי חזון עובדיה ברכות, והם מפנים לשם
 
רק לקדושה שותק להקשיב ולא לקדיש,
אפשר מקור בבקשה?
[יעויין נא בתוס' סוכה לח ע"ב ד"ה שמע)
ייש"כ
באמת בנד"ד, יש לו לעצור ולשמוע קדיש קדושה וברכו (ילקו"י סי' ק"ד ס"ב).
ואמנם, אכתי יל"ע, האם יש לו לשמוע את כל נוסח הקדיש או רק את האמנים, וכן האם ה"ה גם בקדיש יתום או דווקא בקדיש שאומר הש"ץ, וכן האם הוא הדין בקדיש וקדושה ששומע ממנין אחר.
 
באמת בנד"ד, יש לו לעצור ולשמוע קדיש קדושה וברכו (ילקו"י סי' ק"ד ס"ב).
ואמנם, אכתי יל"ע, האם יש לו לשמוע את כל נוסח הקדיש או רק את האמנים, וכן האם ה"ה גם בקדיש יתום או דווקא בקדיש שאומר הש"ץ, וכן האם הוא הדין בקדיש וקדושה ששומע ממנין אחר.
רב אחד אמר לי שזה תלוי בדברים האלו רק אם השצ מכוון להוציא ידי חובה
נפוץ בימינו מכוון להוציא ידי חובה בקדיש ובברכו את השומעים?(בבתי כנסת של עמך ישראל) לענ"ד רוב הש"צים בדעת שתענה אמן או ברכו וכו'
 
באמת בנד"ד, יש לו לעצור ולשמוע קדיש קדושה וברכו (ילקו"י סי' ק"ד ס"ב).
ואמנם, אכתי יל"ע, האם יש לו לשמוע את כל נוסח הקדיש או רק את האמנים, וכן האם ה"ה גם בקדיש יתום או דווקא בקדיש שאומר הש"ץ, וכן האם הוא הדין בקדיש וקדושה ששומע ממנין אחר.
ממניין אחר ראיתי פעם איזהשהיא הלכה שלא התירו בזה=
 
רב אחד אמר לי שזה תלוי בדברים האלו רק אם השצ מכוון להוציא ידי חובה
כמובן, וכמפורש בילקו"י:
1703442687386.png
ממניין אחר ראיתי פעם איזהשהיא הלכה שלא התירו בזה=
כמדומני שזכור לי שאינו חייב אך רשאי. או שזה היה לגבי הפסקה בפסוקי דזימרה לענות, ואולי יש לחלק.
 
חזור
חלק עליון