• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אתרוג של אוצר בית דין

מאותו טעם שלא תמצא ״שוק ארבעת המינים״ כמו שאר שנים. כיוון שהכל אוצר ב״ד אסור לעסוק ממש בסחורה בהם, וכשעושים אותם פתוחים זה נדמה כסחורה בפירות שביעית.

שאלה - 258467
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בימי שישי,
אנשים שאלו על אוצר בית דין והרב אמר שזה לא נעשה כמו שצריך.רבנים גדולים וציבור שלם קונה מאוצר בית דין ,ואנחנו בינהם האם אנחנו טועים?
תשובה
לפני שאתה שופך עלי חמתך, אנא עיין במקורות וראה אם הם ממלאים אפילו תנאי אחד מהכתוב?
הם סוחרי שביעית בהכשר
.
 
רבותי - פשוט שעדיף לא לקנות אתרוגים של אוצר בית דין הכל מסחרררהההה ושאנשים רואים כסף לא מעניין אותם לא הלכה ולא כלום
האתרוגים עולים 5 ש"ח פחות משנה שעברה וגם שפותחים את המהודרים שבהם הם ספק כשר ויש אף פסולים אז אפילו דמי מיון זה לא שווה
חבל שאין אתרוגים של היתר מכירה זה בהרבה יותר עדיף מאתרוגי אוצר בית דין שזה סחר בפירות שביעית
 
*ציטוט*
סיימנו כעת את שנת השמיטה. אז השנה קניית האתרוגים אינה ככל שנה. הולכים לשדה שהוא למעשה 'הפקר', אבל כדי שבעל השדה ששמר שמיטה לא יצא בלי כלום יש 'אוצר בית דין'. משלמים לאוצר בית דין עבור הוצאותיו, ובעל הפרדס מרוויח משהו בלי שהוא ח"ו עובר על ההלכות של הפקר בשמיטה.
שמעתי השבוע על אברך אחד שהחליט להתחכם ואמר שמבחינתו הלכה זו הלכה, ואם השדה הוא הפקר אז הוא הפקר, ואם לבית דין היו הוצאות הוא מוכן לשלם עליהן, והוא ביקש לדעת אלו הוצאות היו בדיוק לבית דין על האתרוג שלו. מה יגידו לו? חמישה שקלים? עשרה? כמובן לא רצו להתווכח עם האברך החכמולוג. שלחו אותו לאחד הדיינים, והוא הרצה בפניו את טענותיו ושאל: אלו הוצאות היו לבית דין? הוא לא מוכן לשלם גרוש אחד יותר. והפקר זה הפקר, והוא לוקח את האתרוג היפה שבחר (שבשנה רגילה היה משלם עליו לפחות 200 דולר). אמר לו הדיין: אתה צודק, ואתה יכול לשלם עשרה שקלים וזה בסדר. אבל שתדע שבעל השדה הפקיר את האתרוגים, הוא לא הפקיר את העצים, כך שהעוקץ שיש לך באתרוג הוא של בעל השדה, ואני מבקש שתחזיר לו את זה... האברך כמובן שילם מה שנקבע והלך הביתה שמח וטוב לבב.
 
*ציטוט*
סיימנו כעת את שנת השמיטה. אז השנה קניית האתרוגים אינה ככל שנה. הולכים לשדה שהוא למעשה 'הפקר', אבל כדי שבעל השדה ששמר שמיטה לא יצא בלי כלום יש 'אוצר בית דין'. משלמים לאוצר בית דין עבור הוצאותיו, ובעל הפרדס מרוויח משהו בלי שהוא ח"ו עובר על ההלכות של הפקר בשמיטה.
שמעתי השבוע על אברך אחד שהחליט להתחכם ואמר שמבחינתו הלכה זו הלכה, ואם השדה הוא הפקר אז הוא הפקר, ואם לבית דין היו הוצאות הוא מוכן לשלם עליהן, והוא ביקש לדעת אלו הוצאות היו בדיוק לבית דין על האתרוג שלו. מה יגידו לו? חמישה שקלים? עשרה? כמובן לא רצו להתווכח עם האברך החכמולוג. שלחו אותו לאחד הדיינים, והוא הרצה בפניו את טענותיו ושאל: אלו הוצאות היו לבית דין? הוא לא מוכן לשלם גרוש אחד יותר. והפקר זה הפקר, והוא לוקח את האתרוג היפה שבחר (שבשנה רגילה היה משלם עליו לפחות 200 דולר). אמר לו הדיין: אתה צודק, ואתה יכול לשלם עשרה שקלים וזה בסדר. אבל שתדע שבעל השדה הפקיר את האתרוגים, הוא לא הפקיר את העצים, כך שהעוקץ שיש לך באתרוג הוא של בעל השדה, ואני מבקש שתחזיר לו את זה... האברך כמובן שילם מה שנקבע והלך הביתה שמח וטוב לבב.
זה נשמע בדיחה יפה, כי א"כ יכולים לסחור כרגיל באתרוגים ולמכור את העוקצים במחיר הנראה להם.
ויכולים לעשות את זה גם בשאר פירות שישאירו עליהם מעט מהענף וימכרו ענפים במחיר רגיל.
 
תראו איך זה עובד:
IMG_0040.JPG
ה"הוצאות" של הספרדים הם בערך חצי מההוצאות של הרב גרוס (אולי כי צריך לממן לנשים שלהם פאות באותו הכשר...).
והאם מישהו יודע כמה עולה בהכשר העדה"ח כי לא כתוב מחיר.
צריך לדעת שחוץ מהבעיה שעורר פותח האשכול, יש עוד בעיה שיש חלק מההכשרים שלא מקפידים לחשב רק את ההוצאות משער הלקיטה, אלא מחשבים גם הוצאות שלפני הלקיטה, ולכאו' זה ממש סחורה בפירות שביעית, כי את הפרי כולל ההוצאות שקודם הלקיטה התורה הפקירה (למרות שהחקלאי הוציא אותם).
ומצורפת דעת מרן הראש"ל שליט"א (רק לא ביאר על איזה אוצר בי"ד דיבר, האם כשנוהגים כהוגן ובכ"ז עדיף להמנע, או שכל חששו הוא משום שאינם נוהגים כהוגן, ולא ביאר לאיזה דבר חושש שלא נוהגים כהוגן):
IMG_0041.JPG
 
נערך לאחרונה:
תראו איך זה עובד:
הצג קובץ מצורף 5429
ה"הוצאות" של הספרדים הם בערך חצי מההוצאות של הרב גרוס (אולי כי צריך לממן לנשים שלהם פאות באותו הכשר...).
והאם מישהו יודע כמה עולה בהכשר העדה"ח כי לא כתוב מחיר.
צריך לדעת שחוץ מהבעיה שעורר פותח האשכול, יש עוד בעיה שיש חלק מההכשרים שלא מפידים לחשב רק את ההוצאות משער הלקיטה, אלא מחשבים גם הוצאות שלפני הלקיטה, ולכאו' זה ממש סחורה בפירות שביעית, כי את הפרי כולל ההוצאות שקודם הלקיטה התורה הפקירה (למרות שהחקלאי הוציא אותם).
ומצורפת דעת מרן הראש"ל שליט"א (רק לא ביאר על איזה אוצר בי"ד דיבר, האם כשנוהגים כהוגן ובכ"ז עדיף להמנע, או שכל חששו הוא משום שאינם נוהגים כהוגן, ולא ביאר לאיזה דבר חושש שלא נוהגים כהוגן):
הצג קובץ מצורף 5430
במכתב שהבאתם לא מובן. מרן לקח אתרוג מרוקאי ועוזבו ונוטל אתרוג מרוקאי?
 
עכשיו מצאתי בחלקת השדה לרב רווח שמחירי הפירות ובכללם אוצר בית דין נתון לשינויים. ואנו שלא מבינים בזה רואים את זה בתור מכשלה איך הם מוכרים במחיר גבוה
 

קבצים מצורפים

  • חלקת השדה אוצר בית דין.pdf
    1.8 MB · צפיות: 5
עכשיו מצאתי בחלקת השדה לרב רווח שמחירי הפירות ובכללם אוצר בית דין נתון לשינויים. ואנו שלא מבינים בזה רואים את זה בתור מכשלה איך הם מוכרים במחיר גבוה
השאלה היא לא על סוגים שונים, אלא על בננות באותה רמה ובאותה איכות, איך המחיר משתנה מחודש לחודש?
 
חזור
חלק עליון