Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
אני באמת מתפלא על כל התלמידי חכמים פה ממתי לומדים כך הלכה? עדויות עדויות, אני לא מכיר אף רב אז מה אעשה? לומדים בפרויקט חייו של מרן זצ"ל בספרים שלו, אל תספרו סיפורים אני לא מכיר כלום תפתחו את הסוגיה ונדבר בלימוד לא בעדויות, מתי מרן זצ"ל פסק הלכה על פי עדות?
הכוונה היא שגם כאשר יש דברים שנפסק שמותר, יש מקום להחמיר, ויש עניין לדעת אם רבותינו החמירו בזה, שאז גם לנו יש עניין להחמיר, או שעם עצמם הקלו בזה, ואז יש לנו פחות עניין להחמיר.
א. איני יודע באיזה תאריך זה היה שהר' ללוש דיבר עם מרן שליט"א ולכן מרן חזר בו
מ"מ מצורף כאן מהשיעור של מרן שליט"א משנת תשפ"ב
דשם כותב להדיא שמי שמקפיד לא לאכול שמורה שלא יאכל מעוגות אלה
ב. גבי מה שכתב שם בשם מרן שאם עושה כן לחזק ההלכה ולחזק פסקי מרן שיאכל לכתחילה
דבר זה אינו מדוייק- כי מרן מדבר שם, רק במקרה שמישהו מוציא לע"ז על העוגיות הנ"ל שהם חמץ או יין נסך וכד', אז כהוראת שעה שיאכל להראות שזה לא חמץ וכד'.
והיינו- זה רק הוראת שעה, אבל מי שלא אוכל רק בגלל שמקפיד על שמורה איה"נ שלא יאכל
בשביל שלא יטעו פה חברי הפורום שמרן שליט"א חזר בו, נסדר את הדברים
גם הרב ללוש בכבודו כותב, שמרן שליט"א כן סובר שמי שמקפיד על שמורה שלא יאכל, אלא א"כ עושה זאת בשביל לחזק את ההלכה, וכמו שביאר דבריו מרן הבאתי לעיל בתגובה הקודמת שלי [מהשיעור השבועי]
שום חזרה אין כאן, או שאולי @אור יעקב התכוין לרב ללוש אחר וכד'
להדיא ולהדיא- גם אחרי שהרב ללוש הרצה את דבריו ושוב נכנס כלשונו [כי בדבריו המלאים מובא שנכנס עוד לפנ"כ] מרן שליט"א עדיין טען שמי שמקפיד על שמורה שלא יאכל, [אלא א"כ עושה זאת מפני המלעיזים שאומרים שזה חמץ דאז יאכל וכהוראת שעה שהבאנו לעיל בשמו]
אשמח מאוד אם אחד מכל אלו שטוענים שזה בעיה יביא ראיה נורמלית מה הבעיה ולא להביא טענה ואז כשיפרחו יביא עוד אחת וכו' תראו לאן הגענו האם מה שהוא ראה שאכל "היה לאכול או להוציא" די נו תביאו ראיה ברורה ונורמלית עם בסיס
שום בעיה אין כאן
סה"כ אמרתי שמי שמקפיד על שמורה לא אוכל מזה, והבאתי מדברי מרן שליט"א שאמר זאת בשיעוריו כמה פעמים [הן מהשיעור שהבאתי לעיל בשנת תשפ"ב, והן מה שהובא בשיעור משנת תשע"ח, וגם אמר זאת לרב ללוש כפי שהובא לעיל בסמוך].
ב. אם אתה כ"כ מחפש בעיה, עיין לעיל שהבאתי ג"כ, גבי עניין של ליבון קל שזה לא לכו"ע ויש הרבה שמחמירים בזה בפרט בענייני פסח, והיות שהעוגיות הנ"ל מיוצרות בתנור שעבר רק ליבון קל, יש שנמנעים
ב. לעניין המצה שמורה, מי שמקפיד במצה שמורה לא יכול לאכול את העוגיות הנ"ל. וכל התירוצים שתירצו הרבנים החשובים הרב יצחק לוי שליט"א והרב ללוש שליט"א, הם רק כדי להעמיד את עיקר הדין שאין צורך להקפיד במצה שמורה בשאר ימות הפסח מלבד הלילה הראשון, וכן מה שהביאו בשם מרן הראש"ל שליט"א. אבל אחרי הכל רוב הציבור נוהג להקפיד בזה. ואין לזה שום פיתרון.
מה זה משנה. לאכול רגיל או לחיזוק? אם כל הרברנים פה שטוענים שזה כרת, יעלה על הדעת שמרן יכניס כרת לפיו בשביל לחזק מיליוני בתי ישראל לאכול כרת? אתם מגזימים רבותיי. אם מרן זיעא ועכשיו גם מחדשים שמרן שליטא הכניס לפיו, אז תסגרו את בסטת הטענות שלכם. מרן זיעא וכן מרן שליטא לא יכניסו ספק של ספק של ספק כרת לפיהם הקדוש
מה זה משנה. לאכול רגיל או לחיזוק? אם כל הרברנים פה שטוענים שזה כרת, יעלה על הדעת שמרן יכניס כרת לפיו בשביל לחזק מיליוני בתי ישראל לאכול כרת? אתם מגזימים רבותיי. אם מרן זיעא ועכשיו גם מחדשים שמרן שליטא הכניס לפיו, אז תסגרו את בסטת הטענות שלכם. מרן זיעא וכן מרן שליטא לא יכניסו ספק של ספק של ספק כרת לפיהם הקדוש